Jókor lépett piacra a Renault Captur, az első generáció 2013-ban jelent meg, amikor a kis vagy szakmai nyelven a B szegmensű crossoverek kategóriája még csak épülőfélben volt. Mára 30-35 modell versenyez a vásárlókért, ami egyetlen kategóriában rengeteg. Innen nézve 2014-ben még egészen könnyű feladat volt piacvezetőnek lennie, ma már viszont komoly kihívókkal néz szembe a francia modell.

Erre a dömpingre jó válasznak tűnik a modellfrissítés, az eredetileg 2020-ban érkezett második generáción mostanra annyit változtattak, hogy néhol már új generációnak hívták a gyáriak a spanyolországi bemutatón, de csak óvatosan kezelték ezeket a szavakat, ami bölcs döntés. A 2024-es Renault Captur ugyanis tényleg csak egy ráncfelvarrás, de kívül-belül ordított a különbség látványra, minőségre és tartalomra is, amikor nemrég találkoztunk az autóval Spanyolországban, Madrid környékén.

Stílusos francia Vitara helyett 1

Külső

Kiváló karakter volt már az első Captur is: a Clio padlólemezére készült emelt modell karosszériájának formavilága vidám, barátságos és crossoverek között is vonzó volt. A második generáció erre a hangulatra épített, ám a 2024-es a frissítéssel a kedvesség egy kicsit távozott a képéről. Gilles Vidal irányításával most egészen új arcot kapnak a Renault-k, ami kezdődött a Rafaleval, majd folytatódott a  Scenic-kel, és most a Capturon is hasonló vonalvezetés jelent meg.

Eltűntek a a Captur orráról a C alakú menetfények, helyette keskeny fényszórók alatt két fél Renault embléma a menetfény – legalábbis ők ezt mondják. Kimondottan szép megoldás a hűtőmaszk, ami a hagyományos helyén teljesen fedett, a fekete elemen pedig a fényezés színéhez passzoló színben jelenik meg a stilizált rács. Levegő egy szinttel lejjebb és a lökhárító alsó részén keresztül jut be a motorhoz.

Stílusos francia Vitara helyett 66

A menetfény elvileg egy fél-fél Renault embléma

Hátul is változott  a Captur, csak nem annyira drasztikusan, a lámpák formája például maradt és a kitöltésük más, kontrasztosabb. Ennél sokkal érdekesebb a karosszéria új színkínálata, amelyeket háromféle színű tetővel lehet kombinálni, lehet fekete, ezüst vagy bézs a tetőlemez, utóbbi a bemutatón a metál fehér fényezéssel kimondottan ízlésesen mutatott.

Sportos felszereltségként most az Espirit Alpine terjed a Renault-nál, a Captur is megkapta ezt a felszereltséget. Kívülről csak ehhez járó Alpine kék fényezés, matt szürke betétes lökhárító, emblémák a sárvédőkön és 19 colos felnik kerülnek rá, most először kaphat ennyire nagy kerekeket a Captur. Méretben csak a lökhárítói miatt változott minimálisan a ráncfelvarrás során a Captur, mostantól 4239x1797x1575 millimétert foglal el a világból.

Stílusos francia Vitara helyett 67

Espirit Alipne, a sportos felszereltség

Belső

Kialakításban keveset változott a Renault Captur utastere, mégis a részletek, az új anyagok és a központi kijelző miatt teljesen más arcát mutatja. Kimondottan jó meglepetés a felhasznált anyagok és az összeszerelési minőség fejlődése. A Renault mesterien alkalmazza az újrahasznosított anyagokat, a szürke műszálas szövet ebben a formában ritka ízléses. A Techno változatok komplett tetőkárpitja, üléshuzatainak egy része is „újraanyagból” készül, az elsők oldalpárnáiba pedig a márka emblémáit is beleszőtték, ami kedves részlet.

Egy ilyen beltérben nem hiányzik a bőr, sokkal fontosabb az otthonosság érzése, és ez a Capturben működik. Az ajtókárpitok szürke betétjét változtatható színű LED csík világítja meg, a középső vékony könyöklő tologatható, a műszerfal betétei pedig szintén sötétszürkék. Az Espirit Alpine itt is mást mutat, a díszbetétek kékes lilás színnel játszanak, az ülések félbőr kárpitozásúak és a tetőkárpit fekete. Ha engem kérdeznek, a Techno beltere az igazi.

