A Traton-csoport már évek óta vezető szerepet tölt be az önvezető vontatók európai tesztelésében. A hozzá tartozó haszonjárműgyártók, így a Scania és az MAN úttörő kíván lenni az öreg kontinensen ezen a téren. A svéd márka már 2021-ben jogot szerzett arra, hogy közúton tesztelje önvezető vontatóit Svédországban.
Az MAN a napokban Németországban, egy közforgalmú autópályán próbálta ki a 4-es szintű önvezető technológiával felszerelt TGX típusú nyerges vontatóját. Ez volt az első ilyen alkalom, hogy egy ilyen típusú vontató közúton közlekedhetett, előtte ugyanis leginkább kikötőkben, forgalomtól elzárt területen tesztelték.
4-es szintű önvezetés
A SAE besorolás szerint a 4-es szintű önvezetés esetén a sofőr nem vezet akkor, ha az önvezetés funkció aktiválva van. Ennél már a technika nem igényli, hogy bizonyos helyzetekben a sofőr átvegye az irányítást. Az ilyen technológiával rendelkező teherautóknak már pedálokra és kormánykerékre sem feltétlenül van szükségük. Forgalmi dugóban is automatikusan képesek haladni.
Az újdonság az A9-es autópályán Allershausen és Fürholzen között közlekedett önvezető üzemmódban, tesztpilóta felügyelete mellett. Ez nagyjából 10 kilométeres távolságot jelent.
„Újabb nagy lépést tettünk az autonóm haszongépjárművek felé, amely a CO2-mentes hajtásra való átállás mellett a második nagy jövőbeli terület. Ebben az évben kezdetben prototípusokkal végzünk teszteket az autópályákon. A jövő évtől pedig a logisztikai csomópontok közötti áruszállításban, előre meghatározott ügyfelekkel folytatjuk a próbafutásokat. Ezzel megtesszük a következő fejlesztési lépést az autonóm teherautók sorozatgyártása felé az évtized vége felé” – jegyezte meg Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus SE igazgatótanácsának elnöke.
Az MAN Truck&Bus számításai szerint az új technológia 15 százalékkal csökkenheti az üzemeltetők működési költségeit.