A teljes elektromos autózás jövőképe egyre messzebb kerül az időhorizonton, a japán autógyártók már a hibridek hosszú távú maradására rendezkednek be. Ennek bizonyítéka, hogy három helyi gyártó új konstrukciók fejlesztésébe kezd, és ezekkel nem 5-10 évre szoktak tervezni. A Toyota együttműködési megállapodást írt alá a Subaruval és a Mazdával, hogy innovatív belső égésű erőforrásokat fejlesszenek ki.
Ezekkel szemben három alapvető követelményt támasztanak a partnerek. Egyrészt, hogy kompakt méretüknél fogva lehetővé tegyék a minél jobb helykihasználást és szabad kezet adjanak a formatervezőknek az áramlástanilag optimalizált – és nem utolsósorban tetszetős – karosszériák kialakításához.
Másrészt, hogy a jelenleginél is jobb hatásfokkal lehessen azokat alkalmazni villamosított hajtási rendszerekben, legyen szó full hibrid konfigurációról, mild hibrid egységekről, avagy hálózatról tölthető kiépítésekről (plug-in hibridek, illetve hatótávolság-növelő rendszerek). Végül pedig ezeket a motorokat e-üzemanyagok, illetve a hidrogén használatára kívánják optimalizálni, ezzel mérsékelve tovább a mobilitás szénlábnyomát.
e-üzemanyag
Az e-üzemanyag vagy más néven szintetikus üzemanyag a levegőben található szén-dioxidból és a vízből előállítható hidrogénből készül. Előállítása jelenleg drága, nagy előnye ugyanakkor, hogy hatásfoka közel azonos a hagyományos benzinével és gázolajéval, ugyanúgy tankolható, ráadásul a jelenleg futó autókban is használható. Így nincs szükség jelentős infrastrukturális változásokra a használatához.
A három autógyártó hangsúlyozta, hogy a kutatási és fejlesztési célú együttműködés nem jelenti azt, hogy ugyanazon motorokat használnák a jövőben: mindhárom partner megőrzi a rájuk jellemző konfigurációkat, azaz a Subaru a bokszermotorokat, a Mazda a bolygódugattyús erőforrást, a Toyota pedig a soros hengerelrendezésű motorokat.
Ha többet szeretnél tudni a szintetikus üzemanyagokról, olvasd el a Vezess korábbi cikkét a témában: