Modern vezetéstámogató rendszerek, kényelmi extrák, beszédvezérléssel kezelhető infotainment? Sokáig azt hittük, ezek majd a csúcskategóriás luxusautók kiváltságai lesznek, de egyáltalán nincs így. Ma már egy Vito és Sprinter esetében is nagyon hasonló extrákról beszélhetünk, sokszor már úgy is tűnhet, hogy a fehér furgon utastere nem munkahely, sokkal inkább szanatórium.
Vito
Először 1996-ban hívták Vitónak a Mercedes középkategóriás áruszállítóját és kisbuszát, ami mára a márka bevételének szerves részét termeli. Az elektromos modelljei közül eVitóból adnak el a legtöbbet, de nincs teljes 100%-os elektromosítás a modellnél, annyira nem, hogy 2024-ben többféle dízel és benzines változat is rendelhető belőle.
Frankfurtba utaztunk a frissített modell premierjére, ahol többféle karosszériaváltozat és hajtáslánc is szerepelt a tesztparkban, a rendelhető változatok száma viszont sokkal szélesebb. Kétféle tengelytávval és háromféle hosszúságú karosszériával, kétüléses fülkés teherautóként, dupla fülkés félkisbuszként (Mixto), és Tourer néven három üléssoros mikrobuszként készül.
Dízelmotorból az OM654-es 2,0 literes négyhengeres szerepel a kínálatban ötféle teljesítményszinten 102–237 lóerőig hátsó- vagy összkerékhajtással, benzinesből pedig az M254-es 231 lóerővel. Hatfokozatú, kézi váltó csak az első három teljesítményszintű dízelhez jár, 9 fokozatú, automata váltó pedig csak a leggyengébbhez nem rendelhető, 190 lóerőtől felfelé viszont sztenderd felszereltség.
Beszédvezérlés, csúcs multimédia
Megérkezett a Mercedes MBUX névre keresztelt multimédia-rendszere a Vito műszerfalára is. Már alapáron kínálja a beszédvezérlés lehetőségét, annak ellenére, hogy a klíma ilyenkor még manuálisan állítható csak automata funkció nélkül. A hagyományos funkciókon túl olyan extrákat kap az MBUX-rendszer a Vitóban, ami segítheti a munkát, a rakodást. A parkolóradarok érzékenysége állítható, a hátsó ajtó mögötti területet pedig centire pontosan lehet beállítani, hogy a hátsó ajtót még ki tudjuk nyitni berakodás előtt, és anélkül tudja a sofőr pontosan, mennyi helye van, hogy kiszállna az autóból és ráigazítana.
Még egy autómosó üzemmóddal is megspékelték a fedélzeti rendszert, ezt aktiválva lekapcsolja a parkolóradarokat és deaktiválja az automata ablaktörlőt a mosás idejére. Ez egy különös funkció, még személyautóban sem találkoztunk vele, pedig a modern autók esetében egészen hasznosan hangzik.
Elektromos eVito esetében egy plusz akkumulátormenedzsment-menüvel egészül ki az MBUX kínálata. Ezen beállíthatjuk a töltés sebességét, figyelhetjük az akkumulátor állapotát és számol a legközelebbi töltőpontokig, nehogy kifussunk az energiából. Ezzel együtt a navigáció is képes egyenesen töltőoszlopokra tervezni az online, folyamatosan frissülő adatbázis alapján. Emellett külön extra csomag részeként a Car-to-X rendszer is szerepelhet a Vitókban, amivel forgalominformációkat helyezhetnek el egymásnak az autók a térképen.
Vezetéstámogatók hada figyel a sofőr mellett
Kilométerek millióit róják a kishaszonjárművek az utakon, ezek számára is ugyanolyan fontos a modern biztonsági rendszerek használata, és a Vito tele van velük. Átdolgozott vészfékasszisztense nemcsak a ráfutásos balesetek elkerülésében segít, de 60 km/h-s tempóig a keresztirányú forgalomra is figyel, 70 km/h-ig pedig a frontális ütközés elkerülése, enyhítése érdekében is rálép a fékre automatikusan. 40 km/h-ig még kanyarodás közben is képes vészfékezni, ha veszélyt észlel.
Tempomat, holttérfigyelő, kormányzással beavatkozó sávtartórendszer, tolatókamera, automata fényszóró-kapcsolás és táblafelismerés is szerepel az alapáras listáján. Ezeken felül a személyautókból ismert Distronic távolságtartó tempomat is szerepelhet benne, mely kanyarok, kereszteződések és körforgalmak előtt biztonságos tempóra veszi vissza a sebességet.
Most először kerül teherautóba és kisbuszba olyan fejlett fényszóró, mint a Mercedes Multibeam LED-egysége. A feláras extraként elérhető lámpák egyenként 84 LED-ből álló egységgel vetítik a fényt az autó elé, precízen képes kitakarni az előttünk haladót és a szemből érkezőket, talán ez az egyik legfontosabb biztonsági extra egy olyan autón, ami rengeteget közlekedik az utakon.
Külsőre is változott
Egy modellfrissítésnél nem maradhat el a külső megjelenés gatyába rázása sem. Változott a Vito első hűtőmaszkja és a fényszórók belső kialakításának rajzolata, valamint ötféle új árnyalat került a fényezések kínálatába.
Mercedes-Benz eVito
2010 óta ismerkedik a Vito elektromos változatával a Mercedes, a legújabb verzióból pedig már többféle változat is készül. Kétféle karosszériával, dobozos teherautóként vagy eVito Tourer, vagyis három üléssoros kisbuszfelépítéssel is kapható. Hosszú és extra hosszú változatban készül mindkettő, akkumulátorból viszont a teherautó-változathoz csak egy, a Tourerhez kétféle opciót kínál a Mercedes.
