Az autók üzemanyagrendszere sokkal egyszerűbb volt 20-30 évvel ezelőtt. A benzintartályból egy átlagos szivattyú juttatta el az üzemanyagot a motorhoz, és a vákuum képződését apró szellőzővel oldották meg. A kulccsal nyitható tanksapkák esetén maga a kulcslyuk volt a szellőző.
Ezzel viszont elég „nyitott” volt a rendszer, és a felszabaduló gőzök kijutottak a szabadba, a károsanyag-kibocsátás csökkentése pedig fontos cél volt már a múltban is. Ezért a legtöbb mai modern autó már teljesen zárt üzemanyagrendszerrel rendelkezik.
A levegő áramlását az üzemanyagrendszerben található tankszellőztető szelep, más néven az EVAP (Evaporative Emission Control) egyik alkatrésze biztosítja. Ez a rendszer megakadályozza a benzingőzök szabadba jutását, ezzel csökkentve a környezetszennyezést és javítva az üzemanyag-hatékonyságot.
A sziszegés, amit a tanksapka letekerésekor hallhatunk, a rendszer normál működésének része. Amikor a tanksapka le van zárva, a rendszer bizonyos mértékű nyomást vagy vákuumot tart fenn a tartályban. A sapka eltávolításakor ez a nyomás kiegyenlítődik a külső levegővel, ami a sziszegő hangot okozza. Pont akkor lenne probléma, ha nem lenne egy szisszenés a nyitáskor, ekkor valószínűleg már a motorhibalámpa is világítana a műszerfalon.
Okozhat problémát
A tankszellőztető szelep működési hibái között gyakori a szelep beragadása nyitott vagy zárt állapotban. A szelep alatti szennyeződés és a korrózió szintén gyakori problémák, amelyek akadályozhatják a helyes működését.
Ha probléma van a szeleppel, és nem kívánt mértékű nyomáskülönbség épül fel a zárt tankban, az befolyásolhatja a motor teljesítményét, például nehéz indítást vagy szabálytalan járást eredményezhet. Ilyenkor a legkézenfekvőbb megoldás a csere, de élelmesen spóroló autósok néha a múltat megidézve egyszerűen apró lyukat fúrnak a tanksapkára, ami instant megoldásként biztosítja, hogy ne alakulhasson ki túlzott vákuum a tartályban.
Persze ezzel nincs megoldva a gond, az elektronikusan vezérelt EVAP rendszer rendszeresen önellenőrzéseket végez. Ha a rendszer észleli, hogy a tanksapka nem zár tökéletesen, vagy ha a nyomás a tartályban nem megfelelő, hibakódokat generálhat, és a motorhiba sárga ikonja ugyanúgy ott fog virítani a műszerfalon.