A Volánbusz 267,2 millió forintos támogatást nyert üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére, HUMDA Zrt. pályázatán, így 2026-ban forgalomba állhat a vállalat első saját tulajdonú hidrogén busza – közölte a vállalat sajtóközleményében.
Mint ismeretes a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.– az Energiaügyi Minisztérium támogatásával – a közösségi közlekedés megújítását és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó Zöld Busz Program keretében pályázatot hirdetett környezetkímélő, városi kivitelű, hidrogén-üzemanyagcellás személyszállító jár beszerzésének támogatására.
A döntés értelmében a Volánbusz előre meghatározott feltételek szerint vásárolhat hidrogéncellás autóbuszt. Eszerint olyan szóló, háromajtós, alacsonypadlós buszt kell vennie, amely legalább 350 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. Az újdonság 2026 első felében állhat forgalomba Budapesten. Várhatóan Csepel és Szigetszentmiklós között fog közlekedni. Számítások szerint egy fosszilis üzemanyaggal közlekedő autóbusz kiváltásával évente közel 70 tonnával fogja csökkenteni Budapest szén-dioxid terhelését.
A társaság közleménye megjegyezni, hogy a Magyarországon a Volánbusz rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetése terén. A közlekedési vállalat az első hazai hidrogénes tesztüzemben már kipróbálhatott egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú, hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt 2022 februárjában, jelenleg pedig a HUMDA Zrt. támogatásával egy Toyota Caetano H2.City Gold típusú, hidrogénmeghajtású autóbusz próbaüzeme zajlik egy éven keresztül a Szigethalom–Budapest, Kelenföld útvonalon.
Emellett idén májusban Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben tesztel a társaság egy Solaris Urbino 12 hydrogen típusú járművet. A budapesti agglomerációban zajló tesztüzemben május végéig már több mint 21 ezer km-t tettek meg a járművel, a zalaegerszegi demonstráció alatt pedig közel 4 ezer km-t.
A teljesség igénye érdekében fontos megjegyezni, hogy a HUMDA összesen egymilliárd forintot biztosít hidrogénbuszok beszerzésére hazai közlekedési vállalatoknak. Ez körülbelül négy darab szóló, üzemanyagcellás városi busz forgalomba helyezését teszi lehetővé. A pilot, vagyis kísérleti projektként felfogható kezdeményezés azonban elősegíthető a zéróemissziós technológiák elterjedését a hazai nagyvárosokban.