Nemrég hivatalosan átadták az első, teherautók számára kifejlesztett megawatt-töltőt. Az eseményen a töltőt fejlesztő ABB, és a töltésre alkalmas járművet felvonultató MAN vezetői mellett, Bajorország miniszterelnöke, Markus Söder is jelen volt.

Az elektromos teherautók nagy teljesítményű töltése már egy ideje terítéken van. Első körben magát a technológiát kellett kidolgozni, aztán jöhetett a szabványosítás, majd az újabb lépcsőfok, az első ilyen töltő átadása. Bár a technológia fő „zászlóvivője” a TRATON Csoport, azon belül is két ismert haszonjárműgyártó, az MAN és a Scania, de a Mercedes-Benz tavaly bemutatott elektromos vontatója, az eActros 600 is alkalmas a megawatt-töltésre (MCS). Vagyis egy márkákon túlmutató töltőhálózat kiépülésének lehetünk szemtanúi a következő években.

De mennyi az annyi? „A cél az, hogy az évtized végére 30 ezer MCS-töltőpont legyen Európa-szerte, ebből pedig legalább négyezer Németországban álljon rendelkezésre. Az elektromos teherautók már elérhetők, a megawatt-töltés pedig működik. Most egyértelmű jelzésekre van szükségünk a politikusoktól, leginkább azért, hogy a felhasználók körében bizalmat építhessünk a villamosítás irányába. Szükségünk van az infrastruktúra gyors kiépítésére és bővítésére” – hívta fel a figyelmet az átadás kapcsán Alexander Vlaskamp, az MAN Truck&Bus ügyvezető igazgatója.

Megérkezett a villanytöltés jövője 1

Markus Söder, Alexander Vlaskamp és Michael Halbherr, az ABB E-Mobilitás vezérigazgatója.

Az első megawatt-töltőt az MAN müncheni fejlesztési központjában helyezték üzembe. A tesztelést pedig egy eTGX (amit az MAN eTrucknak hív) vontatón hajtották végre több mint 700 wattos és 1000 A teljesítmény mellett. Technikailag viszont ezek a töltők – elvi síkon akár 3,75 megawatt (MW) és 3000 A töltési teljesítményre is képesek lehetnek az MAN és az ABB szerint.

Ez nagy előrelépés lehet, ha figyelembe vesszük, hogy jelenleg a CCS-töltők maximum 400 kW-ot és 500 ampert tudnak a személyautók és az e-teherautók esetében. Tény ugyanakkor, hogy az MCS-töltés rendkívül energiaigényes. Éppen ezért komoly hálózatfejlesztést és digitalizációt von maga után.

Az e-teherautókra jelenleg szakmai körökben mindenki úgy tekint, mint amelyek bevonhatók a disztribúciós és regionális fuvarfeladatok teljesítésébe. A távolsági és nemzetközi árufuvarozásra azonban még nem alkalmasak a korlátozott hatótáv miatt. A megawatt-töltés ezen elviekben képes lesz változtatni, mivel lehetővé teszi, hogy rövid idő, max. 30-45 perc alatt teljesen feltöltsék az e-vontatók akksijait. Magyarán így, a közbenső töltés beiktatásával duplázható a napi futásteljesítmény. Hogy mennyire lesz ez elterjedt megoldás a logisztikában, az egyelőre még a jövő nagy kérdése.