Stílusos francia Vitara helyett 68

Sokat változott a beltér is, javult a minőségérzet

Praktikusság szempontjából is remekel a Captur-beltér, középen három szinten találunk polcokat, a váltó kar alatt, előtt és a kijelző alatt elrejtve is, bár érdekes húzás, hogy egyikbe sem került telefon töltőpad. Oldalzsebeiben fél literes palackokat rejthetünk el, a könyöklő alatt pedig csak apróságok férnek el, de így is elég sok személyes holmit tudnék biztos helyekre pakolni.

180 centis magam mögött neccesen, de elférek, inkább alacsonyabbaknak ideális a Captur, úgy a hátsó hely is sokkal tágasabb. Minden esetre fejtérből nincs hiány, ha pedig gyerekek ülnek csak hátul, megtoldhatjuk a csomagtartót 16 centivel (+132 liter), mert a hátsó ülések maximum ennyivel tolhatóak előrébb. Raktere alapesetben a katalógus szerint 484 liter, de 616-ra bővíthető az ülésmozgatással – ezt szívesen lemérnénk a valós érték miatt – a benzines és LPG kivitelekben, a hibridé 348-480 literes maximum.

Stílusos francia Vitara helyett 69

Újrahasznosított anyagokból készül, az embléma szövése plusz pont

Odafigyeltek a minőségre

Még élénken él bennem, amikor a második generációs Capturt először néztem át belül. Megragadt az olcsó műanyag középkonzol az ülések között, és hogy a váltó kar lebegő konzolja nagyon tudott recsegni. Miután ennek a térdem folyamatosan nekiütközött, elkerülhetetlen volt a hangélmény. De nem az új modellben. Ezen a ponton rengeteget javult, akárhogy tépem és támaszkodok neki felváltva, meg se szólal, ez dicséretes.

Akárcsak a kormány bőrözése, az ülések és ajtók borítása, a gombok kattanása, mindben egy kategóriával drágább autó minőségét érzem, ami jó. Miután ez egy nemzetközi menetpróba, nem kizárt, hogy az autók jobban össze lettek rakva, mint az ügyfél autók lesznek, de ezen a ponton a Captur egyelőre elég meggyőző.

Stílusos francia Vitara helyett 70

Az automata váltó karja míves elem

Google a fedélzeten

Készült egy új fedélzeti rendszer a legfrissebb Renault-k számára, ami most a Capturbe is belekerült. Ellentétben a legtöbb gyártóval, a Renault már Google alapokra épít, vagyis például a beépített navigáció nem saját, hanem a telefonunkon is alapvetően használt Google térkép. Ezzel együtt online kapcsolatú is a szoftver, és saját Google fiókunkkal be is tudunk jelentkezni rajta. Ez azt jelenti, hogy képes szinkronizálni például a naptárat, de az alkalmazásainkat is. Lehet például Spotify és Waze is rajta, amikbe szintén be tudunk jelentkezni.

Működik az Apple CarPlay és Android Auto vezeték nélkül, ha úgy valakinek kényelmesebb, de hosszabb távon biztos, hogy stabilabb megoldás a beépített rendszert használni. További kijelzőként a teljes műszeregység is digitális, ezzel elég modern a Captur beltere, a megjelenítés is szép, rengeteg infó olvasható le róla szokás szerint. Prémium hangrendszerként elérhető a Harman/Kardon hifije, ami váratlanul nagyot szólt a Capturben.

Stílusos francia Vitara helyett 71

13 colos a multimédia kijelzője, Google alapú a rendszer

Technika

Csak olyan változatok készülnek a Renault Capturből, amelyben benzinmotor szerepel. 1,0 literes háromhengeres turbómotorból 90 és 100 lóerős változatot kínál a Captur, utóbbi LPG gázüzemre is képes. Az ehhez tartozó tartály a korábbi 32 helyett már 40 literes, így a benzin és gázüzemmel együtt összesen 1300 kilométeres hatótávolság is kihozható a modellből a gyártó szerint.

Háromféle teljesítményszinten választható az 1,3 literes négyhengeres turbós benzinmotor – vélhetően piaconként eltérő lesz a kínálat – 140, 155 vagy 160 lóerővel, a közepesen kívül mild hibrid rendszerrel kiegészítve. Kézi és hétfokozatú automata váltó egyaránt elérhető a motorokhoz, mivel hazai árlistája még nincs, nem tudjuk pontosan, melyik változathoz milyen váltó jár alapból.

