Manapság ha egy belsőégésű motorral szerelt jármű gyullad ki, az már igazából nem is hír. Egy lángoló elektromos autó viszont egyelőre még nagy feltűnést kelt a közvéleményben. Különösen akkor, ha az akkumulátor gyullad ki.
A közhiedelemmel ellentétben azonban a statisztikák azt mutatják, hogy az elektromos autók nem gyulladnak ki gyakrabban, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek – állítja a német ADAC. De a fenti állítást alátámasztja a német Biztosítók Általános Szövetsége és a tűzoltóság képviselői is.
Egy elektromos autótűz különösen nagy kihívások elé állítja a tűzoltókat, ugyanis ha egy elektromos autó akkumulátora ég, azt nehéz eloltani.
Az égő autók ma általában több hőt és több lángot termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt, amelyben döntő tényező a beépített éghető anyagok mennyiségének növekedése: több a szigetelés, több a műanyag, nagyobbak a gumiabroncsok, eltérő a kárpit jellege és több az elektromos vezeték is.
Az égő üzemanyaggal ellentétben azonban, amelytől a katasztrófavédelem általában oltóhab segítségével zárja el a szükséges oxigént, az elektromos autóknál az akkumulátort hűteni kell, mert a hőenergia a belsejében szabadul fel.
A tűzoltótakaró az egyik eszköz, amellyel hatékonyan meg lehet fékezni az elektromos tüzet. Ez a speciális hőálló takaró akkora, hogy egy égő jármű teljesen lefedhető vele. Az 1000-1300 Celsiusnak is ellenálló takaró használatával nem lehet teljesen eloltani a lítium-ion akkumulátorban keletkezett tüzet, de megakadályozható, hogy a tűz átterjedjen a közeli járművekre vagy a környező tárgyakra – aminek nagy jelentősége van például egy mélygarázsban.
A másik fegyver az EV-tűzek ellen az oltólándzsa, amivel az akkumulátor belsejét tudják hűteni, illetve nagyobb baj esetén az egész autót be tudják tenni egy konténerbe – a körülményektől függően becsörlőzni vagy beemelni –, hogy aztán a konténert vízzel elárasztva eloltsák az elektromos tüzet, vagy csak hűtsék az akkumulátort.
Ebből a speciális oltólándzsából szerez be nyolc szettet az MKIF és a Magyar Közút, és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság közösen. A legforgalmasabb autópályák melletti tűzoltó-parancsnokságok kapják majd ezeket az eszközöket.
Elvileg soha nem zárható ki teljesen, hogy egy jármű meghibásodás miatt kigyullad – de ez minden hajtástípusra érvényes. Arra nincs bizonyíték, hogy az elektromos autók nagyobb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az elektromos autó mélygarázsban történő töltése során felmerülő különleges kockázatokkal kapcsolatos aggodalmak akkor bizonyulnak megalapozottnak, ha a töltőpontok elektromos bekötését szakszerűtlenül szerelték fel és nem tartották karban.