Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat a tüntetők Londonban, így tiltakozva a pénzbeszedés ellen.
London az első városok közt volt, ahol már 2003-ban bevezették a behajtási engedélyt, köznyelven a dugódíjat. Anglia fővárosában a dugódíj egy olyan útdíj, amelyet a London kijelölt területére behajtó gépjárművek után kell megfizetni. Fő célja a forgalmi torlódások csökkentése, illetve forrásgenerálás a városi pénztár számára. A rendszert a londoni közlekedési vállalat, a Transport for London (TfL) működteti. Mára nem csak a belvárosban, hanem London egész területére díjfizetést vezettek be.
2017-ben bevezették az ULEZ (Ultra Low Emission Zone – ultraalacsony kibocsátási zóna) besorolású területet is. A folyamatos bővítés után ma már 32 városrészre terjed ki. A tavalyi bővítés pedig érthető okokból sokaknak nem tetszik. A szennyezőnek minősített járművek (benzinesnél EURO4, dízelnél EURO6 besorolás alatt), amelyekből még bőven fut a szigetország útjain, magas, napi 12,5 fontos behajtási díjért közlekedhetnek csak ezeken a részeken. A bliccelés nem éri meg: a büntetés 180 font (82 ezer forint). A tisztán elektromos járműveket használók az egyetlenek jelenleg, akiknek nem kell fizetniük.
A legutóbbi zónabővítés után igen csak elmérgesedett a vita a környezetvédő londoni polgármester és a behajtási díjat ellenzők között. A tiltakozás néha rongálásig fajul. Egyszerűen megrongálják a behajtást figyelő kamerákat, de volt olyan eset is, amikor felrobbantottak egyet: elég komoly jelzés az elégedetlenségre. Az elkövetéssel egy 60 és egy 61 éves férfit gyanúsítanak.
Ezután változtattak a tiltakozás módszerén az ellenzők, hogy a rendszer működését szabotálják:
kitalálták, hogy mivel a denevér és (akár mesterséges) szálláshelye is törvényileg védett, ezért London déli negyedeiben több helyen is denevérdobozokat függesztettek a rendszámfelismerő kamerák elé. Az ULEZ-díj ellenzői nem vállalták a felelősséget a dobozok kihelyezéséért, de az biztos, hogy alaposan megnehezítették a TfL számára a kamerák ellenőrzését, karbantartását, esetleges újak felszerelését.
Okos ötletnek tűnt, de hiába a denevérek védett lakhelye, a törvény világosan kimondja, hogy „tilos bármivel felszerelni, vagy bármilyen eszközzel eltakarni ezeket a forgalmi kamerákat, amelyek figyelik az alacsony kibocsátású zónába be- és kilépő járműveket a brit fővárosban és környékén. A város közlekedési hálózatát üzemeltető Transport for London szóvivője szerint a kormányhivatal törvényesen el fogja távolítani ezeket a dobozokat.” – olvasható a Lead Stories portálon.
És egyébként is a denevérek védelmével foglalkozó civil alapítvány munkatársa szinte kizárt, hogy a városi utcák póznáin található odukba denevérek költözzenek.