Az USS John F. Kennedy (CNV-79) 2019 óta szeli a világ óceánjait, és ez a repülőgép-hordozó lesz a legmodernebb, legnagyobb hajó az Amerikai Haditengerészetnél, amint 2025-ben szolgálatba áll. Egy ekkora úszó katonai létesítménynél alaposan tesztelnek mindent, többek között a legújabb, gőzhajtás helyett elektromágneses elven működő indítóberendezést (EMALS), köznyelven katapultot.  

Az elektromágneses katapult a várakozások szerint nagyobb energiával, hatékonyabban tudja gyorsítani a repülőgépeket, üzemben tartása könnyebb, problémamentesebb, az általa elérhető gyorsulás simább és biztonságosabb. 

Durva, mit tud az amerikai haditengerészet új katapultja 1

A Ford osztály tagja a már szolgálatot teljesítő USS Gerald R. Ford (CVN 78), ez volt az első új generációs repülőgép-hordozó az elmúlt negyven évben, és már ezt is az elektromágneses katapulttal szerelték. (Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Ridge Leoni/U.S. Navy Getty Images)

A rendszert már tesztelték élesben az USS Gerald R. Ford (CVN 78) fedélzetén F/A-18F Superhornet típusú vadászgépekkel, de a kalibrálás minden új telepítésnél fontos, így a Kennedy esetén is mindent lépést betartva tökéletesítik a rendszer beállításait. Ennek látványos része a repülőket szimuláló, autószerű, guruló tárgyak tengerbe lövése. 

Durva, mit tud az amerikai haditengerészet új katapultja 2

Egy F-14 Tomcat kilövése 2002-ben az előző USS John F. Kennedy fedélzetén, még gőz hajtotta katapulttal. (Fotó: Jim Hampshire/US Navy/Getty Images)

A próba során az építő hat különböző konstrukciót próbál eltérő méretű, és tömegű „repülőgépet” lőnek ki. Ezzel szimulálják a könnyebb repülőgépek, valamint az üzemanyaggal, fegyverekkel megrakott gépek indítását. A felvételek alapján a rendszer jól szerepelt, a 3,5 tonnás tesztsúlyt bő 250-280 méterre lőtte ki az EMALS, olyan sebességgel, hogy az még kacsázott is a víz felszínén.