Talán mégsem ment el az egész világ esze, és nem csak a csatahajónyi, többtonnás szabadidő-autók lehetnek népszerűek, hanem a racionálisabb, kisebb, takarékosabb darabok is. A Škodánál legalábbis így van, jelenleg a márka legkelendőbb SUV modellje Európában a Kamiq, 116.500 darab fogyott belőle 2023-ban, több, mint a Kodiaq, Karoq, Enyaq típusokból egyenként. A Kamiq éppen egy kis SUV, de nevezhetjük egy kicsike crossovernek is. Ránézésre inkább csak egy pufók, magas építésű, kombiba hajló ötajtósnak tűnik. de ma már ez is elég. hogy beleszeressenek a szabadidő-autóra vágyók.
Megnéztük, hogy sikerült a Kamiq 2024-re bemutatott modellfrissítése, és ehhez egy kézi váltós, háromhengeres változatot próbálgattunk egy hétig.
Külső
Igaz, hogy a 2019-ben bemutatott Škoda Kamiq nemrég átesett egy ráncfelvarráson, de ez az autó megjelenésében nem igazán szúr szemet. Ugyan változtak a fényszórók, a hűtőmaszk és a lökhárító formája is, de ember legyen a talpán, aki ezt észreveszi. Hogy mi változott az autó orrán, azt a legjobban az alábbi képpáron lehet megismerni, a szokásos módon a középső csík jobbra-balra húzogatásával. Segítség: a piros a régi, a fehér a felfrissített Kamiq:
A Kamiq karosszériájának hossza 4241 milliméter – a Karoq 4382, a Kodiaq pedig 4697 mm hosszú –, szélessége 1793 mm, magassága 1547 mm, tengelytávja 2639 mm. Nagyjából 3 centiméterrel magasabb építésű, mint a testvérének számító Škoda Scala. Külsejének legérdekesebb részlete az osztott fényszóró, ami már alapáron LED-es, szigorú a függőleges csíkozású hűtőmaszk, míg oldalról a vállban futó éles vasalások dobják fel a látványt.
Aztán hátul ismét a fényeké a főszerep, és bár hagyományos, belső égésű motor található az autó orrában, a kipufogót valamiért nagyon eldugták. Jó ránézni az autóra, és már a sok darabból álló lámpatestek sem hatnak idegenül, szép lassan hozzászoktunk ehhez is.
Belső
Modern, de emellett jól használható a Škoda Kamiq beltere. Amellett, hogy a világ egyik legjobb manuális lámpakapcsolója került bele – évtizedeken át ez volt az etalon az autóiparban –, megvannak benne a kijelzők, érintésérzékeny képernyők is. A műszerfal például lehet 8 vagy 10,25 colos is, ami mellé 8,25 vagy 9,2 colos központi érintőképernyőt kapunk.
Digitális műszerfalán többféle dizájnú és tartalmú adatmezők is megjeleníthetők, a hagyományos, két kör alakú műszertől a letisztult, csak a sebességet mutatóig. A kijelzők képe éles, kontrasztos, a színek is élénkek. Fedélzeti rendszerének menüje jól használható, logikus, és a megjelenés is egész klasszul sikerült, még a relatív kis kijelzőn is jól mutat. Emellett a működése gyors, zökkenőmentes.
Jó példa
Furcsa hibrid lett a megújult klímavezérlő panel, amely tökéletesen használható fizikai gombokkal is – már a ventilátor működésének beállításához is kapunk gombokat –, de saját menü is van az összetettebb feladatok beállításához. A VW-konszernen belül érdemes lenne a Škoda megoldásait átvenni, mert nagyjából fényévekkel élvezhetőbb, élhetőbb utasterű autókat gyártanak, mint mások.
A berendezés ugyan nem kifejezetten izgalmas, de ami belekerült, az jól működik, és dizájnra sem rossz. Változatos az anyagminőség, van rideg műanyag is bent bőséggel, de a középkonzol szürke plasztikja szemre és tapintásra is kifejezetten érdekes. Emellett remekül oldja a sok fekete plasztik komorságát is.
Elöl általában a mai autókban nem szokott probléma lenni a helykínálattal, térérzettel, komforttal, és a Kamiqban sincs ez másként. Ülései kényelmesek, rendes oldaltartással, de fura tapintású kárpittal, van könyöklő, és könnyen megtalálható az optimális pozíció a vezetéshez. Padlóig engedve az ülést az autó 3 centis emelése szinte észrevehetetlenné válik. Olyan benne ülni, mint egy normál autóban. Elöl-hátul két-két USB C aljzat – ebből felárért többet és nagyobb terhelhetőségűt is kaphat a vásárló –, rekeszek és pohártartó is található benne.
Második üléssorában 190 centiméteres magassággal is kényelmesen elférni, térdnél kifejezetten sok hely marad, fejnél valamivel kevesebb, de még ez is bőven elég. Kedves dolog, hogy itt is vannak töltőpontok és szellőzőrostélyok.
Raktér
Csomagtartója 400 és 1395 liter között változtatható, a nagyobb értelemszerűen a lehajtott üléstámlákkal mért adat. Hasonlóan az autó többi részéhez a csomagtartó is praktikus, van világítás, 12 voltos aljzat, szatyorakasztó fülek, kisebb oldalsó rekeszek, és a kalaptartó alján lévő hálós cuccba is lehet rámolni, könnyebb dolgokat. Könnyen elérhető az elakadásjelző háromszög is, illetve a padló alá került a pótkerék és az emelő. Minden megvan, ami csak kellhet. Apró szépséghiba, hogy a háttámlák döntögetése után a becsípett övet úgy kell kipiszkálni a háttámlák mögül.
