A Volvo betartja tavalyi ígéretét, miszerint 2024-ben leáll a dízelek gyártása. A képeken látható XC90-es az utolsó dízel személyautójuk, amely a cég Torslandában található gyárában elkészült. Ezzel 45 éves történet ér véget, a különleges darab pedig nem kerül eladásra, Gothenburgban a Volvo múzeumban fogja megörökíteni a korszak lezárását.
A kínai Geely tulajdonában lévő márkának 1991-ig nincs dokumentációja a dízelek arányáról, azóta viszont 9 millió gázolajos autót adtak el, az 1979-1991 közötti időszakkal pedig még magasabb lehet ez a szám.
A dízelek története a 244 GL D6-tal kezdődött, de nem Volvo-motorral. Az első modellt egy szívó hathengeres hajtotta, amelyet a Volkswagentől és az Auditól kölcsönöztek. A Volvo csak 2001-ben mutatott be saját dízelt, egy öthengeres motort, amelyet a skövdei gyárban szereltek össze.
A befejezés már régen érett, 2017-ben a Volvo bejelentette, hogy leállítja a dízelmotorok fejlesztését. A következő lépés a belső égésű motorral hajtott járművek gyártásának teljes megszüntetése. Bár más luxusmárkák, például a Mercedes és a Bentley visszavonták túlságosan ambiciózus villanyautós terveiket, a Volvo kitart azon elképzelés mellett, hogy az évtized végére teljesen elektromos hajtásra állnak át.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a dízel piaci részesedése Európában a 2022-es 16,4 százalékról 2023-ra 13,6 százalékra csökkent. A teljesen elektromos járművek 14,6 százalékos részesedéssel tavaly népszerűbbek voltak, míg a plug-in hibridek aránya 7,7 százalékot tett ki. A benzines autók 35,3 százalékkal uralták a piacot. A hagyományos hibridek 25,8 százalékos részesedést szereztek, míg az egyéb meghajtási módok a fennmaradó 3 százalékot tették ki.