A Magyar Suzuki Zrt. 2023-ban több mint 161 ezer autót értékesített, amelyből több mint 156 ezer az esztergomi gyártósorról gördült le – mondta el Krisztián Róbert, a vállalat vezérigazgató-helyettese a Magyar Suzuki Zrt. 2023-as pénzügyi évét bemutató szerdai sajtótájékoztatón.
A teljes gyártás 92,9 százalékát exportálták külföldre, ezek az autók a világ 123 országában találtak vevőre. A 2023 első fél évében jelentkező kapacitáskiesést és autóhiányt a második fél évben sikerült pótolni. 160 338 Vitarát és S-Crosst gyártottak, 88,5 százalék hibrid modell volt. A tervek szerint a Magyar Suzuki Zrt. az idén 130 ezer autót értékesít, az import mintegy ötezer darab lesz.
Mint elhangzott, a csökkenés oka, hogy az előző évben feltöltötték a kereskedői készleteket, amelyre így idén már nem lesz szükség.
Az esztergomi termelés mennyisége a 2022-es évhez képest 24,3 százalékkal, míg a hazai és exportértékesítés árbevétele 33,9 százalékkal növekedett. Az esztergomi vállalat a 2023-as évben csaknem 55 millió eurót (21,6 milliárd forint) fordított beruházásokra – közölte Fejesné Gyurján Ildikó, a HR-ért, a pénzügyekért, az informatikáért felelős operatív igazgató.
2,871 milliárd euró (1131 milliárd forint) lett a vállalat 2023-as teljes bevétele, amelyből az adózás utáni eredmény 141,7 millió euró (55,7 milliárd forint) lett, amelyet a vállalat eredménytartalékba helyezett és visszaforgatja beruházásokra. 2024-re 75 millió eurós fejlesztést terveznek.
A magyarországi értékesítés kapcsán elhangzott, hogy a személyautók között az S-Cross volt a legnépszerűbb modell (5936 db), míg a Vitara harmadikként (4979 db) zárt. Míg a teljes piacon a flottaértékesítés teszi ki az eladások 70 százalékát és csak 30 százalék a magánügyfelek aránya, a Suzukinál ez 50-50%. Ugyanakkor a tendencia itt is a flotta felé bővülést mutatja.
Maszato Acumi, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója megerősítette azt a korábban elhangzott információt, amely szerint a japán gyártó 2030-ig öt elektromos modell bevezetését tervezi. 2025 tavaszán érkeznek a villanyhajtású modellek, amelyek közül az egyik a Vitara-méretű, EVX tanulmányautó nyomán születik meg, míg a másik egy kisebb, B szegmensbeli modell lehet. Egyelőre nem árulták el, hogy ez egy újabb szabadidő-autót jelent vagy a Swift elektromos változatát.
Ám a Vezess kérdésére Krisztián Róbert azt mondta, hogy a Suzuki célja, hogy a jövőben a jelenlegi kínálatában szereplő modelleknek (utódainak) legyen elektromos hajtású változata.
Az esztergomi gyár már dolgozik az elektromosautó-gyártásra való felkészülésen, amelyet nem könnyít meg a jelenlegi piaci helyzet. A szabályozás szerint egyre nagyobb arányban kell nulla emissziójú modellt kínálniuk a gyártóknak Európában a következő években ahhoz, hogy a 2021-hez képesti emissziócsökkentésre vonatkozó szabályoknak megfeleljenek, 2035-től pedig csak ilyet helyezhetnek forgalomba, miközben állami támogatás nélkül a villanyautók eladása nem pörög kellő ütemben. Krisztián Róbert egyértelműen a hibridet jelölte meg a közeljövő hajtásaként, miközben azt is kifejtette, hogy nem könnyű a gyár átállítása villanyautó-gyártásra, miközben a vevői igények egyelőre mást várnak el.
Nemcsak itt érezhető a gyártó zöldülése, de mint megtudtuk, befejeződött a gyár napelemparkjának telepítése, amellyel nemcsak tiszta energiához jut az esztergomi üzem, de évi 270 millió forintot is spórolnak.
Krisztián Róbert nemrég interjút adott a Vezessnek. Kattints és tudj meg többet a Suzuki jövőjéről: