Az F-Pace szabadidőjármű az egyetlen Jaguar, amelynek jövője van a márkánál, a többieknek menniük kell – így összegezhető az a döntés, amelyről a Jaguar Land Rover (JLR) csoport vezérigazgatója, Adrian Mardell tájékoztatta a cég részvényeseit.

Öt típusát dobja kukába egy prémium márka 1

Az XE szedán, az XF szedán és kombi, az F-Type sportautó és az I-Pace elektromos szabadidőjármű mind lapátra kerülnek, de – és ez az igazán meglepő – még az E-Pace kompakt szabadidőjármű sem ütötte meg a mércét, így ezt is törli a kínálatából a cég.

A döntés háttere kettős: egyrészt amúgy is helyet kell teremteni az érkező tisztán elektromos modelleknek, másrészt nincs értelme olyan termékeket gyártani, amin nincs haszna a vállalatnak. Az I-Pace és az E-Pace gyártása idén decemberben zárul le. Az XE, XF és F-Type modellcsaládokból pedig 2024 májusában készültek el az utolsó darabok.

Öt típusát dobja kukába egy prémium márka 21

Jaguar XE és XF

2025-ben érkezik a Jaguar első új generációs akkumulátoros elektromos járműve, azt még idén megelőzi egy előtanulmány, amelyet azonban a hírek szerint elsősorban (kizárólag?) az Amerikai Egyesült Államokba szánnak.

A Jaguar összesen három BEV modell gyártására készül, amelyek mind egy új platformra (Jaguar Electrified Architecture, JEA) épülnek majd.

Öt típusát dobja kukába egy prémium márka 22

Jaguar I-Pace elektromos szabadidőjárművek töltőállomáson

Mielőtt azt gondolnád, bajban van a Jaguar anyacége, megnyugtatunk: 2015 óta nem zárt ennyire fényes évet az autógyártó, mint a 2023-as, 29 milliárd angol fontos forgalom után 2,2 milliárd adózás előtti nyereséget realizáltak.

A JLR három legjövedelmezőbb típusa a Range Rover, a Range Rover Sport és a Land Rover Defender. Ezeket nem is szüntetik be, sőt, folyamatosan fejlesztik. A JLR a következő években nem csak az elektromos átállásra koncentrál, hanem üzleti stratégiáját is átalakítja: valódi luxusgyártóvá kívánnak válni.

Öt típusát dobja kukába egy prémium márka 23

Jaguar E-Pace

Az új generációs, tisztán elektromos Range Roverre már most 39 ezer érdeklődést regisztrált a cég, pedig csak 2025-ben kezdődik az értékesítése.

Más kérdés, hogy a Jaguar szempontjából kedvező döntés a beszállítóknak komoly fejfájást okozhat: a grazi Magna Steyr például az I-Pace és az E-Pace eddigi gyártójaként komoly bevételtől esik el, főleg, mert szintén ők gyártották (volna) az idén végleg becsődölt Fisker márka szabadidőjárművét, az Oceant.

Öt típusát dobja kukába egy prémium márka 24

Jaguar F-Type