A Wärtsilä 31 motor a lehető legtisztább módon fog dugattyús motorként elektromosságot előállítani. A technika bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, mivel ez a konstrukció a valaha gyártott leghatékonyabb négyütemű hajómotor a maga kategóriájában. Emellett az azonos furatméretű motorok között a legnagyobb hengerenkénti teljesítményt nyújtja. Autós szemmel ez az óriások földje, pedig bőven van még ennél is nagyobb motor a finnek kínálatában.
A 8, illetve 16 hengeres konfigurációban elérhető erőforrás 4,7 méter magas, 8,7 méter hosszú, és a jó öreg dízel üzemanyaggal hajtva 13 140 lóerőt tud leadni a főtengelyén. Nem túl pörgős darab, a legnagyobb teljesítményt nagyjából 700 fordulat/percnél adja le.
A furat és a löket (31 x 43 cm) szinte kompakt méret a Wärtsilä világában, a generátorrá átalakított, hidrogénnel működő 31SG-H2 változat földgázzal, illetve földgáz és 25% hidrogén keverékével is működhet – vagy továbbfejleszthető, hogy 100 százalékban hidrogénnel üzemeljen.
Ennek az eszköznek a célja, hogy besegítsen a megújulókra építő energiahálózat fenntartásában. Régebben sok helyen alkalmaztak ilyen hatalmas belső égésű motorokat generátorként, ha hirtelen megnőtt a fogyasztói igény. A hidrogénnel működő óriásmotor pedig az ingadozó termelés kiegyenlítésében segíthet: gyorsan fel- vagy lekapcsolható, minimális idő kell az üzembe helyezéshez, egy gombnyomással mindössze 30 másodperc alatt képes felkapcsolódni, és betermelni az elektromos hálózatra. Ha már megújulók felhasználásával előállított hidrogént kap, akkor a Wärtsilä 100%-ban szén-dioxid-mentes villamos energiát tud előállítani.
Persze ez még inkább a jövő zenéje, a jelen realitása szerint földgázzal fog javarészt üzemelni a technológia. Anders Lindberg, a Wärtsilä Energy elnöke kijelentette: „Reálisan nézve a földgáz még évekig szerepet fog játszani energiahálózatunkban. Tüzelőanyag-flexibilis motorjaink már ma is képesek a földgáz felhasználására a rugalmasság és a kiegyenlítés biztosítására, lehetővé téve a megújuló energiaforrások virágzását. Ezután átállíthatók hidrogénüzemre, amikor az könnyen elérhetővé válik, így haladva előre a kibocsátás csökkentésében.”