Ugyan a szezonnyitó bahreini hétvégén a Forma-1-ben nem volt rá példa, a Forma-3-as és Forma-2-es betétfutamokon már alkalmazták azokat a büntetéseket, melyekre az F1-esek is számíthatnak az idei évtől, ha a pályán kívül előznek vagy a megengedettnél többször szélesítik ki a pálya határait.
Bár a versenyfelügyelők számos eltérő súlyú büntetés között válogathatnak a versenyen történt szabálytalanságok szankcionálására – 5 másodperces időbüntetés, 10 másodperces időbüntetés, bokszutcaáthajtás, 10 másodperces bokszutcai stop-and-go, egyéb időbüntetés, rajtbüntetés a következő futamra, kizárás, kizárás a következő versenyre –, az elmúlt években gyakorlattá vált, hogy a pályán kívüli előzések esetén egyszerűen a precedensekre támaszkodva mindig 5 másodpercet osztottak ki.
Sokak szerint ennek nem volt sok értelme, a versenyzők körében elfogadott tény volt, hogy „megéri” elkövetni a szabálytalanságot, „benyelni” az 5 másodpercet, azt ugyanis egyszerűbb, könnyebb kiautózni, mint visszaadni a pozíciót, majd újra megpróbálkozni az előzéssel. Egyes versenyzők nem is titkolták ezt a hozzáállást.
Erre reakcióként – a pilótákkal is egyeztetve – a stewardok 2024-től már egységesen a 10 másodperces időbüntetést alkalmazzák ilyen esetekben, ahogy az F3-ban már tették is Bahreinben.
Javulást jelent az új gyakorlat, ezzel együtt sokan úgy vélik, hogy az előre kalkulálható tételek helyett a versenyfelügyelőknek érdemes lenne minden eset egyedi mérlegelése után az alkalmazható büntetések szélesebb spektrumát kiszabni – ez a „kiszámíthatatlanság” hozhatna igazi visszatartó erőt.
A pályán kívüli előzések mellett a pályahatárok kiszélesítését is szigorúbban szankcionálják az idei évtől: míg eddig az ötszöri pályaelhagyás után szintén 5 másodperc járt, 2024-től az is 10 másodperces tétel.
Az utóbbi szigorítás megosztja a versenyzőket.
„Szerintem az lenne a legfontosabb, hogy segítsenek nekünk jobban betartani a pályahatárokat, mert jelenleg nem igazán látjuk a fehér vonalat. Én úgy érzem, már az 5 másodperc is elég fájdalmas volt, a 10 másodperc pedig túl sok” – mondta a Szaúd-arábiai Nagydíj szerdai sajtónapján a ferraris Charles Leclerc.
Mercedeses versenytársa, a pilóták szakszervezetének (GPDA) igazgatójaként is tevékenykedő George Russell egyetértett:
„A tévés felvételek alapján nehéz elképzelni, mennyire rosszul látunk az autóból. Nagyon mélyen ülünk, csak a gumik felső 15 centijét látjuk, az autó alja 7 centire, sőt az egyenesek végén még közelebb van a talajtól. Rendesen érezhető kerékvetők kellenének. Bár még így is elég kevés pályán van ilyen probléma, szóval azokon kéne kezelni ezt” – emelte ki.
A haasos Nico Hülkenberg alapvetően támogatja a szigorítást: „Tény, hogy rosszul látunk, de szerintem azért lehet ezt érezni. Némelyik pályán jobb a helyzet, másutt rosszabb, de a szigorítással mindenütt kénytelenek vagyunk jobban odafigyelni – szóval miért is ne?”