Egy, a neve elhallgatását kérő beszállító szerint a Fiat a közelmúltban árajánlatot kért partnereitől arra az eshetőségre, ha a Mirafiori üzemben az 500e városi villanyautó gyártását 175 ezer darabra emelnék.

Ez komoly ugrás, hiszen tavaly 77 260 példányban talált gazdára az elektromos kisautó – és még komolyabb, ha tudjuk, hogy eredetileg 90 000 darab 500e gyártásával számolt 2023-ra a Fiat, de az európai kereslet megcsappanása miatt nemhogy nőtt volna, de valamelyest még csökkent is a modell forgalma (2022: 77 500 db).

Benzinmotort szerelhetnek a Fiat villanyautójába 1

Az extra 100 000 autót tehát aligha jelenlegi formájában termelné ki a Fiat 500e – nem, a gyártó állítólag azon dolgozik, hogy az 500-ashoz már most is elérhető, egyliteres mild hibrid benzinmotort beleműtse az autócskába. Ez egy teljesen reális elképzelés, a normál 500-asból idős kora ellenére több mint 100 ezer darabot gyártottak tavaly. Néhány héten belül viszont vége a történetnek, mert a 2007-es modell nem teljesíti az idén nyártól hatályba lépő európai ütközés- és kiberbiztonsági előírásokat, a Fiat pedig úgy döntött: ahelyett, hogy nagy költségekkel ráfejlesztene az idős konstrukcióba, inkább áthelyezi annak gyártását Algériába, és onnan látja el az afrikai és közel-keleti piacokat.

Mindez jól hangzik, csakhogy a Fiat 500e jelen formájában annak ellenére sem alkalmas a benzinmotor befogadására, hogy platformja eredetileg egy benzines modell: az Alfa Romeo MiTo alapjául szolgált. A fejlesztés a várakozások szerint másfél-két évet vehetne igénybe, azaz 2025 végénél korábban aligha állna a Fiat rendelkezésére a forgalommentő újdonság.

Benzinmotort szerelhetnek a Fiat villanyautójába 9

2027-ig gyártásban marad a Fiat Panda

Jelenleg a Panda szolgál benzines túlélő-modellként a Fiat portfóliójában – a tervek szerint akár 2027-ig életben tudja tartani a típust a cég; az ilyen idősgondozásban van gyakorlata az olaszoknak.

Nagy szükség volna ugyanakkor arra, hogy valamivel felpörgessék a mirafiori üzem forgalmát, mert az 500e iránti kereslet csökkenése miatt máris kettőről egy műszakra csökkentették a termelést, és a szakszervezetek aggódnak, hogy munkahelyek fognak megszűnni, ha a Fiat nem talál megoldást a túlzottan optimista tervekből fakadó problémára.

A Fiat 500e benzinesítéséről még nem született döntés, ugyanakkor a Fiat nem cáfolta, hogy kérdezősködni kezdett beszállítóinál ebben az ügyben.