12-14 millió forint között járt a Nissan Leaf különféle felszereltségű és akkumulátorú változatainak a hivatalos listaára az év elején, amelyből 4 és 6 milliót elengedett az importőr egy extrém márkaakció keretében. Az így már akár 7,95 és 8,35 millió forintért kínált legolcsóbb Leafek árából aztán lejött 2,8 millió forint az uniós vásárlási támogatással február 5-től, ráadásul a céges vásárlók visszaigényelték a 27 százalékos áfát.
Így jutottak a startvonalra elsők között felállók 3,5 és 4,5 millió forint között egy vadonatúj és kiforrott elektromos autóhoz 2024 februárjának Magyarországán. A hírek szerint 1,5 nap után már hiába telefonálgattak a többiek, elfogyott a teljes hazai készlet, több mint 300 darab autó.
Minden idők legjobb hazai újautó-vásárlási lehetősége természetesen valamennyire torzítja az elektromos autók piacának első féléves statisztikáit, de mások is akciózzák a villanyautókat az Európa-szerte langyos kereslet miatt, másrészt az uniós ingyenpénzt is igénybe lehet venni a többi márka termékére is. Vagyis sokkal jobban néznek ki mostanában az alapból drága villanyautók árai.
Ebben a környezetben összesen 4653 darab új elektromos állt forgalomba az év első felében idehaza, amely 59,51 százalékos emelkedés – derül ki a Datahouse által a Vezess részére összeállított adatsorokból. A százalékosan jelentős ugrás az összképet nézve még mindig sovány: ez a mennyiség mindössze csak 7,4 százaléka az újonnan forgalomba állt összes új személyautónak 2024 első felében.
A top 20 márka – már második egy kínai
Nagyon elhúzott riválisaitól a Tesla ebben a fél évben, és immár egy kínai márka, a BYD követi a második helyen. Mint az alábbi történet is mutatja, manapság már nemcsak az olcsóságra hajtók, hanem egykori early birdök, régóta villanyautózók is vesznek kínait.
Most tavasszal egy 83 éves úr nyűgözte le a Duna Autó értékesítőit a Zay utcában a legújabb elektromos modellek műszaki paramétereinek az ismeretével. „Immár a sorban harmadik villanyautója vásárlására készült két Nissan Leaf után, és mi próbáltuk a figyelmébe ajánlani az egyik prémiummárkánk modelljét, mire magabiztosan közölte, hogy az túl sokat fogyaszt. Végül egy vadonatúj BYD Dolphint vásárolt magának” – meséli a Vezessnek Puskás Kata Szidónia, a Duna Autó marketingvezetője.
Nem panaszkodhat az érintett prémiummárka sem, ugyanis a valaha volt legjobb saját eredményeként harmadik helyen zárt a Volvo a márkák között, az egyébként rendkívül népszerű EX-30 értékesítési számai pedig megelőzik az összes kínai modellét. Ez a három márka áll a villanyautók magyarországi dobogóján.
Márka | Forgalomba helyezett új elektromos autók száma 2024 első felében (darab) |
Változás 2023 első feléhez képest (százalék) |
|
1. | Tesla | 1287 | 83,86 |
2. | BYD | 515 | nem forgalmazták |
3. | Volvo | 432 | 260 |
4. | Nissan | 406 | 638,18 |
5. | Hyundai | 344 | 391,43 |
6. | BMW | 340 | 0,59 |
7. | Mercedes | 237 | 13,4 |
8. | Volkswagen | 171 | -31,87 |
9. | MG | 149 | 210,42 |
10. | Kia | 119 | -52,21 |
Az első tízben három német márka mellett 2,5 kínai (félig kínainak a Volvót vesszük), két dél-koreai, egy-egy amerikai és japán márka szerepel. Más megközelítésben pedig három prémiummárka úgy, hogy a patinás német trióból a hatodik és hetedik BMW és Mercedes mellől hiányzik az Audi, amely csak tizenharmadik a listán.
A top 20 második felében a Skoda eredményét leszámítva száz alatti darabszámok, valamint a belső égésű motorral szerelt személyautók magyarországi piacán ezeknél a pozícióknál erősebb márkák sorakoznak, mint a Toyota, a Ford vagy az Opel.
