A 31-es főút az egyik fővárosba vezető fontos útszakasz, ami egyre kevésbé bírja a megnövekedett forgalmat. A Tápióvidék teljes forgalma zajlik itt, és ezen a területen bővül a lakók száma, így a reggeli-délutáni torlódások a mindennapok részévé váltak. 

Elég egy traktor, egy kerékpáros, hogy hosszan kígyózó sor alakuljon ki. Az útszakasz Pest vármegyei része hat települést érint: Nagykáta város, Szentmártonkáta község, Tápiószecső község, Sülysáp város, Mende község központját szeli ketté, valamint Maglód város peremén halad el. Így a lakóövezetekben is nagy az átmenő forgalom, az utóbbi években pedig folyamatosan felmerült újra és újra egy településeket elkerülő, modern útszakasz kiépítése.

A környék lakói úgy tűnik, szalmaszál helyett most valós tervekbe kapaszkodhatnak, ugyanis a projekt már a pályázatot elnyerő tervezőiroda asztalán van, nagy lépés történt a megvalósulás irányába. A magyarépítők.hu szerint „az online elérhető közbeszerzési adatok alapján eldőlt, hogy a tavaly ősszel kiírt pályázaton a legjobb és egyben nyertes ajánlatot a Főmterv Zrt. tette. A meghatározó magyar tervezőiroda nettó 2,344 milliárd forint értékben fog dolgozni, az engedélyes és kiviteli tervek elkészítése a feladatuk, valamint részt vesznek majd a hatósági engedélyek megszerzésében is.”

46 kilométernyi új útszakasz fog a tervek szerint remélhetően megvalósulni, a Budapest felől induló első 4,2 kilométert 2×2 sávos, a következő 41,6 kilométert pedig 2×1 sávos kialakítással. Jó hír a kerékpárosoknak, hogy a főút mellett párhuzamosan kerékpárút is húzódik majd.

A projekt célja főleg az agglomerációs forgalom kiszolgálása, ezért az M0-s autóút ecseri csomópontja és a Pest vármegye határán fekvő Nagykáta között futó egybefüggő szakaszhoz terveznek új nyomvonalat, ami helyenként a meglévő nyomvonal fejlesztésével valósul meg. 

Érdekesség, hogy a településeket elkerülő új nyomvonal kiépítéséhez két darab, nagyjából 540 és 582 méter hosszú híd, valamint egy 490 méter hosszú, 2×1 sávos átvezetést biztosító kéregalagút is épül majd.