Két négyszemélyes kabriója közül egyet tart meg a Mercedes. A nyitható tetős Mercedes-Benz CLE nagyobb és nemesebb a C-kabriónál, de hasonlóan terebélyes méretei ellenére agilisabb kíván lenni az előző E-osztálynál. Az A236 kódjelű Mercedes CLE kabriót háromféle motorral vezettük.
Külső
Határozottan ék alakú a CLE Cabriolet sziluettje, nyitott tetővel jól érvényesül az enyhén cápásított orr. Erősen a lemezek javára billen az üveg-fém arány, az övvonal magasan ér véget.
1996-ban az első SLK Variodach nevű nyitható keménytetejével a Mercedes úttörő volt az összehajtható fémtetős kabriók elterjesztésben, de stuttgarti prémiummárkánál az összes négyüléses kabrió és némi botlással az SL is hű maradt a vászontetőhöz.
Fekete, szürke és piros színben rendelhető a szövettető, sajnos az oly szép kék már nem érhető el. Menet közben is nyitható-zárható a tető, 20 másodperc kell hozzá és a jellemzően 50 km/órás határ helyett elég 60-ig lelassítani a mutatványhoz.
A többrétegű szövetkupolát akusztikus tetőnek hívja a gyár, a zajcsillapító rétegekkel gazdagon ellátott tető kiválóan szigetel: a 700 wattos, az első üléstámlákba épített 2-2 hangszóróval parádés koncertélményt teremtő Burmester-hifi zengése alig hallatszott ki az autóból. A zenei varázslatot sima audiostreaming szolgáltatásokkal (pl. Spotify, Youtube Music) nem lehet átélni, csak a sokkal több részletet tartalmazó formátumokkal, Dolby Atmos és Spatial Audio szolgáltatással.
4851 milliméteres hosszával a CLE a korábbi E-kabrió méreteihez van közel. Az autó szélessége 1861 mm, magassága 1424 mm és 2865 mm a tengelytávolság. Az AMG Line első lökhárítójában nagyobbak a levegőbelépők, mint az Avantgarde külső csomagos modelleken.
Míg a kupéban otromba B-oszlop teszi tönkre a hangulatot, amit a Mercedes sokáig hajlandó és képes volt eltüntetni a szebb sziluett érdekében, még a belépő CLK-n is, a kabriónak értelemszerűen nincs második tetőoszlopa, amivel sokkal szebb a vonalvezetése.
Hátulról az új CLE kabrió sokkal kevésbé vonzó, mint szemből. Valahogy a modern elektromos Mercedesek simára nyalt, mélytengeri formavilágát hozza a fénycsíkkal összekötött lámpákkal.
Könnyen azonosítható az Avantgarde kivitel a kipufogócsövek szintjén végigfutó krómdíszről, az AMG pedig az oldalsó légbeömlőkről a lökhárító szélén, na meg a kamu kipufogóvégekről. Több mint kellemetlen egy csodás autón imitációkat látni, majd a lökhárító mögött rálelni az oldalanként egy-egy a valódi végcsőre, ahonnan a sorhatos benzines hangja árad.
Belső
Sok négyüléses kabrió inkább valójában 2+2 üléses autó. Az új Mercedes CLE Cabriolet viszont 7,2 centivel nagyobb lábteret nyújt a hátul ülőknek a korábbi vászontetős C-osztályhoz képest, így kifejlett felnőttek is bemászhatnak hátra. A bejutást motorosan előre- majd visszakúszó utasülés segíti a támladöntés után.
Akárcsak a Mercedes-AMG SL Roadsterben, a nyitott tetőnél a képernyőre tűző nap miatt a középső érintőkijelző dőlése módosítható. Külön kapcsolója van a 11,9” képátlójú, igazán szép rajzú képernyő alatt. A monitor dőlése 15 és 40 fok között állítható.
Új generációjában a fedélzeti elektronika lehetővé teszi külső szolgáltatók alkalmazásainak telepítését. Az álló formátumú kijelzőn futtatható például Zoom videókonferencia, az Angry Birts játékalkalmazás, elérhető videostreaming- és podcastszolgáltató, a zombivá züllést fedélzeti TikTok segítheti.
