Önvezető teherautók tesztelésére vonatkozó programot jelentett be a Scania. A svéd gyártó választása arra a Plusra esett, amely már több haszonjárműgyártóval, így többek között a riválisnak számító Ivecóval is együttműködött.
Az amerikai székhelyű startup a 4-es szintű önvezetést lehetővé tevő technológiával szereli fel a Scania teherautókat. A kiválasztott járműveket a södertalje-i gyártó olyan üzemeltetőknek adja oda kipróbálásra, amelyek vállalták a tesztprogramban való részvételt. A próbafutásokat elsősorban a logisztikai központok közötti áruszállítás kapcsán fogják végezni.
A Scania nem eseti, hanem hosszú távú partnerként tekint a Plusszal való együttműködésre, és a végcél, hogy olyan szériagyártásra alkalmas teherautók szülessenek, amelyek hatékony segítséget jelenthetnek az üzemeltetők számára a sofőrhiány enyhítésére. Érdekesség, hogy a Szilícium-völgyben székelő startuppal az MAN is együttműködésre lépett, mivel a két márka a Traton-csoport tagja.
4-es szintű önvezetés
A SAE besorolás szerint a 4-es szintű önvezetés esetén a sofőr nem vezet akkor, ha az önvezetés funkció aktiválva van. Ennél már a technika nem igényli, hogy bizonyos helyzetekben a sofőr átvegye az irányítást. Az ilyen technológiával rendelkező teherautóknak már pedálokra és kormánykerékre sem feltétlenül van szükségük. Forgalmi dugóban is automatikusan képesek haladni.
Fontos eleme a most induló programnak, hogy teljes mértékben az üzemeltetők igényeire szabott. Vagyis az önvezető teherautókat bármilyen flottakezelő rendszerbe képesek integrálni, illetve az üzemeltetők választhatják ki, hogy hol kívánják üzemeltetni a teherautókat.
A Scania immáron 2021 óta kísérletezik közúti áruszállításra szánt, önvezető teherautókkal Svédországban. Három évvel ezelőtt azonban az anyacég, a Traton révén még a TuSimple vállalattal lépett együttműködésre ezen a téren. A cég korábban ugyanakkor már önvezető bányadömperrel és autóbusszal is kísérletezett.