Amikor egy boltban vásárolunk, talán nem is gondolunk arra, milyen megpróbáltatásokon kellett átmennie egy kamionsofőrnek ahhoz, hogy az a tévé vagy laptop elérhető legyen. A kamionsofőrök helyzetével kapcsolatban a legtöbbször a fizetés vagy a munkaerőhiány miatt hallani, de a szakma veszélyeiről kevés szó esik. A nemzetköziben dolgozó hivatásos gépjárművezetők sokszor heteket vannak távol otthonuktól. Egy-egy kiküldetés alatt pedig éveket öregedhetnek, mert sokan utaznak rájuk. Békét csak kellően elszeparált, szerencsevadászok nélküli kamionparkolók jelenthetnének.

Emelkedő díjak

Az Európai Bizottság 2019-es adatai szerint 300 ezer kamionparkoló van az EU-ban, ami 100 ezerrel marad el a szükségestől. Ezekből azonban csak 7 ezer rendelkezik valamilyen minősítéssel. 2022-ben új irányelveket fogadtak el a biztonságos kamionparkolók létesítésére. Eszerint a Transzeurópai Közlekedési Hálózatot (TEN-T) mentén legalább 100 kilométerenként rendelkezésre kellene állnia valamilyen biztonságos létesítménynek a kamionok számára. Az azóta eltelt két év alatt nyilván nem történt meg a csoda, de megkérdeztünk több fuvarozó és logisztikai céget arról, hogy látják, milyen a helyzet most a közúti áruszállításban ezen a téren? 

Bár a biztonságos kamionparkolók száma növekszik bizonyos országokban, így például Németországban vagy Angliában, de a legtöbb uniós országról ez nem mondható el” – árulta el a Vezess érdeklődésére Veres Balázs, a Supernova Intertrans Kft. társtulajdonosa és fuvarozási igazgatója. Hozzátette: Olaszországban, Spanyolországban vagy Franciaországban pedig egyáltalán nem nőtt a biztonságos kamionparkolók száma.

 
És a te árudat vajon ellopják majd? 1

Veres Balázs, a Supernova társtulajdonosa

 
„Tavalyi évben 5 darab nagy értékű, rablással összehozható káreseményünk volt úgy, hogy mi fokozottan figyelünk az árubiztonságra, de még így is megtörténtek a lopások. Németországban két alkalommal a rablás olyan kiemelt, biztonságosnak vélt kamionparkolóban történt, ahol elvileg nem kellene aggódnia az embernek, de Spanyolországban és Angliában is elszenvedői voltunk szervezett rablásnak. Mivel a biztonság mellett figyelembe kell venni a gépjárművezetőknek a betartandó kötelező vezetési és pihenőidővel kapcsolatos előírásokat, így előfordulhat, hogy a kamionsofőrök már nem tudnak elgurulni a kijelölt biztonságos kamionparkolóig” – hangsúlyozta Veres Balázs.
 
A szakember kiemelte, hogy a biztonságos parkolók hiánya mellett égető probléma, hogy jelentősen drágultak azon parkolók szolgáltatási díja, amik extra biztonságot tudnak nyújtani. 2021-ben ezen parkolók díja 12-15 euró volt, most viszont már 30-40 eurót is elkérnek egy 24 órás parkolásért, ezért a Supernova Intertrans külföldi partnerével együttműködve kialakított saját parkolót a főbb tranzitútvonalukon, azzal a céllal, hogy csökkentse a költségeit. A cég több mint 240 darabos flottával rendelkezik, egy kisebb drágulást is megéreznek.

Foglalni kell előre

A Waberer’snél a nemzetközi trenddel szöges ellentétben vagyunk, mert az elmúlt 3-4 évben masszív káresemény-csökkentést tudtunk végrehajtani a cégen belül. Biztonságos kamionparkolóban már évek óta nem történt káreseményünk” – hangsúlyozta Sándor Ákos, a Waberer’s biztonsági vezetője, aki már 14 éve dolgozik a vállalatnál.