Klasszikus órák nincsenek a vezető előtt, de hagyományos körműszeres nézetet választhatunk a 12,3” képátlójú digitális óracsoportra. Majdnem minden szép és igényes a belső térben, de a vezető és az utas térdmagasságában csak sikerült kemény műanyagokat elhelyezni. A legrosszabb helyen spórolja meg a gyártó a jobb anyagok árát, mert a kemény felület nem enged és nyomja a kanyarban nekitámaszkodó térdet.
Ezt leszámítva prémiumtermékhez illően temérdek hangulatban, dekorbetéttel, ülésborítással rendelhető a hangulatfényeivel is sokat mutató CLE. Rittyenthettek belőle vörös budoárt piros bőrülésekkel, van elegáns szürke fabetét alucsíkos erezettel. Különösen szép az ajtóbehúzók csodás tapintású fémborítása az ablakemelők mögött.
Ha nyitott tetővel parkoltok, az ülésborítás fényvisszaverő rétege visszatükrözi a nap infravörös sugárzásának egy részét, amivel mérsékli a kárpit felforrósodását. A gyári adat 12 fokos különbség a kezeletlen bőrüléshez képest.
Nyitott tetővel 295 literes a csomagtartó, amikor nem kell a tetőt befogadnia, 385 literes. A hátsó üléstámlák lehajtásával bővíthető a csomagtartó, ami említésre méltó egy Mercedes-kabriónál. A fedél zárása mindig kézi, a 881-es extrakódú motoros fedélmozgatás csak a kupéhoz rendelhető.
Technika
Két elődjéhez hasonlóan hosszában beépített orrmotoros, alapértelmezésben hátsókerék-hajtású autó maradt a CLE.
Ha minden lufit összeszámolunk, 14 légzsák lehet az autóban, köztük az elöl ülőket oldalütközéskor az ajtótól messzebb billentő légzsák. Állandó tetőkeret híján az ajtókban illetve az ülésekben elöl-hátul vannak légzsákok, egy nagy fej-mellkas légzsákot minden bent ülőnél 2-2 kisebb vált ki, ami már önmagában nyolc légzsák.
48 voltos fedélzeti rendszerrel és kisegítő hibridhajtással kapható az új CLE, a mild hibrid technika minden motorverzióban adott. Az önindító-generátor minden motorhoz 23 lóerős és 205 Nm a nyomatékmaximuma. A 204 lóerős 200-as és a 197 lóerőt leadó 1993 köbcentis dízel (220d) hátul hajt, 7,9 mp a gyorsulása 100-ra és 234 km/óra a végsebessége. A 200-as benzinesből van 4Matic is, a dízelből nincs.
Helyből összkerekes a 258 lóerős CLE 300 4Matic, ahogy a soros hathengeres 450-es is mind a négy kerekét hajtja. A 2999 köbcentis motor 381+23 lóerős, 500 Nm a nyomatékcsúcsa. Ezzel a hajtáslánccal 4,7 mp a gyorsulás 100-ra.
Bár azt olvasni, hogy a fejlesztési program végigfutott, várhatóan mégsem mutatja be a gyár a CLE csúcsverzióját a négyhengeres hibriddel, mert ez a hajtásrendszer a C 63S E Performance esetében sem kell a vevőknek.
A feleannyi hengert, a nagyfeszültségű akku miatt kisebb csomagteret és a korábbi nyolchengeresnél magasabb árat nehéz eladni bárkinek is. Az M139-es négyhengeres kiűzése jó esély a mennydörgő V8 visszatérésére, amire a 3-4 év múlva esedékes modellfrissítés adhat alkalmat.
Hosszabb távon is a CLE kupé privilégiuma marad a konnektoros hibrid hajtáslánc, a kétliteres négyhengeressel készülő 300e. A mintegy 100 km tisztán elektromos hatótávot adó nagyfeszültségű akkumulátornak a lehajtott tetővel együtt nincs helye a kabrióban.
Ami biztos, hogy a C-osztállyal szemben itt legalább hathengeres motoroknak örülhetünk. A W/S206 kódjelű C Mercedesek azért nem kaphattak hathengeres motort, ami a 190E 2.6 óta adott volt a nem túl nagy, de kifinomult és erős autót kereső ínyenceknek, mert a maroknyi hathengeres kedvéért az összes autó orrát hosszabbra kellett volna építeni, növelve a teljes flotta átlagfogyasztását és szén-dioxid-kibocsájtását.
