Egyre több sofőrt érnek tetten, amint otthoni áramforrásról tölti autóját, miközben autója a lakás előtt, az utcán parkol. Egy Tesla-tulajdonost Sydney egyik jómódú külvárosában 330 dolláros (kb. 80 ezer forint) bírsággal fenyegettek meg, ha nem „hagy fel azonnal” ezzel a gyakorlattal. A helyi önkormányzatok szerint a megoldás „jelentős közbiztonsági kockázatnak” számít, annak ellenére, hogy közismerten kevés a rendelkezésre álló, közterületen használható töltő.
John Slaytor Waverton lakosa elmondta, hogy döbbenten fogadta az önkormányzat levelét, amely figyelmeztette, hogy ha nem hagyja abba azonnal a Tesla kreatív töltését, akkor bírságot kaphat.
Slaytor, aki nem tudja közvetlenül a tulajdonán parkolni az autóját, elmondta, hogy még arra is vette a fáradságot, hogy műanyag borítást használjon a töltőkábelen, hogy az ne jelentsen veszélyt a járókelők számára. Elmondása szerint az utcájában ritkán van jelentős gyalogosforgalom este 6 óra után, és a környéken – ahogy egész Sydney-ben – sok háznak nincs beállója, így az elektromos járművel rendelkező lakosok kénytelenek kábeleket vezetni otthonukból az utcára.
Sydney más részein is hasonló álláspontot képvisel a helyi vezetés. Arra biztatják a járművezetőket, hogy használják a nyilvánosan elérhető elektromosjármű-gyorstöltő állomásokat, de Slaytor szerint még ezeken a töltőpontokon is „egy órába telik” az autók teljes feltöltése, ami „nem olyasmi, amit az ember mindennap szívesen csinál”.
Az önkormányzat természetesen csak a törvényekre hivatkozik, és véleményük szerint döntésükkel a biztonságot szolgálják, ráadásul eddig csak figyelmeztetéseket adtak ki, valós bírságolásra nem került sor.
A Tesla tulajdonosa elmondta, hogy több mint 1000 dollárt (240 ezer forint) költött a töltőberendezésére, és Teslája otthoni töltése jelentősen olcsóbb volt, mint a nyilvánosan elérhető berendezések használata, kilowattonként körülbelül 8 centbe (20 forint) került, szemben a nyilvános töltőpontok 50 centjével (120 forint). „Vannak napelemeim, és ha napközben tudnék otthonról tölteni, az környezetvédelmi szempontból is sokkal jobb lenne” – mondta.
Itthon is terjed a módszer
Nem ez az első eset, amikor az elektromos autók töltését leleményesen próbálják megoldani akár a hazai, akár a külföldi tulajdonosok; a bevásárlóközponti és az önkormányzati hálózatról lopott áram még a kifinomultabb megoldások közé sorolható.
Magyarországon egy előírás alapján nyilvánvalóan szabálytalan így tölteni a villanyautókat, az ugyanis kimondja, hogy „elektromos berendezéseket közterületen csak az illetékes szakhatóság engedélyével lehet használni”. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb gyártó egyáltalán nem ajánlja a házi megoldásokat: amellett, hogy megtörhet a kábel, a nagyfokú áramerősség huzamosabb idő után rövidzárlatot eredményezhet.