Komoly problémát jelent a közúti agresszió, véli a női járművezetők 78 százaléka – derült ki a Zena v Aute cseh online lap felméréséből. A válaszadók 69 százaléka pedig úgy gondolja, egyre gyakoribb az agresszív viselkedés az utakon.

A felmérésben, amit június 24-e, a női sofőrök nemzetközi napja alkalmából készítettek, elsősorban arra próbáltak rávilágítani, hogyan érzik magukat a nők az utakon, mitől félnek és hogyan viselkednek a volán mögött ülnek.

Az eredmények szerint az agresszív sofőröktől (22%), a balesetektől (20%), valamint a rossz látási viszonyoktól (20%) félnek a leginkább, majd a megcsúszás (13%) és az állatokkal való ütközés (9%) következik a sorban. A megkérdezettek 16 százaléka válaszolta azt, hogy félnivalójuk vezetés közben.

Összesen húsz, zömében európai országban kérdezték meg a női sofőröket – Magyarország nem szerepel a felsorolásban –, a válaszok aránya pedig országonként eltérő. A leginkább az Egyesült Államokban (82%), Lengyelországban (38%) és Spanyolországban (31%) tartják problémásnak az agresszív sofőrök jelenlétét, míg a baleseteket Olaszországban (51%), Lengyelországban (35%) és Németországban (31%) jelölték meg a közúti félelem elsődleges okaként.

A májusban, összesen 1485 női autós közreműködésével elvégzett felmérésből kiderült, hogy a női sofőrök többsége (55%) szórványosan ugyan, de találkozik agresszív viselkedéssel az utakon. A megkérdezettek 25 százaléka azt állítja, naponta tapasztalja a jelenséget, minden ötödik női autós pedig hetente többször.

Vasszigorral az agresszorok ellen?

A kérdőívben azt is megkérdezték, hogyan vennék elejét az agresszív vezetésnek. Talán nem meglepő, hogy elsősorban a szigorú büntetések alkalmazásában (45%) hisznek – beszédes, hogy Dániában és Szerbiában kimagasló arányban, a válaszadók 97-97 százaléka jelölte meg ezt az opciót.

A nők azt is támogatnák, ha az agresszív autósokat speciális pszichológiai terápiának vetnék alá (27%), ugyanakkor sokan a megelőzésre esküsznek, így a jövőbeli járművezetők képzésekor (20%), valamint prevenciós kampányokkal (6%) mennének elébe a problémának.