Miután a helyiek még februárban megszavazták, szeptembertől háromszoros, azaz óránként 7000 forintos parkolási díjat szabnak ki a nagyobb méretű autók után Párizsban. A francia fővárosban évek óta arra törekednek, hogy egyre szigorúbb szabályokkal szorítsák ki az autókat a városból, méghozzá eredményesen.
Azzal kapcsolatban, hogy Budapesten is tervezik-e a parkolási díjszabás párizsi mintára történő átalakítás-t, a Telex érdeklődött a Fővárosi Önkormányzatnál. A kérdésre azonban kitérő válasz érkezett, mondván, a közlekedési törvény nem teszi lehetővé, hogy a személyautókra a tömegük alapján eltérő várakozási díjakat vezessenek be.
A portál szerint „nem látszik szándék” arra, hogy a főváros kezdeményezze a törvény módosítását. Erre az lehet a magyarázat, hogy egy hasonló volumenű változás nagyon is költséges lenne, mert le kellene cserélni a parkolóautomaták jó részét ahhoz, hogy a külön díjkategóriát kezelni tudják. A másik akadályt az jelenti, hogy a jogszabály értelmében a parkolási díjat legfeljebb két liter benzin árában, azaz a 2024-es átlagár szerint 1158,7 forintban határozhatnák meg.
1200 helyett „csak” 600 forint
Az előírások alapján tehát a mostaninál is jóval drágább lehetne a tankolás. Amióta 2022 őszén átalakították a parkolási rendszert a fővárosban, 600 forint a legmagasabb, az A jelű zónákban érvényes óránkénti parkolási díj, amit reggel 8-tól este 22 óráig kell fizetni.
A B jelű várakozási övezetben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C zónában 300 forint, 8 és 18 óra között, a D zónában pedig 200 forint, 8 és 18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D zónában nincs érvényben erre vonatkozó korlátozás.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) viszont elismerte, hogy bár a párizsi gyakorlat vizsgálatára nem került sor, a közlekedési szabályrendszer felülvizsgálata során mindenre nyitottak.
A Datahouse-tól megtudta a Telex, hogy Budapesten és Pest vármegyében összesen 224 527 darab 1,6 tonnás vagy annál nehezebb saját tömegű, belső égésű motorral szerelt, valamint 3672 darab legalább 2 tonnás elektromos személyautó közlekedik – ez egyáltalán nem meglepő, tekintve, hogy az 1 tonna alatti autók gyakorlatilag eltűntek az utakról az elmúlt tíz évben.
Egy ilyen szigorítás tehát minden hatodik autót érintene, ezzel együtt azokra is vonatkozna a szabályozás, akik a fővárosban megfordulva használnák a közterületi parkolóhelyeket.