Itt azonban a Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ sorhatos, 3,0 literes benzinessel simogatja a fülünket. Az önindító-generátor 17 kW vagy 23 lóerős teljesítményénél fontosabb a 205 Nm nyomaték, amivel besegíthet az autó mozgatásába. Nem mintha a 330 kilowattos, 449 lóerős benzinesben ne volna erő. 560 Nm-t ad le, ami 10 másodpercig túltöltéssel 600-ra ugrik.
Érdemes kiemelni, hogy az AMG jelzés mögött értékes műszaki tartalom is van, nem merül ki a más motorokhoz is választható AMG optikai csomagban. Az erősebbik hathengeres az 50:50 nyomatékmegoszlású sima 4Matic helyett számítógéppel vezérelt, pillanatok alatt módosítható, de erősen farhangsúlyos nyomatékaránnyal hajtja a kerekeket. A váltó is más. Bár a 9 fokozat marad, de a 9G Tronic váltóval szemben a 9 MCT (Multi-Clutch Technology) olyan bolygóműves automatikus váltó, amely hidrodinamikus nyomatékváltó nélkül készül. A citromnak is hívott alkatrész funkcióját olajfürdőben futó kompakt indítókuplung veszi át.
Szintén csak az 53-asnál valósították meg az összkerékkormányzást, a többi CLE, így a hathengeres 450 sem kormányozza a hátsó kerekeit. A maximális kitérés 2,5 fok az elsőkkel ellentétesen a fordulókör csökkentéséhez és az agilisabb kanyarodáshoz, 100 km/órás sebességig. A határsebesség átírható, lejjebb vihető a menüben, de amikor az első kerekek a hátsókkal párhuzamosan fordulnak, 0,7 fok a maximum.
Jóval nagyobb az 53 AMG nyomtávja is, elöl 58, hátul nem kevesebb mint 75 milliméterrel szélesebb terpeszben áll a csúcsmodell egy alapverziónál. AMG Dynamic Plus csomaggal kapunk a rajtautomatikát és Race beállítást, amivel adott a driftelést segítő üzemmód is.
Vezetés
Beszállás után a Gurtbringer előzékenyen közelebb nyújtja a biztonsági övet. Az övkiadó a C126-os kupé óta a nemes Mercedesek sajátja, mi pont most cseréltük az én A209-es CLK-mban a vezető oldalán, mert a fogaslécet mozgató műanyag fogaskerék elkopott a 20 év alatt.
Igazán mélyre engedhető az ülés az autóban, ebben ez a Mercedes is nagyon jó. Kellemetlen viszont, hogy a műszerfal karéja és az övvonal olyan magasan van, hogy szinte egy oromzat vesz körbe. Alacsonyabb embereknek olyan lehet, mint a kád pereme felett kifelé pislogni, amin az ülés megemelése csak részben segít.
Háromféle motorral vezettük az autót a hazai sajtóbemutatón, de a két emberre megoszló Budapest-Dunabogdány-Budapest távból sejthetitek, hogy ezek az első felszínes benyomások csupán. Érdemben a tesztautóból tudjuk majd megítélni, mit tud valójában az A236.
Először az összkerekes 300-zal mentünk Az 1999 köbcentis motornak más Mercedesekben sem tetszett a karaktere, a hangja és a járása sem. Ami jó benne, hogy ereje nem ébreszt kétségeket a gyári adatok valódisága kapcsán, megvan a 258 lóerő. A 9 fokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós automatikus váltó igyekszik finoman összedolgozni vele és javítani a hajtáskomforton, de ez a váltó érdeme.
Sokkal jobbnak hatott a szintén négyhengeres 220d. Nagyon sokáig nem léteztek dízelmotoros kabriók, aztán a Ford Escort és az Audi Cabriolet törte meg a jeget az 1990-es évek közepén, de a nyitott tetővel tolatáskor bejövő dízelbűzzel nem váltak népszerűvé.
Ma a rendkívül csekély nitrogén-oxid-kibocsájtású E 220d dízelmotorja nemcsak tiszta üzemű és takarékos, de puha járása, nyugalmat árasztó mély mormogása és a szintén kétliteres benzinesnél lágyabban, bőségesebben áradó ereje nagyon jól passzolt az elegáns kabrióhoz. Papíron nincs sok köztük, a dízelmotor nyomatékmaximuma 440 Nm 1800-tól 2800-as fordulatszámig, a 300 jelű benzinesé 400 Nm 2000-3200 között.
