Az autózás világa nem csak a hatékonyságról, a biztonságról, csendes utasterekről szól. Kell bele némi művészet, érzelem, szín, mert a nap végén mégis egy olyan tárgyról van szó, amit évekig használunk, és a lakás után a legértékesebb tárgy, amit egy átlagember birtokol. 

Ezért a megjelenés területén is folyamatos a fejlesztés, a legújabb dili a változtatható színárnyalat. Ez jelenthet kiutat az unalmas, szürke-fekete-fehér autók korából, hiszen így a habókos megjelenést bármikor formálisra cserélhetik a tulajdonosok. 

Eddig a BMW járt élen ezen a téren, a Vision Dee tanulmányon mutatták be a 32 szín megjelenítésére képes karosszériaborítást. Ennél a megoldásnál ugyanazt az „anyagot” használja a BMW, mint amit az e-könyv-olvasók kijelzője. Ez egy viszonylag vastag (nagyjából 1 milliméter) fólia, ami négyzetcentiméterenként több milliónyi, pigmenteket tartalmazó mikrokapszulából áll, melyek elektromosság hatására megváltoztatják a pólusukat és átfordulnak. Ezt hívják elektroforetikus technológiának. 

A házon belül fejlesztett megoldás a szivárvány színeiben – jelenleg 32 árnyalatban – tudja változtatni a színét. Mivel bonyolult, drága, és a panelek vezérlése elektronikus így megjelenése inkább kisebb dekorációs elemeken várható. A Vezess is látta élőben a megoldást, az alábbi cikkben írtunk róla korábban:

Színre lép a Toyota

Ennek próbál elébe vágni a Toyota a saját színváltó technológiájával, ami merőben eltérő, és nem is működik gombnyomásra. A japánok által bemutatott megoldással a színváltás nem végezhető el házilag, viszont jóval gyorsabb, költséghatékonyabb és környezetbarátabb opció, mint a lemezek újrafényezése, ráadásul bármikor, tetszőleges gyakorisággal végrehajtható.

A kétéves fejlesztőmunkát követően idén tavasszal szabadalmaztatott folyamat alapját speciális, színváltó pigmenteket tartalmazó festék adja. Amennyiben ezt az anyagot felmelegítik, majd különleges lámpák fényével besugározzák, képes megváltoztatni a színét. Az új árnyalat a hőmérséklettől és a fény hullámhosszától függ, azaz kiszámítható és megválasztható. A kivitelezéshez szükséges berendezés még nem létezik, de ez már csak részletkérdés: akár fixen telepített kamrákban programozzák újra a színt, akár mobil melegítő és besugárzó eszközöket alkalmaznak, a lényegen ez nem változtat.

Jönnek a színváltó autók 2

A karosszéria színének utólagos módosításával növelhető autó használtaut-piaci értékét, hiszen az új tulajdonost nem kötné az eladó ízlése (vagy annak hiánya), másrészt a járművek tudnának alkalmazkodni környezetükhöz. Nyáron például fehérre színeztethetnénk a karosszériát, hogy minél kisebb mértékben melegedjen át a napon, a sötét őszi és téli időszakban pedig egy jól látható színt választhatnánk, amivel biztonságosabban közlekedhetünk. Az sem mellékes, hogy a kereskedők racionalizálhatnák raktárkészleteiket, sőt, magát a gyártási folyamatot is egyszerűbbé, rugalmasabbá, költséghatékonyabbá tehetné egy ilyen mindenszínű fényezés. Ha évek múltán nem vagyunk elégedettek az autónk újkori színével, akkor is jöhetne a változás.

Ahhoz, hogy valaha sorozatgyártásba kerülhessen a megoldás, még számtalan kérdést kell megválaszolni, a buktatókat kiküszöbölni. Nem utolsósorban mérlegelni kell a folyamat költségeit, hiszen a legzseniálisabb innováció sem ér semmit, ha nincs rá fizetőképes kereslet.

Az már nem újdonság, hogy létezik önjavító fényezés, hiszen a Nissan korábbi fejlesztése nyomán, ma már kínálja a technológiát sorozatgyártású autóin.