Technika
Az MQB A0 padlólemezre épülő Škoda Kamiq a modellfrissítés óta már csak benzinmotorral kapható – pedig korábban létezett belőle dízel is –, benzinesből viszont van három- és négyhengeres is a választékban, előbbi 999, utóbbi 1498 köbcentis, mindegyik turbós és közvetlen befecskendezéses. Teljesítményben 95 és 150 lóerő jelenti a két végletet, az egyliteres lehet 95 és 115 lóerős, az 1.5-ös pedig 150 lóerős.
Ötfokozatú, kézi váltó jár a gyengébb 1.0-s motorhoz, az erősebbnél már hatfokozatú manuális az alap, és a nagyobb motornál is. Aki a kényelmesebb, automatikus váltós autózást részesíti előnyben, az a hétfokozatú, dupla kuplungos automatát is választhatja. Bár a Kamiq szabadidő-autó formájú jószág, összkerekes változat nem készül belőle, csak elsőkerék-hajtással vásárolható meg.
Vezetés
Az első kilométerek után leginkább az tűnt fel, hogy mennyire könnyű vezetni a Škoda Kamiqot. Finoman, lágyan és pontosan jár a hatfokozatú váltó, könnyűek a pedálok, és a kormányszervó is egy hajszállal többet segít, mint szeretném. Elméletileg a választható vezetési módok között kapcsolgatva – Eco, Normal, Sport és Individual – a kormányzás is változik, de nagyjából negyedóra kapcsolgatás és figyelés után feladtam, semmit nem éreztem a Sport és Normál mód között. A kormány fogása jó, gombjai klasszak, könnyű őket megtalálni, használni.
Ugyan a 115 lovas motor nem egy bivalyerős valami, de a megfontolt mindennapos közlekedéshez nem kevés. Lehetne rosszabb is, hiszen az egyliteresből van 95 LE-s változat is. A 115-össel viszont már 9,7 másodperc alatt elérhető a 100 km/órás sebesség. Kis, turbós motorja már alacsony fordulatszámon is nyomatékos – a 200 Nm maximális nyomaték már 2000-es fordulattól rendelkezésre áll –, nem kell különösebben pörgetni.
Ballonos gumi
Futóműve – elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros – mintha a hazai utakra lett volna tervezve, az úthibáktól nem borul ki, de teljesen oké azokhoz a kanyarokhoz is, amiket az autó stílusához illő módon vesz be a sofőr. Jól bírta a kifejezetten rossz minőségű utakat is, amiben valószínűleg segítettek a tesztautóknál szokatlan, csupán 16 colos felnik a húsos gumikkal. Általában nagy felnin, peres gumival néznek ki igazán jól az autók – ilyenekkel is kapjuk ezeket –, viszont azok kevésbé kényelmesek. Könnyedén, egyszerűen manőverezhető a Kamiq, a kasztni jól átlátható, fordulóköre 10,1 méteres.
Vezetőtámogató rendszerek közül a gyalogosfelismerő, vészfékezésre is képes rendszer, a sávelhagyást gátló és jelzőtáblát felismerő rendszer és a fáradtságérzékelő is alapáras. Ezen felül tolatáskor akadályérzékelő állíthatja meg az autót, ha szükséges és adaptív tempomat, aktív sávban tartó rendszer, továbbá a kormány elengedését érzékelő szenzor is kerülhet az autóba.
A rendszerek működése – eltekintve a táblafelismerő szüntelen hisztijétől – problémamentes volt a teszthéten, sem indokolatlan vészfékezéssel, sem a szemközti sávba kormányzással nem próbált meg megölni az autó.
Költségek
Valamivel 8 millió forint alatt kezdődik a belépő Škoda Kamiq ára, egészen pontosan 7 997 740 forintot kérnek az 1.0 Tsi motoros, 95 lóerős, ötfokozatú, kézi váltós kivitelért. Ugyanez már 115 lóerővel és hétfokozatú DSG-vel 8 797 840 forinttól vihető el, az 1.5 Tsi 150 lóerővel, hatfokozatú, manuális váltóval pedig 8 798 470 forinttól startol.
Színből egyedül az Atlanti kék az, amelyik nem kerül egy fityingbe sem, a többiért 127, 190 vagy 352 ezer forintot kell még hozzácsapni az árhoz. A panoráma üvegtető 490 ezer, a fekete tető, fekete visszapillantó tükör borítás 222 ezer, az elektromosan állítható vezetőülés állítható gerinctámasszal 203 ezer, a fényszórómosó 63 ezer forintba kerül.
Persze kismillióféle csomaggal is feldobható a Kamiq komfortja, biztonsága, akit ez alaposabban érdekel, játsszon el a konfigurátorral. Apró motorjával viszont nem tudja hozni a vegyes tempó mellett ígért gyári 5,4 litert, helyette inkább 7,2 liter csúszott le a torkán, átlagos használat mellett. Ebben autópályától a városi utakig minden előfordult.
A Škoda Kamiq és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Škoda Kamiq 1.0 TSI Essence (115 LE) | 9 055 650 |
Nissan Juke 1.0 DIG-T 114 6MT (114 LE) | 8 899 000 |
Suzuki Vitara 1.4 6MT 2WD GL (130 LE) | 9 090 000 |
Kia Stonic 100 T-GDI (100 LE) | 7 149 000 |
Értékelés
A Škoda Kamiq megújult külseje alig szúr majd szemet valakinek, de a belsőben történt változások még jobban használható autóvá tették. A Škodánál nem próbálják meg újra feltalálni azt, ami már létezik és jól működik – lásd lámpakapcsoló, klímavezérlés –, hanem jó érzékkel készítenek olyan autókat, amiket öröm használni. És ehhez nem kell nagy, erős motor, fényűző luxus vagy egyéb porhintés. Csak megcsinálni egy autót rendesen.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|