Igazi darázsfészek az autósok, ipari szakértők, szerelők számára a kenőolajok kérdése. Milyen fajtát, milyen viszkozitásút használhatunk? Hányszor kell olajat cserélni, hallgassunk a saját fejünkre, vagy kövessük a gyári előírást?
Évek óta folynak a viták, de a legbiztosabbat csak azok tudnak mondani, akik valódi kísérleteket folytatnak, adatot gyűjtenek és kutatnak. Ilyen a Blackstone laboratórium az Egyesült Államokban, ahol az olajok analizálására specializálódtak. A cég podcastjában számoltak be egy érdekes kísérletről. Joe Adams a műsor vezetője egy 14 éves Mobil1 10W40-es olajat emelt le a polcról, és feltette a cégnek a kérdést: használhatom ezt a kamasz korú kenőanyagot? A Mobil1-től azt a választ kapta, hogy a kenőolaj komponensei lebomlottak ennyi idő alatt, és nem fogja már megvédeni a motort.
Amikor rákérdezett a részletekre, mégis miként történik mindez, milyen összetevőket tesz tönkre az idő, akkor nem kapott kielégítő magyarázatot. Így a Blackstone-nál a teszt mellett döntöttek. Mérték az olaj több tulajdonságát, az adalékok jelenlétét, a víztartalmat, lobbanáspontot, viszkozitást, és az olaj képességét a káros savak, lúgok semlegesítésére. Az olajat hiába gyártották 2010-ben, a tesztek pozitív eredményt hoztak. A 14 éves olaj tökéletes állapotban volt, minden analízis szerint olyan állapotban volt, ami megfelelt az új kenőanyagok számára meghatározott értékeknek.
A teszt lelke a TBN szám (teljes bázisszám) mérése volt. A motorban dolgozó olaj savasító hatásoknak van kitéve működés közben. A TBN mutatja meg, hogy mennyi bázistartaléka van az olajnak a savas hatások semlegesítésére. A TBN érték az olaj használata során folyamatosan csökken, ahogy a bázisok elhasználódnak a savak semlegesítésre. A szakértő szerint a minimum érték a TBN szám esetén egy, ami ennél magasabb, az még használható kategória.
Vajon más eredményre jutnak olyan olajokkal, amelyeket már felhasználtak, de az autó nem futott sokat, csak garázsban állt? A kérdés megválaszolására újabb régi gyártású olajakat vetették alá a próbáknak és az eredmények egyértelműek voltak. 2020-as Ford F-150-essel kezdtek, amiben hat hónapja volt a kenőolaj, a TBN értéke pedig 3,5 volt.
Olajmintát vettek egy keveset futott 1996-os Lincoln Town Car-ból, amiben öt éve volt ugyanaz a kenőanyag, egy 2000-es dízel Ford F350-esből 7,3 literes motorral, amiben két éve állt az olaj, és mindegyik tudta amit tudnia kellett. Mindegyik hozta az egy feletti TBN-értéket.
Sőt, egy 1995-ös Porsche 993-ast is megnéztek, ami csupán 1200 kilométert ment tíz év alatt, és ennyi ideig hanyagolták az olajcserét. Ennek a tesztje sem mutatta az olaj tulajdonságainak változását.
Kivételek mindig vannak
Lehet sokaknak meglepő ez a következtetés, de a Blackstone tesztjei szerint nem számít meddig áll a polcon az olaj, ha bontatlan, akkor nyugodtan felhasználható. Ha pedig az autóban áll, akkor sem kell évente minden áron cserélni, a megtett kilométerek nyomnak igazán a latba, nem az idő.
Persze lehetnek kivételek, a városban használt, dugóban sokat alapjáraton ketyegő, de nem haladó autók, a nagy terhet vontató, vagy versenypályán is használt kocsik biztosan megköszönik, ha a gyári csereperiódus előtt kapnak új kenőanyagot.