Stílusos francia Vitara helyett 72

145 lóerős a hibrid rendszer, nem érezni rajta, de legalább keveset eszik

A csúcsváltozatot az E-Tech 145 jelölésű hibrid rendszer jelenti. Ennek az alapja egy 1,6 literes szívó benzinmotor, melyhez a Renault egyedi megoldású hatfokozatú váltó szerkezete kapcsolódok. A rendszer érdekessége, hogy sem kuplung, sem hidrodinamikus nyomatékváltó nincs benne, a motor kihajtótengelye fixen, körmös kapcsolású szinkrongyűrűkkel kapcsolódik a váltó fokozataihoz.

A rendszer kevesebb fő elemet tartalmaz, mint mondjuk egy Toyota hibrid, mégis egy fokkal összetettebb. A váltó sebességének egyeznie kell a motor fordulatszámával váltáskor, ezért egy villanymotor pörgeti fel és szinkronizálja a motor fordulatszámával. Ehhez külön váltóolaj fűtő rendszer is szükséges, ez a gyújtás kapcsolásakor azonnal üzemi hőfokra kezdi melegíteni a váltóolajat. Szerepel a Capturben még egy hajtó villanymotor, ami az autó mozgatásáért felel, de a benzinmotor közvetlenül is hajthatja a kerekeket. A rendszer teljesítménye 145 lóerő, és külső áramforrásról nem tölthető a hibrid akkumulátor. A korábbi változatból készült plug-in hibrid a továbbiakban nem lesz elérhető.

Stílusos francia Vitara helyett 73

19 colos felnik az Espirit Alpine alatt

169 milliméteres hasmagasságával nem épp terepjáró, de földúton már bőven elboldogul a Captur anélkül, hogy leérne. Emellé most kapott új menetmódokat is Extended Grip (kiterjesztett tapadás) néven, amiben leginkább egy földutas és egy havas program szerepel. Mivel csak elsőkerékhajtással dolgozik, így leginkább a kipörgésgátló és menetstabilizáló rendszerek más-más hangolására kell számítani.

Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, ebben nincs is változás, kapott viszont új hangolású lengéscsillapítókat, amik javítanak a modell úttartásán, stabilitásán és a menetkomforton is a korábbihoz képest.

Stílusos francia Vitara helyett 74

Apró színes elemekkel teli a fekete maszk

Vezetés

Egyféle hajtáslánccal, a két csúcs felszereltséggel, Techno és Espirit Alpine kivitelben próbálhattuk ki a friss Capturt első körben. A madridi bemutatóra csak hibridet hozott a gyártó, pedig a 90 és 100 lóerős belépőmodellek talán még jobban is érdekeltek volna személy szerint, de az 1,3-as benzines változatokkal is szívesen megismerkedtem volna.

Szóval első körben csak a hibrid tapasztalatairól tudok beszámolni nektek, ami meglehetősen kontrasztos. A Renault rendszere érezhetően másként működik, mint például egy Toyota vagy Hyundai hibrid. Egész ügyesen manőverezik elektromosan viszonylag sokáig, képes volt kimozogni lendületesebb gyorsítást is, aminél én már számítottam egy motorindításra, mégis megoldotta elektromosan.

Stílusos francia Vitara helyett 75

169 milliméter a hasmagassága

A hangtalan suhanás passzol hozzá, kimondottan tetszik a zajszigetelés, csöndes a Captur belülről, igaz, a spanyol aszfalt sem olyan borostás, mint a hazai, szóval ezt kezeljétek ti is a helyén. Amikor elektromos hajtásról benzinesre vált, szinte nem is érezni, ami egy kimondottan jó pont, és minden további váltás is érezhetetlen, ami tulajdonképpen elvárható.

Mindaddig nagyon folyékonynak és biztosnak tűnik a haladás, amíg nem akarunk komolyabbat gyorsítani. Padlógázas gyorsításkor, mondjuk előzéskor érezhetőek a váltások. Idő telik el a gázpedál letiprása és a tényleges gyorsítás megkezdése között, de a további váltásokra is legalább annyi időt hagy, mint egy korábbi automata váltó. Ez főként a piacon elérhető többi hibrid hajtással szemben negatívum.

