Jó hat éve vezethettem az első X2-es BMW-t, időközben elkelt belőle 390 ezer darab. A siker igazolja a létjogosultságát, van élettere az X1 mellett. Miután elkészült az F40-es gyári kódjelű 1-es sorozat, megújult a rövid karosszériával életben tartott 2-es egyterű és kijött a harmadik X1, keresztmotoros autói leváltásában a BMW elért az X2-höz. Az U10 gyári kódjelű autóból a 313 lóerős iX2 után a benzines csúcsmodell járt nálunk. Az M35i hangszórókból áradó művi csatazajjal, rajtprogramos összkerékhajtással, különleges színben és 300 lóerővel érkezett tesztre a Vezesshez.
Külső
Tesztautónk elődjéről azt írta Kovács Miklós, hogy az X1 vagányabbra fazonírozott változata. A megállapítás továbbra is áll, de a második X2 generáció jobban elrugaszkodik a mostani X1-től, mint elődje.
Nem lesz túl eredeti megállapítás, de jóval erőseben lejtő hátsó szélvédőjével ez inkább X4 vagy X6 kicsiben. Kár, hogy a világszép E9 kupéról átvett embléma eltűnt a C-oszlopról, ami az előző X2 egyedi vonása volt a temérdek BMW között.
Odalett a lefelé szélesedő vese is, az orron a hatalmas hűtőmaszk a domináns elem. Ezen a modellen alapáras a vesék kontúrvilágítása, de ha valakinek ez túl bazári, a menüben kicsit matatva kikapcsolható az Iconic Glow funkció.
Jót tesznek a feketére fényezett lökhárítóbetétek az autó kiállásának, az M-sportmodell dizájncsomagja tekintélyt ad az X2-nek. Marcona orra még a belső sávot stabil 117-tel uraló autósoknak is eszébe juttatja a KRESz-ből a jobbratartási kötelezettséget.
Valószínűleg az M235i nem hozza az alapverziók egészen kitűnő, 0,26-os alaktényezőjét, pláne nem ezekkel a gumikkal, de ha hozzáadunk 2-3 századot, akkor is igazán áramvonalas autó. Az aerodinamikai finommunka szembeötlő jelei a veséket elzáró vagy a légáramlást a hűtők felé megnyitó lamellák.
4554 mm a többi X2 hossza, de az M-es lökhárítókkal a tesztautó valamivel nagyobb, 4567 milliméteres. Szélessége 1845 mm, magassága 1575 mm helyett a sportfutómű 15 mm-es ültetésével 1560 mm. A tengelytávolsága 2692 mm. Több mint 19 centivel hosszabb, picit szélesebb és magasabb elődjénél az új BMW X2, a méret-összehasonlítást a pontos különbségekkel megtaláljátok itt.
Igazán különleges a matt kék metálfényezés. A Frozen Portimao kék egy BMW Individual-árnyalat, amire érdemes nagyon vigyázni! Karcok, horzsolások után a matt fényezést értelemszerűen nem lehet polírozni, mert kifényesedne. Nekem elsőre mellbevágó volt a szín 1 041 000 forintos ára, de mivel az autó legmeghatározóbb vonásai közé tartozik, megérheti a 22 698 000 forintos indulóár 4,2 százalékát.
Ha sötétben érkezel az autóhoz, az X2 apró M-grafikával díszíti az aszfaltot a kocsi mellett, felkapcsolja a menetfényeket, a hűtőmaszk világítását és az üléstámlákba épített M-logót is megvilágítja az igazán szép világoskék-sötétkék-piros sávokkal. A gondosan komponált fényjáték is nagyon tetszett benne, akárcsak a középen kimélyített hátsó légterelő. A fényes fekete spoiler nemcsak kívülről mutatós, de a belső tükörből is bármikor láthatod.
Belső tér
Rögzítsük rögtön az X2-ről, hogy ez egy szűkebb belső terű, rosszabb kilátást adó és kevésbé praktikus autó, mint az X1 vagy a 2-es egyterű. Vonalvezetése megértést követel, de nem jár vészesen sok lemondással. Alaposan összerakták a Regensburgban dolgozók az X1-gyel és az elektromos iX1-gyel közös soron gyártott crossovert. Az autó szilárdsága és jó összeszereltsége is erősíti a prémiumtermékes hangulatot, amit a nívós anyagokkal az utastér megteremt.
