A Prágai Közlekedési Vállalat (DPP) által megvalósított projekt nemcsak helyi, hanem európai szinten is figyelemre méltó. Másfelől pedig jó példa arra, hogy ha egy város igazán „zöld”, akkor nemcsak beszél ennek fontosságáról, hanem valóban tesz is érte.

Március 6-án új korszak kezdődött a Václav Havel Nemzetközi Repülőtér és a belváros közötti utasszállításban. A cseh fővárosba érkezők, valamint az onnan távozók új, 24,7 méter hosszú hernyótrolikon utazhatnak. Ez nemcsak unikális élmény, de nagy segítség is, mivel az új 59-es viszonylat a 3-as terminál és a Nádraží Veleslavín metróállomás között közlekedik. Az utasok emissziómentesen tehetik meg a város és a repülőtér között lévő utat.

Pozitív példa a prágai trolibuszhálózat fejlesztése 1

Dízel helyett

Korábban dízelbuszok közlekedtek ebben az irányban, de a DPP úgy döntött, hogy villamosítja a vonalat. Ezért mintegy 11,5 kilométeren elektromos felsővezetékeket épített ki. Vásárolt továbbá 20 darab Škoda-hajtással szerelt Solaris Trollino trolibuszt. Mindezt ráadásul főként uniós támogatásból. Úgy, hogy Prága az Eurostat adatai szerint a negyedik leggazdagabb régiónak számít az EU-ban.

A szóban forgó típus tesztelése már 2022-ben megkezdődött, a csehek tehát láthatták, mit tudnak a lengyel trolibuszok. Technikai szempontból kifejezetten érdekesek, hiszen az első és az utolsó tengely kormányzott, a középső kettő hajtott. Az ötajtós buszokon 54 ülőhely és 125 állóhely van, vagyis összesen 179 utast képesek szállítani teltház estén. Mindez 25-30 százalékos utaskapacitás növekedést jelent.

Pozitív példa a prágai trolibuszhálózat fejlesztése 2

Kétféle üzemmód

A 38 tonna össztömegű buszok hajtásáért két darab 160 kW teljesítményű kerékagymotor felel. A hernyóbuszok kétféle üzemmódban vezethetők. Alapból felsővezetékből kapja az áramot a hajtáslánc. Emellett azonban tisztán elektromos buszként is képesek funkcionálni.

Ez annak köszönhető, hogy 60 kWh kapacitású, trakciós akkumulátor-csomaggal is felszerelték azokat. A megoldás 11 kilométeres hatótávot tesz lehetővé  leengedett áramszedővel. A projektet szándékosan így kalkulálták, mert nincs kiépítve a teljes vonalon felsővezeték. Szükségessé vált tehát plusz elektromos töltőállomások telepítése. Ezekből a repülőtérnél kilenc, a metróállomásnál pedig három áll rendelkezésre.   

Érdekesség, hogy Prágában ez a második olyan viszonylat, amit akkumulátor-elektromos buszokkal villanyosítottak. A korábbi 140-es viszonylatból így lett február elején 58-as vonal. Azt azonban Cegelec-hajtással szerelt SOR TNS 18 típusú trolibuszokkal látják el.

A cseh fővárosban a trolivonalak hossza eléri a 100 kilométert. Várhatóan a jövőben sem mondanak le ezen hálózat továbbfejlesztéséről. Már csak azért sem, mert 20 darab Solaris Trollino forgalomba állításával évente 690 ezer liternyi gázolaj és 1850 tonnányi CO2-kibocsátás spórolható meg.