Stílusos francia Vitara helyett 76

Kiválóan passzol hozzá a bézs tetőszín

145 lóerő a rendszerteljesítmény, de azt már most biztosan mondhatom, hogy a 140 lóerős Toyota hibrid hajtáslánc legalább másfélszer ilyen erősnek érződik. A Captur halad, de nem igazán megy. 90-100-ig érezhetően megmozdul, 100 fölött már kevésbé virgonc, ami még országúti előzéseknél rendben van, de autópályán 120-130 km/h között észrevehető idő telik el, amit nem neveznék igazán szép teljesítménynek.

Ezekkel együtt, ahogy az autót próbálgattunk, előzésekkel és rendes gyorsításokkal, emelkedőkkel, a fogyasztása is legalább annyira szerényre sikerült, mint a karaktere. 5,2-5,4 liter közötti átlagokat mértünk a fedélzeti rendszere szerint, ami a mi vezetési stílusunkhoz képest szerény és biztosan lejjebb is vihető.

Stílusos francia Vitara helyett 77

Csendes és elég jó rugózású, a menetkomfort most kimondottan jó a Capturben

Futómű hangolásban nincs különbség a Techno és az Espirit Alpine között, utóbbi nagyobb felnijei miatt azonban érezhetően feszesebben gördült az a változat. Ezzel együtt is a próbakör alatt pont a rugózására nem lehetett csak panasz, a Captur jól tart, de közben kényelmesen rugózik is. Úthibához nem volt szerencsénk, csupán a fekvőrendőrök tornáztatták a lengéscsillapítókat. Észszerű keretek között igyekeztünk ezeken is megizzasztani, de sem egy felkoppanás, sem egy bizonytalan rugózás nem jött elő belőle a szélsőséges próbánk alatt, persze, a valódi arcára kíváncsi leszek a magyar utakon is.

Ma már egy Captur sem gurulhat vezetéstámogató rendszerek nélkül, így a sávtartó, a távolságtartó tempomat, a táblafelismerő mind ott figyel a fedélzetén. Sávtartó rendszere annyira biztos a dolgában, hogy csak kb. egy perc után kért meg, tegyem vissza a kezem a kormányra, máskülönben kikapcsolja a rendszert. A sztenderd figyelmeztetések 15-20 másodperc után szoktak kezdődni, itt jóval nyugisabb a helyzet.

Miután a táblafelismerő rendszer minden indítás után aktív, és a spanyol táblákat is nagyjából 50%-ban tudta felismerni. A Renault ezért kedveskedett egy gyorsgombbal, amire 5 kedvenc beállítást rögzíthetünk, így két kattintással kiiktatható a táblafelismerő, ami jó pont.

Költségek

Egyelőre nincs hivatalos árlista a Captur friss kiviteléhez, csak a kifutó modell készleten lévő árai érhetőek el. Aki szeretne ezek alapján kalkulálni, annak 8 millió forintos alap listaárral kell számolnia, az erősebb, 140 lóerős motor esetén pedig 9,9 millióval, a korábbiból hibrid már nem érhető el, de legutóbbi ismert kedvezményes ára 11 millió forint feletti volt.

Stílusos francia Vitara helyett 78

Egészen más a megjelenése, mint korábban, a géptető is új elem

Értékelés

Első körben vegyes érzelmekkel tettük le a Renault Capturt a madridi hotel mélygarázsában. Komoly változáson ment keresztül minőség és használhatóság, felhasználói élmény terén. Az anyagok és az új multimédia nagyon jó pont mellette, ahogy a külső és belső dizájn is megkapó. Éppen csúcsváltozatával, a hibrid rendszerrel nem túl meggyőző, a hajtáslánc nem működik elég finoman és nem annyira érződik erősnek, mint amennyit ígér. Ezzel együtt a modell fogyasztása ígéretes, így várjuk a valós körülmények között bizonyító hazai tesztautót.

Mellette – Ellene
 
  • Sokat változott
  • Beltere minőségibb, jobban összeszerelt
  • Google-alapú multimédia
  • Harman/Kardon hifi
  • Praktikus utastér
  • Kényelmes rugózás és zajkomfort
 
  • Eltűnt a plug-in hibrid
  • A hibrid működése nem elég finom
  • Nem elég erős a hibrid hajtás

Szavazás

Hogy tetszik a friss Renault Captur?
átlag
6.79
szavazat
562
Hogy tetszik a friss Renault Captur?