Olyan jó, hogy az E90-E60 korszak igénytelen belső terei után a BMW korrigált és többet invesztál a minőségérzetbe! Szép az az Alcantara-hatású betét a műszerfalon, a kék díszvarrás a kárpitokon, a huszonmilliós árhoz illik a könnyűfém első hangszórórácsok nemes kivitele. A váltóflepnik piros +/- jele, a biztonsági övek M-es díszcsíkja is szívmelengető apróság.
Sajnos a klímavezérlés digitális lett, az érintőképernyő alsó sávjába költözött és az iDrive pogácsája is eltűnt a kevésbé drága BMW-kből, pedig a controller nem csak a V8-as X7 használatát édesítené meg.
Mindezek ellenére a mai autók között a BMW X2 kiemelkedik logikus menüjével, a keresett funkciókat pillanatok alatt megmutató digitális gépkönyvével, a gyors okostelefon-csatlakoztatással. Abban is bízhatsz, hogy ha valami nem tetszik az autó működésében, lesz rá megoldás a menüben.
Nagyon jó a forgatható hangerő-szabályozó gomb, de az elegáns fémhenger kellemetlensége, hogy túlságosan kis nyomásra reagál, tekerés közben könnyű lenémítani a hangot, amikor épp hangosítani szeretnénk rajta.
Ha már hang: örömteli, hogy az élvezetes hangminőségű Harman/Kardon-audiorendszer szériafelszerelés ehhez a modellhez, szomorú viszont, hogy az első ülésfűtés feláras tud lenni egy 22,7 millióról induló autóhoz. Van vele más baj is: az állítható oldaltámaszokat nem fűti, így a bőrhatású kárpitból hűvösebb reggeleken süt a hideg oldalról, ami nagyon kellemetlen kontraszt a fűtött háttámlarészek barátságos melegével.
Maga a vezetőülés kényelmes, a kihúzható combtámasz is jót tesz a komfortnak és kivételesen az üléstámlával egybeépített fejtámlával sincs baj. Kellően magasan van és kapucnis pulcsiban vezetve nem nyomja a nyakadat.
Hátul van elég lábhely, inkább a fejtérnek tesz be a kupésra szabott tetőív. Nem állítható hosszirányban a hátsó üléspad, ebben jobb az X1. Van hátsó légbefúvás az első ülések közül és két USB-C aljzat várja a kütyüket.
560 literes a csomagtartó, ami szemre sokkal kisebb, de az adat nem elírás. A padló alatti méretes üreg növeli ilyen nagyra, tehát ne úgy számoljatok vele, mint egy kompakt kombi hasonló értékével.
A 40:20:40-es támlaosztással középen előrenyúlhatnak a sílécek, deszkák, lapraszerelt bútorok. Az összes támlarészt lehajtva 1470 literre bővül a csomagtér. Ezek impozáns számok egy kupésra rajzolt kompakt crossovertől.
Technika
Ez is egy alapértelmezésben elsőkerék-hajtású BMW, amely összkerékhajtással is rendelhető. Technikája az elsőkerekes BMW-kben és az összes MINI-ben szolgáló UKL-építőkészlet, ami az untere Klasse rövidítése.
Két-két verzió van az X2-ből elektromos hajtással, benzines és dízelmotorral is. A nagyobbik teljesítményű elektromos és benzines modell összkerékhajtású. A 20eDrive 204 lóerős és elöl hajt. A két villanymotoros iX2 xDrive30 maximális rendszerteljesítménye 230 kW (313 LE), kombinált forgatónyomatéka 494 Nm. Az iX2 xDrive30 álló helyzetből 5,6 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet, a végsebesség 180 km/óra. Az akkumulátor nettó kapacitása 64,8 kWh, a WLTP-hatótávolság 417–449 km.
A két dízel belső égésű motorja nagyon hasonló. Az 1995 köbcentis motor 150 lóerőt és 360 Nm-t ad le mindkettőben, de a 20d-t hibridhajtásúvá teszi az automatikus váltóba integrált, 48 voltos villamos gép, amely 20 lóerős és 55 Nm a nyomatékmaximuma.
Tesztautónk elődje még 306 lóerős volt, ebből 300 maradt. A közvetlen befecskendezéses motor 400 Nm-es nyomatékmaximuma 2000 és 4500 közötti fordulatszámon állandó, a csúcsteljesítmény 5750 és 6500 között adott.