Márka | Forgalomba helyezett új elektromos autók száma 2024 első felében (darab) |
Változás 2023 első feléhez képest (százalék) |
|
11. | Skoda | 101 | 23,17 |
12. | Honda | 85 | 2733,33 |
13. | Audi | 76 | -16,48 |
14. | Ford | 57 | -25 |
15. | Opel | 52 | -49,02 |
16. | Fiat | 48 | -2,04 |
17. | Cupra | 47 | 42,42 |
18. | Toyota | 35 | -35,19 |
19. | Mini | 27 | -54,24 |
20. | Renault | 24 | -46,67 |
Elgondolkodtató, hogy miért nincs 2024 első felében legalább 2-3 versenyképes villanyautója annak a Renault-nak, amely a Zoéval az egyik első komoly szereplője volt az európai villanyautó-piacnak 2013-tól. Akkor mutatták be az első nagy sorozatban gyártott Teslát is – és hová jutott azóta a picike márka, és hová a nagy.
A top 20 modell – két Tesla elöl
Ráadásul a drágább Model Y-ból kelt el több, százalékosan meglehetősen nagy különbséggel. Ennek egyik lehetséges oka, hogy a Tesla – gyakran hivatalos magyarázat nélküli – és újabban egyre gyakoribb árcsökkentései miatt annyira leszűkült az árkülönbség a SUV és a szedán között, hogy a némi ártöbblet ellenére a szabadidő-autó a kapósabb. Cikkünk írásakor 17,05 millió forint vs. 17,89 millió.
A Tesla első két helye hathavi adat, ami úgy jött ki, hogy a félév végét már egyáltalán nem ők uralták. Májusban és júniusban elverte mindkét amerikai modellt a svéd-kínai Volvo EX-30, amelynek jelenleg 15,13 millió forint az indulóára. Mivel 69 kWh-s az akkumulátorának a kapacitása, erre már 4 millió forint támogatás is megpályázható, úgy tűnik, sokan remek vételnek tartják a Leaftől sokkal modernebb és nagyobb hatótávú, ráadásul high-tech dizájnba öltöztetett SUV-t.
Modell | Forgalomba helyezett új elektromos autók száma 2024 első felében (darab) |
Változás 2023 első feléhez képest (százalék) |
|
1. | Tesla Model Y | 798 | 61,87 |
2. | Tesla Model 3 | 462 | 173,37 |
3. | Nissan Leaf | 375 | 681,25 |
4. | Volvo EX30 | 370 | – |
5. | BYD Atto3 | 254 | – |
6. | Hyundai Kona | 185 | 400 |
7. | BYD Seal | 130 | – |
8. | BYD Dolphin | 128 | – |
9. | Skoda Enyiaq | 101 | 23,7 |
10. | BMW i4 | 97 | 27,63 |
Tudjuk, hogy a csapból is a kínai márkák nyomulása folyik, és azzal is tisztában vagyunk, hogy a 4,2 milliós hazai személyautó-állományhoz képest vihar egy pohárban az új elektromosok piacán zajló verseny a vásárlókért, de mégis tény: az újonnan forgalomba állt villanyautók tízes élmezőnyében immár három BYD modell szerepel.
A top 20-as lista második felében már egészen alacsony mennyiségekről beszélünk (57-től 95 darabig), emiatt itt egy-egy magyar szinten is csak enyhén közepes flottavásárlás sokat változtathat a helyezéseken.
Modell | Forgalomba helyezett új elektromos autók száma 2024 első felében (darab) |
Változás 2023 első feléhez képest (százalék) |
|
11. | BMW iX3 | 95 | – |
12-13. | Mercedes EQE | 82 | 49,09 |
12-13. | Honda E-NY1 | 82 | – |
14. | Hyundai Ioniq 6 | 81 | 8000 |
15. | Volkswagen ID.3 | 79 | -10,23 |
16. | Hyundai Ioniq 5 | 78 | 143,75 |
17. | Kia Niro | 71 | -54,78 |
18. | MG4 | 64 | 33,33 |
19. | Mercedes EQA | 58 | 114,81 |
20. | Audi Q4 | 57 | -9,52 |
A legnagyobb számban forgalomba állt 20 villanyautó hazáját nézve (bár ez manapság már nem mindig egyértelmű) német márkák autóiból van a legtöbb a listán, összesen hat. Ebből három a nagynevű prémiumgyártók terméke, ezek mindegyikének – BMW, Mercedes, Audi – sokkal szélesebb és több darabból áll az elektromoskínálata, mint például a Teslának.
Ilyenkor szokás leírni, hogy „így sem képesek versenyezni vele”, de a Tesla globális értékesítéseinek a 99 százalékát adó két húzómodelljének és német prémiumoknak más az árszintje. A Tesla 17,05 és 17,89 millió forintos áraival szemben a két legolcsóbb elektromos BMW listaára 18,54 és 24,55 millió forint, míg a Mercedes legolcsóbb villanyosai 22,7 és 23,7 milliós listaárról indulnak. Mínusz aktuális akciók és ingyenmilliós vásárlási támogatások.