A kutatás-fejlesztés, a marketing, és természetesen maga a gyártás rengeteg pénzébe kerül egy autógyártónak. Éppen ezért nem árt, ha a termék eladása után szép hasznot rakhatnak zsebre, lehetőleg minél többet egy-egy legyártott darab után.
Ebből a szempontból igen érdekes a legsikeresebb autógyártók listája. Ugyanis az első helyet nem egy tömeggyártó foglalja el, ami azért érthető. Igazán komoly profitot, és messziről is látható, pofátlan árazást csak a kis szériában gyártó luxusmárkák tudnak elérni, akik a leggazdagabb vevőkre céloznak.
Itt csak a stílus számít, a presztízs, a hangulat: ha ez megvan, akkor az opciók mögé gyakorlatilag bármennyi nullát odarajzolhatnak, a vevőknek mindegy, fizetni fognak. Ebben a műfajban pedig a legjobb még mindig az olasz Ferrari, magasan kiemelkedik a mezőnyből.
Az olasz cég neve sok helyen egyet jelent a sportautóval, de a tulajdonosok számára ez egy pénztermelő kincsesbánya. A Ferrari 2023-ban 13 663 autót szállított le, a teljes bevétel 5,97 milliárd euró volt, ami 3,3%-os, illetve 17%-os növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy a vállalat drágább autókat tudott eladni, mint korábban, és több pénzt tudott keresni más tevékenységekből, például a Forma-1, vagy a márkához köthető egyéb termékekkel.
Ferrari earns €118,000 per car delivered. Porsche, the second most profitable OEM, needs to sell a bit more than 5 of its cars to match the profits generated by one Ferrari. On the other hand, Great Wall Motors from China needs to sell 415 units.
— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) April 24, 2024
Source: OEMs pic.twitter.com/UHapK8wjGE
A Ferrari üzemi nyeresége 1,61 milliárd eurót tett ki, ami a teljes bevétel 27%-át jelenti. Ez egy hatalmas árrés, amely megerősíti a Ferrari pozícióját a első helyen: a maranellói gyár minden egyes euró árbevételéből 27 centet megtarthatott. Tavaly ez az arány 24% volt. Egyetlen más autógyártó sem közelíti meg ezt a eredményt.
Ezek nehezen felfogható számok, de egy autóra vetítve érződik igazán, milyen jó üzlet ma Ferrarit gyártani: a 2023-ban szállított autókon darabonként 118 000 eurót (46 millió forint) kerestek, azaz 25 600 euróval többet, mint 2022-ben.
Tehát nincs miért sietni a Ferrari összeszerelő üzemében, kényelmesen lehet gyártani a szenvedélyt képviselő, guruló alkotásokat. Ezt mutatja, hogy a Porschénak, a második legjövedelmezőbb autógyártónak 2023-ban öt modellt kellett legyártani és eladni, hogy ugyanolyan nyereségre tegyen szert, mint amit a Ferrari egy autón keres. Persze ők sem panaszkodhatnak a darabonként elért 18 százalékos nyereséggel (darabonként 22 747 euró, 8,8 millió forint).
A harmadik helyre a BMW fért fel 11,9 százalékos értékkel (darabonként 7200 euró nyereség, 2,8 millió forint), tíz százalék felett teljesít a Kia, a Stellantis-csoport, valamint a Toyota is a Mercedesszel együtt. Az adatokból jelentést készítő Car Industry Analysis írása szerint a lista 22. helyétől már ezer euró alá esik a profit, a 23. Suzuki csupán 898 eurót keres egy eladott autón, így ezerrel kell pörögni a gyárban, hogy utolérjék a Ferrarit. Míg Maranellóban összeraknak egy autót, addig a Suzuki gyártósorain 131 autónak kell legördülnie, hogy elérjék ugyanazt a nyereséget.