Az ikercsatornás vagy kettős megfúvású turbófeltöltőből egy van és fix a lapátgeometriája. Az amerikai M235i-ben 17 lóerővel erősebb ez a motor, ami múlhat azon is, hogy ott nem kötelező részecskeszűrővel ellátni. A 150 lóerős literteljesítmény nagyobb hőterhelést jelent, mint a szintén 1998 köbcentis, de csak 245 lóerős 28i-ben a tengerentúlon, valószínűleg emiatt lett a sűrítési viszony 10,5:1 helyett 9,5:1 arányú.
Szériafelszerelés az adaptív M futómű, amiben a lengéscsillapítás karakterisztikája változtatható, a rugózás fix. Az első kerékfelfüggesztés MacPherson konstrukció rugóstaggal, hátul a megszokott négy helyett három lengőkarból épül fel a független futómű. Az M-es verzióhoz rendelhető a tesztautó 19” féktárcsa-átmérőjű M-kompozit fékje, szürkére fújt fix nyereggel.
Sok vezetéstámogató rendszer jár az X2-höz, köztük frontális ütközésre, a sebességkorlátozásokra vagy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, természetesen van parkolóasszisztens is.
Elérhető aktívan kormányzó sávtartó asszisztens, állóra fékező és a sorral újrainduló adaptív tempomat illetve kiszálláskor az érkező autókra figyelmeztető rendszer. A beépített kamerák képesek rögzíteni a vezetést, a balesetet megelőző pillanatokat, illetve adott esetben az autólopási kísérletekről is képi bizonyítékokat gyűjthet a BMW.
Vezetés
Sajnos az első tetőoszlop elég vastag, sokat ront a kilátáson, de még sokkal rosszabb a helyzet hátrafelé. Jó az üléshelyzet, a ki-be és fel-le is állítható deréktámaszos, meghosszabbítható ülőlapos sportülésben, amelynek az oldaltámaszai is szabályozhatók. A kormánykerék pont annyira vastag, hogy jó legyen a fogása, sokkal jobban tetszett, mint az übervaskos karima a MINI Countrymanben.
Elöl középen, a kartámasz meghosszabbításán van az indítógomb és az üzemmódválasztó is. Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relax és Digital Art közül lehet választani.
Értékes extra a szélvédőre vetített kijelző. A HUD (head-up display) képe információban gazdag, jól leolvasható és a grafikája is nagyon szép. Annyira jó, amekkora balfogás ebben a formában a digitális óracsoport. A nézetvariációk száma mérsékelt, furcsa a skálázás, nehézkes az értékek leolvasása.
E46-on és más hátsókerekes BMW-ken szocializálódott autórajongóknak ez a keresztmotoros, alapértelmezésben elöl hajtó autó igazi anti-BMW, de ne írjátok le előre!
Összkerékhajtásával nagyot rajtol, 5,4 mp alatt gyorsul 100-ra. Ha menet közben kellene az összes tartalék egy előzéshez, a bal kormányküllő mögötti visszaváltó flepnivel aktiválható 10 másodpercre a Boost funkció is, amit a Porschékből ismerünk. A gyorsulás nagyon jó, a 300 lóerő itt nem 220-nak érződik.
Nagyrészt hangszórókból jön a száguldást aláfestő csatazaj. A motor és a kipufogó mély hangon zúg, visszaváltáskor olyanokat durrog vissza, hogy pubertáskorban is kedveltük volna. Ez mind a bent ülőknek szól, kívül nemigen hallani. Ha valakinek az érezhetően művi csinnadratta inkább kínos, mint lelkesítő, deaktiválhatja az egészet a menüből.
Ritka örömforrásként az M-es X2 nagyon lelkesen reagál a gázelvételre. Sikerült optimálisan megvalósítani a lift-off oversteert, a gázelvételre mutatott farlendítést, ami nem sodor veszélybe, de mindig feldobható vele egy kanyargós útszakasz. Ha a menetstabilizálást visszavonulásra bírjuk a menüből, az autó játékossága az első generációs, R50-53-as MINI-t idézi.
Ahhoz képest, amit adaptív lengéscsillapítással egy friss fejlesztésű, középmagas autó sportverziója tudhatna kanyarsebességben, az M-es X2 viszonylag hamar csúszni kezd és az orrtolás elvesz a vele átélhető örömökből.
Ezt először a hideg gumiknak tulajdonítottam, de csak nem javult a helyzet kanyargás közben. Szokatlan megoldás egy sportmodellen a csökkentett gördülési ellenállású öko-gumi 245/35 R21-es gumiméretnél. De ne értsétek félre, ez az autó ezekkel a gumikkal is épp elég gyors.