A szakember szerint a csökkenés több összetevős. Köszönhető egyfelől a gépjárművezetők, valamint az ellátási láncban részt vevők oktatásának. De betudható annak is, hogy sikerült találni olyan biztonságos kamionparkoló-szolgáltatókat, akiknél előre lehet foglalni helyeket. A Waberer’s a kiemelt biztonsági kockázattal rendelkező fuvaroknál csak és kizárólag ezeket használja és 0-24-es biztonsági felügyeletet biztosít az ilyen fuvarokhoz. Nem csoda, ha egyre többen szeretnének biztonságos kamionparkolóba állni, de nem áll rendelkezésre ebből elegendő mennyiségű.  

És a te árudat vajon ellopják majd? 2

 

Joggal merül fel a kérdés, hogy igazából mi számít jelentős káreseménynek? Az igazán komoly árukár a fuvarozott áruértékek alapján 5-10 ezer euró felett kezdődik, de a Waberer’snél ez alatti káresemény sem igazán fordul elő manapság az évekkel ezelőtti trendekhez képest. A vállalat tapasztalatai szerint a legtöbb üzemanyaglopás Franciaországban és Angliában történik. Ezek tipikusan olyan esetek, amikor nem is az árura utaznak. Az Egyesült Királyságban az utóbbi időben elég komoly számok mutatkoznak ezen a téren, de Svédországban is nagyon kevés a biztonságos kamionparkoló, ott is egyre gyakrabban fordul elő az áru- vagy az üzemanyaglopás. Az, hogy a hatóságok mennyire erélyesen lépnek fel jelenleg ez ellen, országonként változó lehet.

És a te árudat vajon ellopják majd? 3

 

Sajnos Európában nincs egységes gyakorlat ezen a téren, siralmas a helyzet az európai rendőrségi szervek együttműködésével kapcsolatban. Egyre többször szembesülnek a fuvarozók azzal, hogy azt mondja a rendőrség, hogy nem megy ki, hanem ad egy ügyszámot, és maximum annyit tesznek meg, hogy visszanézik a kamerafelvételeket. 95 százalékban akkor sem vezetnek eredményre a nyomozások, ha mégis kimennek a rendőrök a helyszínre, mert mondjuk van kapacitásuk. Nagyon sok esetben nem kapunk visszaigazolást, hogy sikerült-e felderíteni egy-egy ügyet vagy sem” – világított rá a szakember. Hozzátette: az üzemanyaglopással kapcsolatos eseményeknél szerencsére nem igazán jellemző, hogy az elkövetők személyi sérülést okoznának a gépjárműsofőröknek.

És a te árudat vajon ellopják majd? 4

Sándor Ákos, a Waberer’s biztonsági vezetője.

Nagyon sok városi legenda él egyes helyszínekkel kapcsolatban is. „Három hete voltam kinn Calais-ban. Sokkal jobb lett az évekkel ezelőtti helyzethez képest. Hála a jó istennek, amióta én itt vagyok, azóta egyszer sem fordult elő ténylegesen komoly, személyi sérüléssel járó esemény ezen téren. Az más kérdés, hogy gyakran az árulopásokat szervezett módszerekkel hajtják végre. A toplistákat a jövedéki adós termékek, élelmiszerek vagy tartós fogyasztási cikkek viszik az árufajtákat illetően” – tette hozzá Sándor Ákos.

Minden hétre jut esemény

Elgondolkodtató tapasztalatokról számolt be a Vezessnek egy jelentős magyar megrendelőkkel is dolgozó, alapvetően Antwerpen és Nagyvárad között dolgozó fuvarozó, a Marvicon.

Minden héten előfordul, hogy valaki megpróbálja feltörni a kamionjainkat, vagy üzemanyagot kísérel meg lopni belőle. Franciaországban, Belgiumban, Ausztriában, Hollandiában és mostanában már Németországban is előfordul. Utóbbi az egyik legbiztonságosabb országnak számított. Ha káresemény van, akkor a gépjárművezetőink természetesen kihívják a rendőröket. Ők megnézik, mi történt, jegyzőkönyvet írnak és ennyi. Egyetlenegy esetre sem emlékszem, ami megoldódott volna, vagy fény derült volna a tettesek kilétére” – árulta el a Vezessnek Ilie Ilea, a nagyváradi Marvicon ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ez nemcsak a gázolajlopásra, hanem a rakomány megdézsmálására is vonatkozik.

