Tegnap az Európai Parlament megszavazta a kamionok megengedett össztömegének emelését 40-ről, 44 tonnára a nemzetközi áruszállítást illetően – adta hírül az Euractiv.com.  A döntés egyelőre független a hajtáslánc jellegétől, de 2035-től ezt csak a zéró-emissziós teherautók, tehát a hidrogéncellás, valamint az akkumulátor-elektromos kamionok esetében engednék meg.

Fontos megjegyezni, hogy a 44 tonnás össztömegű teherautók eddig is engedélyezettek voltak 13 tagállamban, de kizárólag a belföldi áruszállítás terén. Az Európai Parlament döntése egyértelműen az akkumulátor-technológiás járművek elterjedésének kedvez, hiszen általában az akkumulátorok miatt egy elektromos vontató 3-5 tonnával nehezebb dízelüzemű társánál. Ez az jelenti, hogy a jelenleg érvényben lévő előírások miatt ennyivel kevesebb árut képesek szállítani egy dízelüzemű kamionhoz képest. 

A döntést azóta már számos szakmai szervezet kommentálta. Fogadtatása alapvetően pozitív. „Az Európai Parlament nagyon fontos jelzést adott arra vonatkozóan, hogy  további ösztönzőkre van szükség a közúti fuvarozók tevékenységének szén-dioxid csökkentése érdekében” – hangsúlyozta Raluca Marian, a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének (IRU) EU ügyekért felelős vezetője.

Ez a lépés érinti az elektromos teherautók jövőjét 1

A tömegre és a méretekre vonatkozó meglévő szabályok már nem felelnek meg a célnak és valójában büntetik a zéró károsanyag-kibocsátású járműveket, amelyek jellemzően nagyobb önsúllyal bírnak. A megengedett szerelvényössztömeg négy tonnával való emelése, valamint a tengelyterhelés egy tonnával való megnövelése kedvező lépés. Azonban várhatóan további kiigazításokra van szükség, hogy az elektromos teherautók versenyképesek legyenek a dízelekkel szemben” – emelte ki Thomas Fabian, az ACEA haszongjárművekért felelős részlegének igazgatója.

Az Európai Parlament plenáris ülésén elfogadott jelentését még az Európai Bizottságnak is értékelnie kell. Könnyen lehet, hogy a végleges változat elfogadása már egy újonnan megválasztott Európai Parlamentre fog hárulni.