Nettó 60 és 90 kWh a két lehetséges opció, kétüléses teherautó-kivitel csak a kisebbet kaphatja, amivel 255 kilométer a hatótáv, ugyanezzel a Tourer már csak 231-re képes. A kisbusz nagyobb akkumulátorával már komolyabb, 346 kilométer a megtehető, ennyit ígér a gyártó legkevesebb hatótávolságnak. Töltésük váltóáramról (AC) egységesen 11 kilowatt, egyenáramról opciósan (DC) 80 vagy 110 kilowattal történhet, utóbbi a nagyobb akkumulátor kiváltsága.
Csúcsteljesítményben 116 lóerő és 204 lóerő párosul az akkumulátorok méretétől függően, de az állandó teljesítmény mindkét esetben 95 lóerő, nyomatékuk ugyanannyi, 362 Nm. Terhelhetőségük 950 kilogramm, a teherautó esetében ez 3,2 tonnás összsúlyt, a Tourernél pedig 3,5 tonnát jelent, ezzel kivitelezhető, hogy 8 fő is szállítható legyen az eVitóval, vagy ne csak párnákkal lehessen megtömni a rakteret.
Sprinter
Egy év híján 30 évvel ezelőtt jelent meg a Sprinter név a Mercedes nagy áruszállítóján, ami ma a teherautó-eladásuk 50%-áért felelős. Az új modell pedig még annál is sokoldalúbb, mint eddig volt, a háromféle elektromos változatról a keretes szövegben olvashattok lejjebb. Azok számára, akik a hagyományos Sprintert keresik, továbbra is megtalálják. Háromféle karosszériaváltozat (dobozos, féldobozos, mikrobusz), háromféle tengelytáv, többféle magasság, de első-, hátsó- vagy összkerékhajtású változat közül is lehet választani.
Akinek nem lenne elég a sztenderd kínálat, mindegyik változatból elérhető guruló alváz is csupán a fülkével és a hajtáslánccal. Bár nem feltétlenül gondolnánk, de épp ezek a változatok adják a Sprinter-eladások 75%-át, miután a legtöbb vásárló egyedi felépítményt tervez az autóra platós teherautótól kezdve hűtőkocsin, foodtruckon, darus kocsin át a luxus-lakóautóig bármi lehet a Sprinterből.
Kétliteres négyhengeres dízelmotorral (OM 654) készül a Sprinter négyféle teljesítményszinten 114, 150, 170 vagy 190 lóerős változatban, utóbbihoz kérhető összkerékhajtás, és mindegyikhez opciós a 9 fokozatú, automata váltó. Számos vezetéstámogató rendszer is jár alapáron a Sprinterhez, akárcsak a Vitóhoz. Vészfékező funkcióval működő baleset felismerése még a szemből érkező járművet is képes észlelni 70 km/h-ig, akárcsak a keresztirányú forgalmat és a ráfutást is.
Aktív sávtartóval, tempomattal, holttérfigyelővel, sebességfigyelővel és online térképadatbázissal szerelik fel, valamint kibővített parkolóradarral, ami előre 3,7 méterre figyeli a teret a Sprinter körül 10 km/h-s tempóig. Emellett digitális belső tükör segítheti a sofőr manőverezését és akár 360 fokos kamerarendszerrel is támogathatja a pontos parkolást.
MBUX fedélzeti rendszere hangfelismeréssel is vezérelhető és már a „Hey, Mercedes” felszólításra sincs szükség, ha kérnénk tőle valamit. Over the air frissítéssel naprakészen tartható a rendszer anélkül, hogy márkaszervizbe kellene vinni az autót, ezáltal pedig a Car-to-X kommunikáció is aktív, küldhet és kaphat értesítéseket a folyamatosan frissülő térképadatbázisból vezetés közben, amit a navigációs kijelzőn jelenít meg.
Mercedes-Benz eSprinter
Háromféle akkumulátorkapacitással, 56, 81 és 113 kilowattórával érhető el az új eSprinter. A lítium-vas-foszfát akkumulátorcsomag mentes a nehézföldfémektől, mint a nikkel vagy a kobalt, és az autó két tengelye közé építik be. Felépítését tekintve így nem zavar bele a raktérbe, pontosan ugyanakkora a tér, mint a hagyományos hajtásláncú változatok esetében.
Az eSprinter felépítése szerkezetileg teljesen új. Az első tengelyen csak a szükséges teljesítményvezérlő elektronika és a töltőrendszer foglal helyet, a két tengely között az akkumulátor, a hátsó tengelyen pedig a 100 vagy 150 kilowatt teljesítményű villanymotor, ami önmagában 130 kilogrammot nyom. A töltési teljesítmény minden akkumulátor esetén egyenlő, váltóáramról 11, egyenáramról 115 kilowattot képes felvenni óránként.
Sztenderd felszereltség a hőszivattyús rendszer, amivel hatékonyan temperálható az utastér az akkumulátor egyébként kárba vesző hőjével. A 400 voltos feszültségen üzemelő hajtásrendszerrel az elektromos Sprinter maximális sebessége 90 km/h lehet, de opcionálisan 120 km/h-s sebességhatárral is rendelhető. A legkevésbé ideális helyzetben a legkisebb akkumulátorral 233 kilométert képes megtenni az eSprinter egy töltéssel, míg a közepessel 329-et, a legnagyobbal pedig 478-at.
Kétféle dobozos teherautó-karosszériával készül az eSprinter, mindkettő terhelhetősége ugyanakkora, legfeljebb 4,25 tonnát nyomhat. 2 tonnás vontatási kapacitásával együtt pedig a teljes szerelvény súlya nem haladhatja meg az 5 tonnát.