„Sok éven keresztül papír termékkatalógusokat biztosítottunk, de a fenntartható fejlődési célok és a szén-dioxid-semleges kezdeményezések további támogatása érdekében 2025 januárjától leállítjuk a Toyota márkájú járművekhez készült összes papírkatalógus gyártását és nyomtatását” – olvasható az autógyár hivatalos közleményében.
Eddig a japán piacra gyártott, papírból készült termékkatalógusokhoz évente körülbelül 7000 tonna papírt használt fel a Toyota, amihez nagy mennyiségű fára volt szükség, de a gyártás, a szállítás, a tárolás és a hulladékpapír újrahasznosítása is sok problémát – és szén-dioxid-kibocsátást – okozott. A most bejelentett változás az előrejelzések szerint évente körülbelül 11 ezer tonnával csökkenti majd a szén-dioxid-kibocsátást a Toyota Coniq Alpha intézet kutatása szerint.
Ezzel párhuzamosan bevezetik ugyanis a digitális terminálokon keresztül elérhető „intelligens” katalógusokat a Toyota márkakereskedésekben egész Japánban. Ezek az „okoskatalógusok” nagy felbontású képernyővel szerelt táblagépeket használnak majd, hogy egyedi digitális tartalmat nyújtsanak: például a jármű tulajdonságait könnyen érthető videók és számítógépes grafikák segítségével mutatják be.
2022-ben jelentette be a Toyota, hogy 2040-re Európában, 2050-re pedig globálisan teljes karbonsemlegességet érne el, a papíralapú prospektusok megszüntetése csak egy apró lépés az ehhez vezető úton. Bár a változás egyelőre csak a Toyota japán márkakereskedőit érinti, hasonló stratégia más piacokon is várható az autógyártó kibocsátáscsökkentő céljainak eszközeként.
A lépés talán elkeserít néhány régi vágású autórajongót és prospektusgyűjtőt, de jó esély van rá, hogy a vásárlók új generációja az okokat ismerve boldogan mond le a papírról a képernyők javára. Ezt a tendenciát már bizonyítja a nyomtatott magazinok eladásának jelentős csökkenése az utóbbi két évtizedben, a közösségi média és az online újságok korában.
A Ford hasonló döntést hozott 2022-ben, az amerikai márka szintén elhagyta a papíralapú prospektusok terjesztését a kereskedők számára, megnyitották viszont a Ford Heritage Vault-ot, ahol igazi, történelmi dokumentumok érhetők el kitűnő minőségben. A gyűjtemény több mint 5000 régi fényképet, termékprospektust és egyéb vizuális anyagot tartalmaz, amelyek az autók szerelmesei és az újságírók számára egyaránt elérhetők. Az anyag az 1903-2003 közötti éveket öleli fel, tehát tényleg a digitalizáció és az internet kora előtti gyűjteményről van szó.