Egy hétfőn nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint az üzemanyag-kereslet várhatóan mindössze napi 340 ezer hordóval, 26,5 millió hordóra emelkedik, amely a legalacsonyabb növekedés 2020 óta és csupán a fele a tavalyi 700 ezer hordónak – olvasható a Wood Mackenzie tanácsadó cég előrejelzésében.
Az ok, hogy Kína közel jár a kereslet csúcspontjához, az Egyesült Államok pedig már meg is haladta azt.
„Egyre több elektromos autó kerül forgalomba az Egyesült Államokban és Kínában. Emiatt utóbbi esetében a kínai benzinigény csupán napi tízezer hordóval nő 2024-ben” – nyilatkozta a Reutersnek Sushant Gupta, a WoodMac elemzője.
Hasonló következtetésre jutott a norvég Rystad Energy független energetikai tanácsadó cég is: a globális üzemanyag-keresletet napi 26 millió hordóra, a növekedést 300 ezer hordóra teszik.
Sokáig Kína pörgette a globális benzinkeresletet, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint azonban az idén ott talál gazdára a világon összesen eladott villanyautójának több mint fele – olvasható a Világgazdaság cikkében. A csökkenő áraknak és az emiatt növekvő igényeknek köszönhetően az IEA szerint az idén eladott autók 45 százaléka EV lesz Kínában, 25 százaléka Európában és több mint 11 százaléka az Egyesült Államokban.
De Kína így is a világ legnagyobb kőolajimportőre marad, a benzinfogyasztás a világ második legnagyobb gazdaságában az idén a China National Petroleum Corp (CNPC) előrejelzése szerint 1,3 százalékkal, vagyis kétmillió tonnával, 165,1 millió tonnára nő – ez napi 3,8 millió hordót jelent.
Az autóeladások drasztikus emelkedése, a jelentős gazdasági növekedés és a kevés EV miatt ezúttal India és Indonézia hajtja az üzemanyag iránti keresletet. Az indiai fogyasztás kormányzati becslések szerint rekordot dönt majd 39,2 millió tonnával (napi 908 ezer hordóval) a 2025 márciusával záródó pénzügyi évben.
Európában idén napi ötvenezer hordós, vagyis 2,3 százalékos növekedésre számítanak a szakértők, ami 2,19 millió hordót jelent naponta. Ezek az elmúlt évekhez hasonló számok.