A francia Alpokban tesztelték a legújabb hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt, a Safra Hycityt. A csupakék járgány még kevéssé lehet ismerős, hiszen csak tavaly leplezték le a Busworldön. Mégis nagy reménységek előtt áll, hiszen meghódíthatja Európát.
Természetesen célszerű lépésről lépésre haladni. Éppen ezért az újdonsággal egyelőre csak a francia Alpokat hódították meg. A busszal az 1042 méter magasan fekvő Moûtiers városkát is felkeresték, de a mintegy 2100 méteres magasságban lévő Tignes síparadicsomban is jártak vele. A járműnek tehát kifejezetten nagy szintkülönbségeket kellett leküzdenie. Túl sokat nem árultak el a teszteredményekről, de nem volt trélerezés, lerobbanás, elakadás, vagy ilyesmi.
Több H2-kutat mindenkinek?
A próbafutásokra a HYmpulsion-projekt keretében került sor, amelynek célja, hogy megújuló erőforrással előállított hidrogént kínáló kúthálózat jöjjön létre Auvergne-Rhône-Alpes régióban, amelynek Lyon a központja. A projekt keretében legalább 15 új hidrogénkutat adhatnak át a közeljövőben, ami segítheti a hidrogénüzemű járművek elterjedését.
A háromajtós, 12 méter hosszú, alacsony padlós autóbuszokra már külföldről is van megrendelés, ugyanis a dániai Dunkirk 10 darabot vásárolt ebből a típusból. A mintegy 100 fős befogadóképességgel rendelkező jármű hajtásáról két darab, egyenként 125 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik. Az elektromotorok a 130 kWh kapacitású NMC-akkumulátorokból, valamint a 45 kW teljesítményű üzemanyagcellából kapják a működéshez szükséges áramot.
Az újdonság döntően európai főegységeket használ, ugyanis a tengelyek a ZF-től, az üzemanyagcella pedig a Symbiótól származik, amelyben a Stellantisnek is van tulajdonrésze. Az akkumulátorok viszont az amerikai Microvasttől érkeznek.
Nagy hatótáv
Az autóbusz egy feltöltéssel minimum 350 kilométert tud megtenni, ami megfelel az iparági átlagnak. Ez mintegy 35 kilogrammnyi, 350 barra sűrített hidrogént jelent, amelyet összesen hat darab nyomásálló tartályban tárol el. Ezek a tartályok, a földgázzal hajtott városi autóbuszokhoz hasonlóan a tetőn kaptak helyet. A tartályok kiürülése esetén 15 percet vesz igénybe a tankolás.
A Hycity eredetileg Businova H2 néven látott napvilágot 2011-ben, a mostanitól jelentősen eltérő technikai tartalommal. Az első szériás változatok még extravagánsabb formatervvel és szokatlan megoldásokkal büszkélkedhettek. Ezek közé tartozott a középre helyezett vezetőállás, vagy a napfénytető alkalmazása a hátsó traktusban. A modell aztán „megszelídült”, és most már egészen visszafogott dizájnnal gurul.
A Safra Hycity család várhatóan idén tovább bővül egy 18 méter hosszú, csuklós variánssal. Emellett a cég idén megkapta a típusbizonyítványt a „retrofit” hidrogén hajtásláncához, amelyet Mercedes-Benz Intouro intercity buszokba is be lehet szerelni a dízelesről a hidrogénessé történő átalakítás során.