A Forma-1-es Japán Nagydíj második edzése előtt és alatt is esett Szuzukában, a gyakorlás kimondottan csendesre sikerült, a mezőny egy része ki sem ment a pályára, de mások is csak pár kört tettek meg. Nem arról van szó, hogy jobb volt a garázsban melegedni: egy 2024-re átírt szabály miatt nem volt nagy aktivitás.
„Kár, hogy nem volt valódi edzés. Változtattak a gumiszabályokon, ezért senki sem ment ki az intermediate-eken, aminek nem sok értelme van, de ez van” – panaszkodott például Lewis Hamilton.
Míg tavalyig a versenyhétvégékre pilótánként négy szett átmeneti és két szett teljes esőgumi járt, az idei keretet öt plusz háromra emelték, ám egy másik – mint kiderült, átgondolatlan – módosítással gyakorlatilag arra ösztönzik a csapatokat, hogy a nagyobb keret ellenére se használják az abroncsokat a szabadedzésen.
2024-re törölték ugyanis azt az előírást, hogy ha a pénteki edzések valamelyikét hivatalosan is esősnek nyilvánítják, plusz esőgumi-garnitúrát kapnak a csapatok, ezért most inkább a hétvége folytatására tartalékolták a rendelkezésre álló átmeneti gumikat.
A Pirelli vezető mérnöke, Simone Berra a Motorsport.com-nak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a gumiszállítónak nem volt köze a módosításhoz, ám a látottak alapján van javaslatuk arra, hogyan lehetne kezelni a problémát.
„A szabályváltoztatásról az FIA és a csapatok közösen döntöttek, együtt szavazták meg. Ma a csapatoknak nem kell visszaadniuk egy szett intermediate gumit a pénteki edzés után, ahogy tavalyig volt. És itt, ezen a pályán, ahol például komoly a kopás, ráadásul vasárnap is van kilátás esőre, sokan úgy döntöttek, hogy mind az öt szettet érintetlenül hagyják” – magyarázta. „Beszélünk majd erről az FIA-val és a csapatokkal, igyekszünk megoldást keresni arra, hogy az edzésen is futhassanak. Nem a mi döntésünk, de a következő hetekben tárgyalunk majd a témáról.”
„Maradhatna az öt szett, de ha vizesnek nyilvánítanának egy edzést, akkor utána vissza kéne szolgáltatni egy garnitúra intermediate-et, így nem lenne értelme nem használni, hülyeség lenne érintetlenül visszaadni őket. Ezzel lehetne körözésre ösztönözni a csapatokat” – mutatott rá a gumis szakember.