Nem a legkönnyebb feladat egy meglévő, hagyományos hajtásláncokhoz tervezett alapokra tisztán elektromos hajtású autót faragni. A Mercedes-Benz az EQB-vel mégis megoldotta. Mi a háromdarabos hazai kínálat közepének számító EQB 300 4Matic változatot próbáltuk ki.
Külső
Nem kifejezetten villanyautónak épült a Mercedes-Benz EQB, talán ezért is áll közelebb a formája egy hagyományos autóéhoz. Sőt, az elektromos EQB-vel párhuzamosan elérhető a modell belsőégésű motoros testvére is, ami GLB néven fut, és jelenleg benzines és dízel változatban is kapható. Persze ránézésre azért könnyen kideríthető, milyen hajtáslánc dolgozik az autó alatt, és nem csak a zöld rendszám lesz ebben a segítségünkre.
Leginkább az elektromos autókra jellemző közel zárt hűtőmaszk árulja el, hogy a villanyos szabadidő-autóval állunk szemben, ami a tavalyi ráncfelvarrás óta apró kidudorodó Mercedes emblémákat is kapott a központi, hagyományos kivitelű és megszokott méretű mellett. Hogy a fényes fekete plasztik mennyire szerencsés választás egy autón, az majd kiderül pár év múlva, amikor az autó már túl van néhány gépi autómosón. Most viszont még jól néz ki, ahogy a középen fénycsíkkal összekötött fényszórók is.
Oldalról a klasszikus, szabadidő-autókra jellemző bakancsformát kapott az EQB, lekerekített sarkokkal, alul, a küszöböknél és a kerékjárati íveknél pedig vastagon műanyagba mártva. Jót is tesz a formának a fekete plasztik rátét, amitől sokkal karcsúbbnak tűnik a 4684 milliméter hosszú, tükrökkel 2020 mm széles, 1654 mm magas, 2829 mm tengelytávolságú karosszéria. Hátul, a szinte függőlegesen végződő csomagtartóajtón keresztbe futó fénycsík köti össze a lámpákat, amikben a búra alatt alakult csak át a lámpák elrendezése.
A frissítés előtti és utáni EQB orra közti különbség így egész jól látszik:
Belső
Utastere egész vegyes képet mutat, az ülések fura, egyszerű műbőrszerű borítása és a kézzel állítható üléspozíció nagyon elüt az amúgy prémium minőségű berendezéstől, amiben a matt króm betétektől a csilivili, ezerszínű hangulatvilágításig minden megtalálható. Az összeszerelés viszont már hozza azt a minőséget, amit egy Mercedestől elvárunk, és a kapcsolók, gombok működésén is érezni, hogy milyen kategóriába szánták őket.
Elöl-hátul rengeteg hely jut az utasoknak a Mercedes elektromos szabadidő-autójában, ráadásul a hátsó sor ülései még sínen tologathatók is, így el lehet dönteni, hogy nagyobb csomagteret vagy tágasabb hátsó életteret alakít-e ki benne a tulaj.
A sofőr előtt jó fogású, teljesen kerek kormány található, mögötte pedig a két kijelzőből álló, de mégis egy egységnek látszó a műszerfalat és fedélzeti rendszert kiszolgáló monitorok jelenítik meg a szükséges információkat. A műszerfal grafikája és tartalma természetesen változtatható, a klasszikus műszereken kívül teljesen futurisztikus grafikát is választhat, aki fogékony az ilyenre. Nekem a kormány érintésérzékeny, bizonytalanul kezelhető és működő felületei nem tűnnek igazán jónak. Baromi menőnek látszanak, de bármit beállítani velük, az rémálom.
Szintén furán sikerült a vezeték nélküli telefontöltő rekesze, ahonnan egy átlagos méretű telefont is csak nehézkesen lehet kipiszkálni, amikor szükség van rá. A lámpakapcsoló vagy a klímakonzol valódi, nyomogatható gombjaiért és a hangerőszabályzóért viszont hálás vagyok. Az ülésfűtés ajtóra szerelt gombjait kis keresgélés után lehet megtalálni – logikusabb lett volna a klímakonzol környékén elhelyezni –, a kormányfűtés a kormányoszlopon lévő gombjára pedig csak a véletlennek köszönhetően bukkantam rá.
Mobil eszközöket mindkét üléssorban 2-2 USB-C típusú aljzaton keresztül lehet tölteni – ha a vezeték nélküli lehetőség nem felelne meg – és kisebb-nagyobb rekeszekbe lehet elrámolni az utazás közben feltétlenül szükséges apróságokat.
A belső egyik legszebb része a rengeteg kerek légbeömlő. Ezek nemcsak irtó látványos darabok és a kezelésük is kifejezetten kellemes, hanem még a bennük lévő LED-ekkel azt is jelzik, ha valaki változtat a beállított kabinhőmérsékleten. Nyilván tök felesleges pár másodpercre kékkel vagy pirossal kivilágítani egy légbeömlőt, attól függően, hogy lefelé vagy felfelé változtatott-e valaki a hőmérsékleten. Mindenesetre elég látványos dolog.
Fedélzeti rendszerének menüje elég összetett, komoly mélységbe lehet benne leásni, de a kezelése viszonylag egyszerű, a menüpontok elrendezése logikus. Kifejezetten jó húzás volt, hogy a kormányon lévő hangerőszabályzó felület alját nyomva tartva két másodperc alatt elnémítható a modern autózás istencsapása, a már 1 km/órás sebességtúllépésnél is hangosan sivalkodó rendszer. Igaz, minden indításnál meg kell ezt tenni, de ennyi belefér. Végül is rejthették volna valami menü mélyére is, amit 5-6 kattintás után lehet csak elérni, ahogy a japánok szokták.