Nincs változó áttételű kormánymű, mégsem kell sokat tekerni a volánt a két végállás között. A kormányzás pontos és közvetlen, jók az erői is. A nyomvályúk erősen megvezetik a kerekeket, hosszirányú gyűrődésekre tévedve rendesen tartani kell a kormányt.
Messze van a hétfokozatú duplakuplungos váltó a márka nyolcfokozatú hidrodinamikus nyomatékváltós automatáinak tökéletességétől. Elinduláskor kellemetlenül sokat gurul vissza az autó, a váltások finomsága átlagos, a kapcsolások jól passzolnak az üzemmódokhoz. Tetszett a váltóban, hogy sport állásban, kézi üzemmódban nem vált feljebb a fordulatszámhatár elérésekor.
21-es kerekekkel az X2 kényelmetlenül ráz és üt az úthibákon, kisebb kerekekkel jobb lehet a helyzet. Nagyobb sebességnél kisimul az U10 futása, csak városban annyival menni barbárság lenne.
Elöl kettős oldalüvegezés csökkenti a zajszintet, ami szinte luxusautós megoldás egy kompakt crossovertől, ennek ellenére 130-nál a szél a fő zajforrás. A motor békésen dolgozik a háttérből, 130-at tartva hetedikben picivel 2500 alatti a percenkénti fordulatszám.
Költségek
16 120 000 forint az U10-es BMW belépőára a 48 voltos hibridhajtású, 15 kW-os villamos géppel 170 lóerős rendszerteljesítményű X2 sDrive20i benzinesért. A tesztelt BMW X2 M35i xDrive listaára 22 698 000 Ft, amit ennél a szép matt kék autónál 29 017 600 forintig növeltek az extrák, na meg az árban lévő 27 százaléknyi, 6,1 millió forintnyi adó. Elődje 16,9 millió forintról indult 2019 decemberében.
A 2024 februári árnál időközben még drágább lehet egy 300 lóerős és ilyen szépen összerakott X2, legalábbis az akkor 961 000 forintos fényezés már 1 041 000 forinttal szerepel a konfigurátorban cikkünk feltöltésekor.
Modellfrissítése miatt az X2-höz jobban passzoló Cupra Formentor épp nem rendelhető, a koros Ateca listaáron még drágább, mint a szintén 300 lóerős X2. A testvérmodellként az azonos technikát hordozó és szintén 5,4 mp alatt 100-ra gyorsuló Countryman 10 százalékkal kerül kevesebbe, mint a tesztelt BMW X2.
A BMW X2 M35i és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q3 Sportback 45 TFSI Quattro S tronic (245 LE) | 20 398 320 |
BMW X2 xDrive M35i (300 LE) | 22 698 000 |
Cupra Ateca VZ 4Drive (300 LE) | 23 367 580 |
MINI Countryman JCW All4 (300 LE) | 20 435 000 |
100 városi kilométerre 11,65 literes fogyasztást mértünk, durvulás nélkül, de néha örülve a motor teljesítményének. Nyugodtan, ráérősen vezetve Budapesten kívül 7,4 literes fogyasztás adódott, egyik sem rossz egy összkerekes, 300 lóerős benzines aszfaltterepjárótól. A motor elmegy 95-össel, de a gyári ajánlás a legalább 98-as benzin, ami sokat növel az egyébként is kiadós üzemanyagköltségen. A hatótávon javít az 54 literes tank, a kisebb benzinesé és a két dízelé csak 45 literes.
Évekkel ezelőtt kikerült a BMW-k alapfelszereltségéből a kötelező karbantartások árát fedező szervizcsomag, de méltányos árú extraként 426 800 forinttal megváltható az összes kötelező szerviz költsége 5 évre vagy 100 000 kilométerig, ami az elértéktelenedő forinttal és a bizonytalan forint-euró árfolyammal jó döntés lehet.
Értékelés
Nagyot nőtt az U10 kódjelű X2 hosszban, árban és színvonalban is. A BMW kevés botlást engedett meg magának az új X2-vel, a rossz kilátás, a csekély hátsó fejtér és a fix üléspad a koncepció emészthető velejárója, mert akinek ez nem smakkol, vehet tágasabb és praktikusabb X1-est.
Az M35i xDrive sportos hangolása a kényelmetlen rugózással zavarja a mindennapok békéjét, de sok öröm van az autóban, elsősorban a motorerőben és az ívekre lelkesen rálegyező farban. Kár, hogy nem csak a ferdehátú kasztni idézi az X6-ost, az autó ára is az X6-tól nem is olyan régen megszokott szinten mozog.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|