Elsőre megosztónak tűnő kijelentéssel próbálja biztonságos vezetésre ösztönözni a járművezetőket Franciaországban a Victimes & Citoyens közlekedésbiztonsági szervezet: a legfrissebb kampány kulcsmondata ugyanis az, hogy az emberek „vezessenek úgy, ahogy egy nő” – szúrta ki a Carscoops.

„Hogy életben maradjanak a volán mögött, a legjobb, amit a férfiak tehetnek, ha ugyanúgy viselkednek, mint a nők” – szól az üzenet. A csoport úgy véli, ha ehhez tartja magát minden közlekedő, csökken a balesetek és a közúti halálozások száma. Tényekkel is alátámasztották a kijelentéseket – a szervezet által közölt statisztikák szerint Franciaországban a halálos balesetek 84 százalékáért a férfiak a felelősek.

Magas, 75, illetve 93 százalékos az arányuk a súlyos sérüléssel járó és az ittas vezetésből fakadó, fiatal vezetők által elkövetett balesetekben is. A nők ezzel szemben lényegesen kevesebb szabályt szegnek meg, ezáltal nyolcszor kisebb a valószínűsége annak, hogy halálos kimenetelű balesetet szenvedjenek.

Ennek ellenére sokan vitatják a kampány hitelességét: szerintük a statisztikákat torzítja, hogy a férfiak aránya eleve magasabb a sofőrök között. Az adatok azonban nem feltétlenül a kételkedőknek adnak igazat, mivel azok alapján a francia járművezetők 42 százalékát nők adják, sőt, az éves átlagos futásteljesítményük (11 200 km) alig marad el a férfiakétól (12 500 km).

A plakátokkal elsősorban a metróállomásokon lehet találkozni Franciaországban, az azokon elhelyezett QR-kódok segítségével pedig online ellenőrizhetőek az adatok és a források. A kampány részeként az X-en (korábbi nevén: Twitteren) egy chatbot automatikusan, a releváns adatok segítségével válaszol minden, a #femmeauvolant hashtaggel ellátott bejegyzésre.

Michèle Mouton, aki 1982-ban – három győzelemmel – ezüstérmesként végzett a rali-világbajnokságon (WRC), úgy fogalmazott a francia RTL-nek, hogy a nők valóban körültekintőbben vezetnek, mint a férfiak. Szerinte a nők másokra is figyelnek az utakon, ennek jegyében annak is kisebb az esélye, hogy ittasan üljenek a volán mögé.

Egy korábbi kutatás is hasonló eredményre jutott, akkor azt tanácsolták, ha valaki késésben van és hölgy vagy férfi is választható sofőrnek, akkor inkább előbbi vezessen. A férfi sofőrrel ugyan nagyobb esélye van, hogy kevesebb lesz végül a késés, de jóval nagyobb arányban nő meg a baleset esélye, mivel a férfiak sokkal inkább hajlamosak a kockázatvállalásra, a szabályok áthágására. A nők viszont nagyobb eséllyel oda is fognak érni biztonságban.