Csomagtartója 495 literes, amit 1710 literre lehet növelni a hátsó ülések háttámláinak lehajtásával. A használható méret mellett praktikus is az EQB csomagtartója, a puha, vastag kárpittal bevont csomagtér oldalában hálós zsebek, gumis rögzítőpántok találhatók a masszív csomagrögzítő fülek mellett. Természetesen világítás, szatyorakasztó és 12 voltos csatlakozó is van benne.
Technika
Hasonlóan a GLB-hez, az EQB is a Mercedes-Benz kisautóknak kifejlesztett padlólemezére épül. Persze nem pont ugyanarra, mert itt az akkumulátorcsomag miatt itt-ott változtatni kellett rajta. Az EQB padlójában öt modulból áll a durván 470 kilogrammos, folyadéktemperált lítiumion-akkumulátor, aminek feszültsége 420 volt, kapacitása 66,5 kWh.
Tölteni hagyományos, váltakozóáramú töltőről legfeljebb 11 kW-os teljesítménnyel lehet, míg egyenáramú gyorstöltőn – 100 kW-tal – kicsivel több mint fél óra alatt is feltölthető 10-ről 80 százalékos töltöttségi szintre.
Jelenleg az EQB háromféle hajtáslánccal kapható, a legegyszerűbb az EQB 250+ változat, ami elsőkerék-hajtású, villanymotorja 140 kW-os (190 LE-s), aminek csúcsnyomatéka 385 Nm. Ez 8,9 másodperces 0-ról 100 km/órára gyorsulásra elég. A következő az EQB 300 4Matic, ami 168 kW-os (228 LE-s), csúcsnyomatéka 390 Nm, gyorsulása 0-ról 100 km/órára 8 mp. A választék legerősebb darabja az EQB 350 4Matic, ami 215 kW-os (292 LE-s), 520 Nm elérhető maximális nyomatékkal. Ennek már csak 6,2 másodperc szükséges a 0-ról 100 km/órára gyorsuláshoz.
Az összkerekes – 4Matic – változatokban két villanymotor dolgozik, az első aszinkron-, a hátsó szinkronmotor, és az esetek többségében ez utóbbi végzi az autó mozgatását, az első csak szükség esetén száll be a munkába. Futóműve elöl MacPherson-rendszerű, hátul pedig négy lengőkaros megoldást alkalmaztak, és rendelhető hozzá adaptív lengéscsillapító is. Az EQB fordulóköre 11,7 méteres.
Vezetés
Kifejezetten jó dolog az EQB kormánya mögött ülni. A karosszéria jól átlátható, az üvegfelületek nagyok, és manőverezni is könnyű a méretes autót. Beszállás után gyorsan magához tér az összes rendszer, ugyan a jobboldali bajuszkapcsolóra költöztetett fokozatválasztót meg kell szokni, de pár nap után kiderül, egész jó ötlet volt odatenni, és ösztönössé válik a használata.
A 228 lóerős teljesítmény bőven elég a legfeljebb 2,6 tonnáig terhelhető autóhoz, amit a 8 másodperces gyorsulási adat is alátámaszt. Menet közben csendes az autó, a hangszigetelés remek, sem kintről, sem a kerekek felől nem szűrődik be zaj az utastérbe. Futóműve remekül passzol az autó hangulatához, elképesztő magabiztossággal kezel bármiféle úthibát, legyen az kátyú, repedés, rossz minőségű aszfalt, vagy éppen fekvőrendőr, és a kanyarokban sem hagyja cserben a vezetőt.
Kormányzása elég steril, de pontos, ugyan visszajelzést nem sokat ad, de ide ez bőven elég. Itt nem visszajelzésre, hanem békés, csendes utastérre vágynak az utasok, és azt meg is kapják. Jól adagolható a fék, a motorfék üzemben pedig a visszatáplálás erőssége is változtatható. Jól működnek a fedélzeti, vezetőtámogató rendszerei is, az adaptív tempomat civilizáltan teszi a dolgát, nincs különösebb hisztije a sávtartónak sem, a sebességtúllépésekre figyelmeztető rendszer pedig egy gombnyomással elnémítható.
Költségek
Az árlistában kapásból háromféle motorváltozattal indul a döntési folyamat, az EQB 250+ – ami a legnagyobb hatótávot ígéri, 190 lóerős teljesítménnyel, elsőkerék-hajtással 23 748 000 forintba kerül, az EQB 300 4Matic 228 lóerővel 25 893 000 forint, a legerősebb EQB 350 4Matic 292 lóerővel, 27 087 000 forintért. Ezekhez különféle csomagokat lehet még rendelni, majd a fényezésre is lehet még költeni, hacsak valakinek nem felel meg az alapáras éjfekete szín.
A fehér 136 ezer, a metálszínek 371 ezer, a metálvörös 470 ezer forintos extra kiadást jelentenek, aki pedig sziklaszürkére vágyik, az 1,1 milliót adjon hozzá gyorsan az eddig összeszedett árhoz. A panorámatető 595 ezer forintba kerül, a műbőr kárpitozás 70-120 ezer forint, az állítható lengéscsillapítóért pedig 490 ezer forintot kérnek.
Értékelés
Könnyen megszerethető, bár nem túl izgalmas modell az EQB. Persze egy elektromos SUV-nak nem is kell feltétlenül izgalmasnak lennie. Elég, hogy kényelmes, tágas az utastere és stresszmentesen vezethető, tele van biztonsági extrákkal, és ezeknek a működése még csak nem is kerget az őrületbe.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|