Természetesen amennyire csak lehet, ők is igyekeznek a biztonságos kamionparkolókat igénybe venni. Még akkor is, ha ez pluszköltségekkel jár. Estenként 20-30 euró plusszal. Sokszor azonban ezekben már nem jut hely, vagyis másképpen kell megoldani a parkolást. Ő is úgy látja, hogy a fő baj az, hogy nincs annyi hely, amennyire valójában szükség lenne.

„Hozzá kell tennem, sokszor az ügyfelek sem szeretik a pluszköltségeket. Ha egy megrendelő viszont kifejezetten kéri, hogy a lerakóhelyig csak biztonságos kamionparkolókban álljunk meg, akkor az is előfordulhat, hogy egy nap csak hat órát megyünk az áruval, mert a következő biztonságos kamionparkoló 4 órával később jön, vagyis az engedélyezett vezetési időn belül már nem érnénk oda” – hangsúlyozta a rutinos cégvezető.

És a te árudat vajon ellopják majd? 5

Iliea Ilea, a Marvicon ügyvezető igazgatója szerint minden héten akad valamilyen esemény, ami fejfájást okoz

Meglátása szerint az sem egészséges, hogyha megáll valaki egy benzinkútnál, ahol van kamera és olykor-olykor még biztonsági őr, akkor is előfordul, hogy leszívják a gázolajat vagy felszakítják a ponyvát. „A vezetőket mindig arra utasítjuk, hogy lehetőleg a biztonságosnak mondott helyeket válasszák, ahol éjszaka fények vannak és kamerák. Alapvetően a gépjárművezetők arra vannak oktatva, hogyha valaki megkísérel gázolajat vételezni vagy megbontja a ponyvát, akkor azonnal hívjanak rendőrt. A konténereknél pedig úgynevezett lopásgátló zárakat alkalmazunk, de néha arra is van példa, hogy azt is levágják” – tette hozzá Ilie Ilea.

A lopások vagy a lopási kísérletek nemcsak azért jelentenek problémát, mert adott esetben anyagi kárral járnak, hanem azért is, mert ha ilyen előfordul, akkor a sofőrnek fel kell keresnie egy szervizt, ahol helyreállítják a gázolajtartályt vagy a ponyvát.

Magyarországgal kapcsolatban mostanában nem tapasztalt ehhez hasonlót a cégvezető, de régebben, mikor még kamionsofőrként kereste a kenyerét, akkor furcsa dolog történt meg vele. „Egyszer, miután a székesfehérvári Philipsnél felrakodtak, megálltam pihenni a 405-ös út mellett egy biztonságos, kamerákkal és biztonsági őrrel rendelkező kamionparkolóban. Miután hajnali négykor felébredtem, körbenéztem a kamion körül és észrevettem, hogy nincs rajta a zár a pótkocsin. Miután kinyitottam a raktér ajtaját, láttam, hogy három raklapnyi televízió hiányzik. Én azt gondolom, hogy követhettek engem, mert már a Philipsnél megkérdezték, hogy melyik határ fele megyek” – emlékezett vissza a cégvezető. Ez a filmbe illő jelenet jól tükrözi, hogy a kamionokra nemcsak szerencsevadászok, hanem a szervezett bűnözés is utazik.

Aki keres, az talál?

De hogy lehet biztonságos kamionparkolót találni? Ennek érdekében ezt az ingyenes térképet bárki kedvére böngészheti, így megtalálhatja, melyek azok a kamionparkolók, amelyek nemcsak a biztonsági, hanem akár a higiéniai kritériumoknak is megfelelnek. Ha valaki rászűr a TAPA és/vagy ESPORG tanúsítvánnyal (rakomány- és személybiztonság) rendelkező létesítményekre, akkor elmondható, hogy az alkalmazásban még viszonylag szűk a kínálat. A Nyugat-Európát és Nagy-Britanniát gyakran járó fuvarozóknak pedig hasznos lehet a Snapacc.com. Ezen ugyanis nemcsak a létesítmény felszereltsége, hanem az árak is fel vannak tüntetve.