A prágai közlekedési vállalat (DPP) egy Ikarus 620-as városi autóbusz felújítását tervezi – adta hírül a cseh Busportal.cz. A portál úgy értesült, hogy mivel már nem áll rendelkezésre elég eredeti alkatrész, ezért a jármű renoválásához 630-asból származó alkatrészeket is felhasználnak majd. A DPP elsődleges célja, hogy olyan múzeumi jármű készüljön, ami emléket állít az egykoron Prágában közlekedő Ikarus 620-asoknak.
A portál szerint az Ikarus 620-as városi autóbuszokat 1963–67 között szállította Magyarország Csehszlovákiába. Szerintük, bár ezek nem voltak túl népszerű és megbízható járművek, mégis legalább 318 darabot szállítottak belőle. A DPP 1963-ban 40 darab ilyen autóbuszt kapott, amivel a teljes buszállomány 15 százalékát tették ki akkor. Mivel nem váltak be, ezért 1965-ben már elkezdték őket selejtezni, majd 1968-ra az utolsótól is megváltak.
Innen nézve furcsa, hogy miért is akar a DPP egy néhány évig használt típusról megemlékezni, amelyből egyébként 940 darab közlekedett Budapesten 1959–1978 között. Tehát egyáltalán nem volt megbízhatatlan vagy kiforratlan típus. „A 620-asok gyártóját és üzemeltetőjét (FAÜ) dicséri az a tény, hogy a típus selejtezése során a járművek különösen nagy számban találtak további gazdára. A Volán 20. és 22. számú vállalatok mellett a hazai mezőgazdasági, építőipari, szakipari közületek vásárolták meg ezeket és sok esetben egyajtósra átépítve üzemeltették ezeket a kocsikat még hosszú éveken át” – írta a modellről a Fővárosi Autóbuszközlekedés 100 éve című könyv.
Nem volt teljesen egyszerű a bázisjármű kiválasztása, mert a cseheknél egyébként évről évre bukkannak fel ígéretes darabok. A Busportal.cz szerint ugyanakkor biztos, hogy egy, a korábban Dubečben talált példányra esik a választás, amit kis kerti házként használt sokáig a tulajdonosa. Ez azonban eredetileg soha nem közlekedett Prágában. A busz felújítására két év fog rendelkezésre állni és a múzeum várhatóan külsős cég bevonásával fogja ezt végrehajtani. (A kiválasztott buszról ezen a linken érhető el több fotó.)
Annyi bizonyos, hogy a 620/630-asok felújítása valóban nem játék és mese. Legutóbb a lengyeleknek tört bele a bicskája egy 630-as renoválásába, de ennek ellenére örvendetes, hogy még ennyi évtized után is mutatkozik szándék az ilyen és ehhez hasonló Ikarusok megmentésére határainkon túl. Főleg azért, mert ez a típus is komoly Finta-örökségnek tekinthető.
2024. június 20-án a prágai menetrendszerű buszközlekedés 100 éves fennállását ünnepli, így addig biztosan nem lesz látható ez a busz. Ellenben Rába-alvázas Ikarus E91-esből vagy Ikarus 280-asból biztosan nem lesz hiány. Egy időben ugyanis ilyen autóbuszok is koptatták a cseh főváros macskaköves útjait.
A cikk nyitóképe a szirszarjaim.blog.hu-ról származik.