Az autószalonokból, kereskedésekből eltűnnek a gyűjthető prospektusok, az autókról szóló színes, nyomtatott kiadványok kora véget ér. Ez a folyamat évek óta zajlik, és megállíthatatlan, amit a Toyota friss intézkedése is jól mutat. A japán gyártó nemrég bejelentette, hogy 2025-től kezdve Japánban nem ad ki több papíralapú termékprospektust, amivel csökkenti a működésével kapcsolatos környezetterhelést.

„Sok éven keresztül papír termékkatalógusokat biztosítottunk, de a fenntartható fejlődési célok és a szén-dioxid-semleges kezdeményezések további támogatása érdekében 2025 januárjától leállítjuk a Toyota márkájú járművekhez készült összes papírkatalógus gyártását és nyomtatását” – olvasható az autógyár hivatalos közleményében.

Eddig a japán piacra gyártott, papírból készült termékkatalógusokhoz évente körülbelül 7000 tonna papírt használt fel a Toyota, amihez nagy mennyiségű fára volt szükség, de a gyártás, a szállítás, a tárolás és a hulladékpapír újrahasznosítása is sok problémát – és szén-dioxid-kibocsátást – okozott. A most bejelentett változás az előrejelzések szerint évente körülbelül 11 ezer tonnával csökkenti majd a szén-dioxid-kibocsátást a Toyota Coniq Alpha intézet kutatása szerint.

Búcsúzhatunk a jó öreg nyomtatott prospektusoktól 1

A Toyota is elbúcsúzik a papíralapú katalógusoktól, prospektusoktól

Ezzel párhuzamosan bevezetik ugyanis a digitális terminálokon keresztül elérhető „intelligens” katalógusokat a Toyota márkakereskedésekben egész Japánban. Ezek az „okoskatalógusok” nagy felbontású képernyővel szerelt táblagépeket használnak majd, hogy egyedi digitális tartalmat nyújtsanak: például a jármű tulajdonságait könnyen érthető videók és számítógépes grafikák segítségével mutatják be. 

2022-ben jelentette be a Toyota, hogy 2040-re Európában, 2050-re pedig globálisan teljes karbonsemlegességet érne el, a papíralapú prospektusok megszüntetése csak egy apró lépés az ehhez vezető úton. Bár a változás egyelőre csak a Toyota japán márkakereskedőit érinti, hasonló stratégia más piacokon is várható az autógyártó kibocsátáscsökkentő céljainak eszközeként.

A lépés talán elkeserít néhány régi vágású autórajongót és prospektusgyűjtőt, de jó esély van rá, hogy a vásárlók új generációja az okokat ismerve boldogan mond le a papírról a képernyők javára. Ezt a tendenciát már bizonyítja a nyomtatott magazinok eladásának jelentős csökkenése az utóbbi két évtizedben, a közösségi média és az online újságok korában.

A Ford hasonló döntést hozott 2022-ben, az amerikai márka szintén elhagyta a papíralapú prospektusok terjesztését a kereskedők számára, megnyitották viszont a Ford Heritage Vault-ot, ahol igazi, történelmi dokumentumok érhetők el kitűnő minőségben. gyűjtemény több mint 5000 régi fényképet, termékprospektust és egyéb vizuális anyagot tartalmaz, amelyek az autók szerelmesei és az újságírók számára egyaránt elérhetők. Az anyag az 1903-2003 közötti éveket öleli fel, tehát tényleg a digitalizáció és az internet kora előtti gyűjteményről van szó.