Új fejezetet nyitott a polgári repülésben az amerikai Joby Aviation, amikor jó egy hónapja, június 24-én kísérleti VTOL (függőleges fel- és leszállásra képes) repülője egyhuzamban 841,5 kilométert tett meg, 4 óra 47 perc és 13 másodpercet a levegőben töltve.

A táv és az időtartam önmagában persze messze-messze nem lenne rekord, a repülés különlegességét a hajtás jelenti: a gép tisztán elektromos hajtású, hidrogéntüzelőanyag-cellás technológiát alkalmaz, így ez lett az eddigi leghosszabb emissziómentes (pontosabban káros anyag kibocsátása nélküli) repülés.

Történelmet írt a hidrogénes repülő taxi 1

Csakis vízpárát pöfög ki

A kísérleti jármű alapját az az akkumulátoros elektromos repülőgép adta, amely az elmúlt négy év alatt több mint 53 ezer kilométert tett meg, és 2021-ben 248,7 kilométert repült egyetlen feltöltéssel. A különbség (több mint háromszoros hatótávolság!) jól szemlélteti, mennyivel nagyobb energiasűrűség érhető el a hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerekkel, egy csapásra versenyképessé téve a károsanyag-kibocsátástól mentes személyes légi közlekedést.

A Toyota Motor Company januárban kötött stratégiai együttműködési megállapodást a Jobyval, és 394 millió dolláros finanszírozással támogatta annak fejlődését. A Toyota 10%-os tulajdonrésszel a a cégalapító után a Joby Aviation második legnagyobb részvényese.

Bár a Toyota maga is jelentős tapasztalattal rendelkezik az üzemanyagcellás, illetve hidrogéntároló rendszerek fejlesztésében és gyártásában, a légi közlekedés sajátos követelményeit szem előtt tartva a Joby házon belül, a cégbe 2021-ben integrált, német H2FLY specialistán keresztül fejlesztette ki a kísérleti járműbe beépített H2F-175 tüzelőanyag-cellát, valamint az azt üzemanyaggal ellátó vákuumtartályt, amelyben -251,2°C hőmérsékleten tárolnak 40 kilogramm hidrogént.

A tüzelőanyag-cellában a tartályban tárolt hidrogén kölcsönhatásra lép a légköri oxigénnel; a folyamat eredményeként elektromos energia és vízpára jön létre. Az így keletkezett áramot részben közvetlenül a villanymotorok hajtására fordítják, részben későbbi felhasználásra egy speciális fedélzeti akkumulátorban tárolják.

Habár a H2FLY üzemanyagcellás rendszere most először szerepelt VTOL rendszerű légi járműben, a technológia 2023 szeptemberében már átesett a tűzkeresztségen, amikor a cég egy pilóta által vezetett, rögzített szárnyú repülőgéppel sikeresen hajtott végre világelső kísérleti repülést, erről a Vezessen is beszámoltunk: