A szabadedzésen tapasztaltnál hűvösebb, 20 Celsius-fokos levegő- és 28 fokos aszfalthőmérsékletnél, eső rizikója mellett folytatódott a 2024-es Forma-1-es Kínai Nagydíj hétvégéje a szombat délelőtti sprintfutam pénteki kvalifikációjával.

Az F1-esek által öt éve nem használt, idő közben felújított sanghaji pályán folyamatosan, percről perce javulhatott a tapadás, ahogy az autók letakarították a port és felvitték a gumit az aszfaltra, így a „kis időmérőn” előreláthatóan a szakaszok utolsó pillanataiban születhettek volna legjobb idők, taktikusan, jó időzítéssel kellett kifutni, ám az eső belekavart ebbe.

Az első, 12 perces szakaszra (SQ1) a Williamsek, a Sauberek, a Mercedesek és a Ferrarik futottak ki elsőként, az előírásoknak megfelelően mindannyian a közepes keverékű, sárga jelölésű Pirelliken.

A pilóták már az első körökön esőcseppeket jelentettek a rádión, azaz elsőre is a lehető legjobb köridőt kellett futni, mielőtt jobban elázott a pálya.

Az első mért körök után rettentően szoros volt a top 3 Fernando Alonso vezetésével, de aztán a Red Bull-osok – Verstappen és Perez – komoly előnnyel álltak az élre.

Az utolsó másfél percben a Williamsek, az RB-s Cunoda, a mercedeses George Russell és az alpine-os Esteban Ocon volt a kiesőzónában, miközben a mclarenes Lando Norris a két Red Bull közé, a 2. helyre ugrott fel.

Ocon csak a 16. helyre tudott javítani, Albon maradt a 17., Cunoda a 18. helyre tolta Sargeantot, Russell a befutónál a 12., továbbjutó helyre tudott előrelépni, amivel a kiesők közé tolta Pierre Gaslyt.

Az SQ1 végén búcsúzott tehát Gasly és Ocon az Alpine-okkal, valamint Albon és Sargeant szendvicsében az RB-s Cunoda Juki.

Elképesztő, de a szakasz végén újra kigyulladt a pálya: ahogy a szabadedzésen a 12-es kanyarban, ezúttal az 5-ös kanyar belső ívén kapott lángra a fű – piros zászlóra nem volt szükség, de a szünetben el kellett oltani a tüzet. Igen valószínű, hogy a kerékvetők vagy egyenesen a gyep festésére használt anyag kapott lángra az autókból kipattanó szikráktól.

Az SQ2 elejére jobban rákezdett az eső, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nedvesnek nyilvánította a pályát, azaz szabaddá vált a gumiválasztás. A 10 perces szakasz kezdetét 4 perccel halasztották.

A bokszutca végén gyakorlatilag az összes továbbjutó felsorakozott – csak a Red Bull-osok vártak ki –, hogy az eső esetleges felerősödése előtt mért kört tudjanak futni még slickeken, kész dugó alakult ki.

Az autók újra a közepes keverékű Pirelliken futottak ki – igazi tömegjelenet zajlott a kijáratnál.

A Red Bull-osok csak akkor gurultak ki, amikor a mclarenes Lando Norris már első mért körét kezdte – úgy tűnt, a bajnokcsapatnál nem számítottak az eső erősödésére.

Norris 1:36-tal nyitott, de a mögötte érkezők gyorsan faragtak ebből, csapattársa, Piastri, majd a ferraris Charles Leclerc is eléje ugrott, ahogy aztán Max Verstappen állt az élre, míg Perez a 3. helyre sorolt be a monacói mögé.

Az előrejelzések az eső erősödését jósolták, 3 és fél perccel a szakasz vége előtt Russell, a Haas párosa, az RB-s Daniel Ricciardo és az Aston Martin-os Lance Stroll állt az utolsó 5 helyen.

Bár szemre nem lett komolyabb a csapadék, az aszfalt már épp elég nedves volt ahhoz, hogy az említett ötös ne tudjon javítani, így ki is alakult az eredmény – a helyi nézők számára a legfontosabb hír az volt, hogy a Saubernél vezető hazai, sőt, helyi, sanghaji versenyző Csou Kuan-jü továbbment a végső top 10-be.

Az SQ3, azaz az utolsó, 8 perces szakasz kezdetén kitartóan, de nem túl erősen hullott, tulajdonképpen a legkevésbé kiszámítható, legnehezebb körülményeket megteremtve.

Az autók ekkor már mind az átmeneti (intermediate, zöld) Pirelliken vágtak neki a köreiknek. Ezúttal senki sem várt ki, mind a 10 autó a bokszutca kijáratánál várta a lámpa zöldre váltását.

A körülmények nehézséget jól mutatta, hogy Lando Norris több helyen is kicsúszott a pályáról, míg Leclerc – önmagához híven – a gumifalat is megütötte, de képes volt folytatni a vezetést, csak az első szárny véglapja bánta a balesetet. Kiszámíthatatlan volt, ki hibázik, ki tudja a pályán tartani az autót.

Első mért körén Verstappen is megjárta a bukóteret a 2-es kanyarban, Piastri az utolsó nagy egyenes féktávján „driftelt”.

Az időket illetően óriási volt a visszaesés, Piastri 2:02-vel lett az első Perez befutójáig, aki 2:00-val állt az élre. A sorrend az első befutók után Perez, Bottas, Piastri, Norris, Alonso, Sainz, Verstappen, Leclerc, Csou, Hamilton volt – az utóbbi négy pilóta mért körét elvették.

A háromszoros bajnok az újabb körén is hibázott, az utolsó kanyarban megjárta a kavicságyat, ahogy Norris is kicsúszott. 1 perccel a vége előtt Alonso 2:00,213-mal állt az élre, Leclerc nem tudott ilyet hozni.

Kattints a képre, galéria nyílik!

F1: Tűz, eső, meglepetés a sanghaji sprintidőmérőn 2

Hamilton elsőként 1:59-es kört teljesített, átvette a vezetést, ám tulajdonképpen mindenki gyors körön volt még.

A befutóknál Norris 1:57,940-nel villantott, de azonnal törölték is a kört, Csou mindent beleadva is csak a 10. pozíciót tudta hozni.

A rendkívül nehéz sprintidő végén valamiért mégis visszaadták Norris első idejét, így a McLaren britje szerezte meg a holnap délelőtti rövid futamra az első rajtkockát, mögötte Hamilton, Alonso és Verstappen zárt.

A sprintversenyen a harmadik rajtsorba Carlos Sainz és Sergo Perez, a negyedikbe Charles Leclerc és Oscar Piastri, míg az ötödikbe a Sauber pilótái, Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü állthatnak a holnap magyar idő szerint hajnali 5-kor kezdődő sprintfutamon.

F1: Tűz, eső, meglepetés a sanghaji sprintidőmérőn 26

Kép: Formula1.com