Gondolnád, hogy a defektes gumiabroncs a negyedik leggyakoribb oka autóink meghibásodásának? A német autóklub, az ADAC statisztikái szerint Németországban ez az arány 1998 óta nem változott, de a helyzet egyáltalán nem rossz; egy átlag autós hétévente kap defektet, de „mindig” a legrosszabbkor (egy defekt nem tud jókor történni).
A jogalkotók az előírt minimális profilmélységgel (1,6 mm) és figyelmeztető bírságokkal akarják csökkenteni a defektek előfordulásának esélyét, a Magyar Gumiabroncs Szövetség pedig felhívja a figyelmet, hogy a defekt előfordulása nem küszöbölhető ki teljesen, ám esélye csökkenthető.
Sok európai országgal ellentétben itthon nem kötelező sem a pótkerék, sem a defektjavító.
A defektjavító szett csak szükségmegoldás, a javítófolyadékot pót-, illetve mankókerék hiányában használhatjuk gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szervizig. A különböző defektjavító megoldásoknál mindenképpen olvassuk el a használati útmutatót, ugyanis van olyan típus, amelynek gyártója nem javasolja a defektet okozó tárgy (pl. szög, csavar, drót) eltávolítását. És részletes instrukciókat fogunk találni a nyomásra, a sebességre, a megtehető távolságra is. Ezek mind nagyon fontos információk!
A defektes abroncsba nyomott folyadék megszilárdulva ismét használhatóvá teszi az abroncsot, de szakadás vagy repedés esetén nem alkalmazható; jellemzően max. 5 mm-es lyuk tömítésére nyújt segítséget.
A mankókerék csak ideiglenes használatra alkalmas, és ezzel max. 80 km/órás sebességgel haladhatunk. Ha új gumit szerelünk a defektes helyére (vagy teljes értékű pótkereket vásárolunk), győződjünk meg róla, hogy azonos mintázatú és állapotú a többi abronccsal. Akkor teljes értékű a pótkerék, ha az adott tengelyen lévő másik abronccsal megegyezik a mintázat jellege, a sebességindex, a terhelési indexnek és természetesen a méret.
Ezt kell tenni defekt esetén
1. Ha az abroncsban lévő nyomás hirtelen csökken, akkor is próbáljunk meg a sávban maradni, két kézzel fogjuk a kormányt, határozottan. Előfordulhat, hogy az autó félrehúz, de ne ijedjünk meg! Még akkor se essünk pánikba, ha az abroncs szétrobbant, ilyenkor különösen fontos a hidegvér.
2. Kapcsoljuk be a vészvillogót, közben csökkentsük a sebességet, de csak finoman, fokozatosan; kerüljük a padlóféket, ehelyett – ha lehetőségünk van rá – hagyjuk inkább kifutni az autót. Eszünkbe se jusson a kézifékkel megállítani az autót!
3. Húzódjunk le egy parkolóhelyre, egy vészhelyzeti öbölbe vagy a leállósávba, benzinkútra, és álljunk meg.
4. Tegyük az autót egyes sebességfokozatba, húzzuk be a kéziféket, főutakon tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. Ne maradjunk az autóban, és vegyük fel a láthatósági mellényt. Autópályán javasolt nagy távolság tartása a járműtől, természetesen a korlát mögött.
5. Vegyük elő a javítószettet vagy a pótkereket, ha tudjuk, hogy képesek vagyunk magunk megoldani a dolgot, illetve hívjunk segítséget, ha nem vagyunk biztosak benne.
A kerékcsere menete
1. Állítsuk le a motort, húzzuk be a kéziféket, tegyük 1. sebességbe a váltót, vagy automata gépkocsi esetén kapcsoljunk parkolóállásba.
2. Lazítsuk meg a hibás kerék kerékanyáit egy félfordulatnyival.
3. Emeljük meg az autót – de szigorúan az autó kézikönyve által jelzett helyen! Figyeljünk arra, hogy az emelő szilárd talajon legyen, különben besüllyed, és nem emeli meg az autót.
4. Lazítsuk meg a kerékanyákat, vegyük le a defektes kereket, és tegyük a kocsi alá.
5. Tegyük fel a pótkereket, és kézzel húzzuk meg az összes kerékanyát.
6. Tegyük a defektes kereket a csomagtartóba.
7. Engedjük le az autót az útra.
8. Óvatosan húzzuk meg az összes kerékanyát keresztben. (Mindig az egymással szemben lévőket vegyük sorba, vagyis „keresztbe” haladjunk, ne egymás utáni sorrendben.)
9. Pakoljuk vissza az összes eszközt, háromszöget stb. az autóba.
10. A következő benzinkútnál ellenőrizzük a pótkerék abroncsnyomását, és ellenőrizzük a kerékanyákat.
Fontos tudni: ha javítószettel vettük a kocsit, jó eséllyel nem lesz benne emelő sem (mint ahogy pótkerék sem), hiszen emelőre csak a pótkerék felszereléséhez lenne szükségünk!