A Forma-1-ben legutóbb 2022-ben jött nagy szabályváltozási csomag, akkor mutatkoztak be a mostani, a padló szívóhatására építő autók, de 2026-ban már jön is az újabb generáció.

A sportág ma délután mutatta meg, milyenek is lesznek a két év múlva pályára lépő F-1-esek, melyek a remények szerint kiköszörülik a mostani koncepció hátrányait, hiányosságait is.

A 2026-os autók – mindenki örömére – kisebbek és könnyebbek lesznek, a szélesség 2 méterről 1900 mm-re csökken, a tengelytáv 20 centiméterrel rövidül, a minimális tömeget 30 kg-mal csökkentik a mostani 768-ról – igaz, az új generációs modellek még így is nehezebbek lesznek a 2021-ig használtaknál.

Kattints a képre, galéria nyílik!

Megmutatták, ilyenek lesznek a 2026-os Forma-1-es autók 2

Keskenyebbek lesznek az abroncsok is, a 18 colos méret marad, de az első kerekek szélessége 25, a hátsóké 30 mm-rel csökken – ami természetesen a mechanikai tapadás visszaesésével is jár majd.

Marad a szívóhatásos padlólemez, ám a leszorítóerő összességében 30%-kal csökken majd, ugyanakkor nő az aktív aerodinamikai elemek jelentősége, a pilóták több konfiguráció között válthatnak vezetés közben – Z mód a nagyobb leszorítóerőhöz, X mód a kisebbhez. Eltűnik majd a még 2011-ben bevezetett nyitható hátsó szárny, a DRS.

2026-ban új motorformula is érkezik, az 1,6 literes, turbós hibridekből kikerül a hőenergia-visszanyerő komponens (MGU-H), ám az erőforrások teljesítményében sokkal nagyobb szerepet kap a villanyos fél (50-50%), mintegy háromszor akkora teljesítményt nyújt majd, mint eddig. A belső égésű komponenst „teljesen fenntartható”, szintetikus üzemanyaggal táplálják majd.

Megmutatták, ilyenek lesznek a 2026-os Forma-1-es autók 21

Kép: FIA/Formula 1

A DRS-t az elektromos hajtással „pótolják”, az előzésre készülő versenyző autójában 290 km/óra feletti tempónál még rásegít a rendszer, míg az üldözöttnél épp ellenkezőleg, ilyen tempó felett pont csökkenni fog az elektromos hajtás hozzájárulása.

Az új autókat az elmúlt évek formaautós baleseteinek tanulságait hasznosítva több ponton is megerősítik, mint az oldalsó ütközés, mind a borulás terén nagyobb védelmet élveznek majd a versenyzők.

Megmutatták, ilyenek lesznek a 2026-os Forma-1-es autók 22

Kép: FIA/Formula 1