A különféle felnik, gumik és futóműhangolások miatt ez nem a motor érdeme, de a rugózás is méltóságteljesebb volt. A 300-as kellemetlenül éles reakcióinál puhábban vette a hátsó futómű a besüllyedt csatornafedeleket és egyéb támadásokat.
Az egyik autó lehetett sportfutóműves, a másik komfortfutóműves is, ez nem látszik kívülről. A szériafelszerelésű komfortfelfüggesztés és a sportfutómű egyformán 15-15 milliméteres ültetést jelent. A harmadik lehetőség az adaptív lengéscsillapítás, ez a legfejlettebb futóműtechnika, ami elérhető az A236-os Mercedes-CLE kabrióhoz.
Utunk utolsó szakaszára kijutott a jóból a 450-essel, ami sokadszorra igazolta, hogy öt vagy hat henger más világ, mint a soros négyhengeresek. A 381+23 lóerős motor selymesen forog alapjáraton, diszkrét, szép hangjával és surrogó járásával minden méteren visszaigazolja, hogy a 300-ashoz képest 3,5 milliós felárért sokkal nemesebb autót kaptok.
Ereje is más kasztba helyezi vele a Mercedes CLE kabriót. Az A236 ezzel a motorral válik igazán önmagává, így lesz valóban luxusautó a nagyméretű és drága vászontetős résmodellből.
Sokadszor adatott meg modern kori nagy Mercedest vezetnem és továbbra is nehéz kiigazodni a kormányon lévő simogatós kapcsolókkal súlyosbított belső térben. Az autó öntanuló funkciói, ajánlásai részben segíthetnek a bajokon. Ha például rendszeresen az iroda garázsbejáróján nyitod a sorompót a belépőkártyáddal, idővel felajánlja, hogy odaérve magától leengedi az ablakot.
Költségek
Tökéletes időzítéssel érkezik a magyar piacra a nyitható tetős CLE. A 236-os Mercedes kupéként 20 974 000 forintról indul, a 200-as kabrió nyitóára sokkal büszkébb: 24 363 000 forint.
Közel egymilliós lépés az összkerékhajtás, a 200 4Matic 25 303 000 forintos autó. A Mercedes CLE 220d Cabrio listaára 3000 forinttal marad 25 millió Ft alatt, egy CLE 450 4Matic Cabrio 31 025 000 forintról indul. Pár extrával ez inkább 36 millió forint.
Konkurens alig van, a hathengeres S5-ös Audit nem leltem a márka konfigurátorában. A valójában nem sokkal nagyobb, de V8-as motort is nyújtó BMW ára igazán öntudatos, nem érzem 10,6 millió forinttal jobb autónak a 840i-t a 450-es CLE kabriónál, de a 6-os leváltásakor a BMW felfelé pozicionálta az autó utódát.
A Mercedes CLE Cabrio és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A5 45 TFSI S-Line Quattro S Tronic (265 LE, 4 henger) | 22 025 410 |
BMW 840i Cabrio (333 LE) | 41 660 000 |
Mercedes-Benz CLE 450 Cabrio (381+23 LE) | 31 025 000 |
Mercedes-AMG SL 43 (381+13 LE) | 42 503 150 |
Széria a szélvédőkeret fölé kiemelkedő Aircap és a szélvédő feletti szárnnyal együtt mozgó hátsó szélterelő, amely a fejtámlák között kúszik fel és le. Alapáras a kulcsfelismerés és továbbra is adott a légsálnak fordítható Airscarf, amivel a nyakszirtre fújhatunk meleg levegőt, mint egy fejtámlába épített hajszárítóval. Hűvös időben kabriózva nagyon kellemes lehetőség.
Értékelés
Annyira kevés nyitható tetős autó maradt gyártásban, hogy a Mercedes-Benz CLE magyarországi bevezetése akkor is ünnep volna, ha nem lenne ennyire fennkölt kabrió. Leengedett ablakokkal adhatna több menetszelet, de kényelme, eleganciája, az okos légterelőkkel és szélfogókkal tökéletesített szélvédelem valamint a gyér konkurencia akkor is könnyűvé tenné a hódítást, ha a CLE Cabrio kevésbé volna szép.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|