Az Európai Unió Tanácsa hétfőn elfogadta a nehézkategóriás tehergépjárművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó szigorítást. A rendelet célja, hogy tovább csökkentsék a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását. Sőt, teljesen új célértékeket állapítanak meg 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan.
Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert az Európai Unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 25 százalékát a nehézkategóriás tehergépjárművek adják.
Az uniós tagállamok kormányainak képviselőiből álló testület célja, hogy növelje a zéró emissziós haszonjárművek arányát a közúti közlekedésben. Bár 2025-ig 15 százalékkal kell a 16 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek károsanyag-kibocsátását csökkenteni, az évtized végére ennél nagyobb szigor jöhet. Korábban 30 százalékos csökkentésről volt szó, de az új szabályok immáron 45 százalékos károsanyagkibocsátás-csökkentést írnak elő 2030-ra a 2019-es szinthez képest.
Sőt, bő 10 év múlva, azaz 2035-ben 65 százalékkal, míg 2040-re 90 százalékkal kell csökkenni a nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásának. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy 2035-től a célértékek a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű közepes teherbírású tehergépjárművekre is vonatkoznak.
A szigor a városi buszoknál jóval hamarabb eljöhet, mivel a következő évtized közepére immáron 100%-kal kell lefaragni a városi buszok károsanyag-kibocsátását. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérésénél távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.
Olcsóbbá válhatnak
Bár most még a zéró emissziós tehergépjárművek kétszer, vagy két és félszer drágábbak a hagyományos üzeműeknél, az EU úgy számol, hogy a környezetbarát technológiát alkalmazó járművek ára idővel csökkenni fog.
„A fuvarozók és a felhasználók jelentős költségmegtakarítást fognak elérni. A teljes tulajdonlási költségek az új nehézgépjárművek első tulajdonosai esetében jelentősen csökkenni fognak: a 2030-ban vásárolt járművek esetében átlagosan mintegy 9000 euró, 2040-ben vásárolt járművek esetében pedig 41 000 euró megtakarítással. Emellett az ipari fejlődés gyorsan megváltoztatja a nehézgépjármű-ágazatot” – olvasható az Európai Bizottság friss, magyar nyelvű elemzésében.