2023-ban 20 418 ember vesztette életét Európa útjain közúti balesetben – derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) elemzéséből, amely sok szempontból rangsorolja az országokat. A nonprofit szervezet, amely az európai közúti balesetekben elhunytak és megsérültek számának csökkentésén dolgozik, éves jelentéséből kiderül az európai országokban egymillió lakosra jutó közúti halálesetek száma. Ez alapján összevethetők az egyes országok közúti biztonsága.

Ezek szerint Norvégia a legbiztonságosabb ország a közúti baleset tekintetében, ott 20 haláleset jutott egymillió lakosra 2023-ban az utakon. Mögötte Svédország szerepel 22-es, az Egyesült Királyság 25 fős adattal.

Az elemzés szerint a legveszélyesebb autózni a vizsgált európai térségen belül Bulgáriában, ahol 82 áldozat jut egymillió lakosra. A nem túl előkelő eredménylista második helyezettje Románia (81), míg a harmadik Szerbia (76). Bulgária ebben a tekintetben nem sokat javult az elmúlt tíz évben, 2013-ban 83 áldozat jutott egymillió lakosra.  

Magyarország anno és most is a középmezőnyben, az átlagnál rosszabb eredménnyel szerepel. 2013-ban még 60, 2023-ban pedig 50 áldozatot jelez a statisztika lakosságszám-arányosan.

Halálos áldozatok száma, a lakosságszám és a balesetek átlagos értéke egymillió lakosra vetítve országonként 2023-ban, illetve 2013-ban:

 

Itt a legveszélyesebb autózni Európában 1Az említett 20 418 haláleset sajnos csak 1%-os csökkenést jelent 2022-höz képest, ami messze elmarad a 6,1%-os éves csökkenéstől, amely szükséges lenne ahhoz, hogy 2030-ra elérjük az 50%-os csökkentést (2019-hez képest), ami az Európai Unió célkitűzésében szerepel.

Az ETSC közúti közlekedésbiztonsággal foglalkozó programja által megfigyelt 32 ország közül 18-ban csökkent a közúti halálesetek száma 2023-ban az előző évhez képest. Málta 38%-os csökkenéssel végzett az élen, majd Luxemburg 28%-kal, Belgium 11%-kal és Magyarország 10%-kal szerepel a listán.

A közúti halálozások száma két országban stagnált és 12-ben emelkedett. Litvániában 33%-os növekedést mutattak ki, míg Lettországban 26%-kal nőtt a halálesetek száma.

A bázisévhez, 2019-hez képest 19 országban csökkent a közúti halálesetek száma. Ebben az összevetésben Lengyelország és Ciprus vezet 35%-os csökkenéssel. Ezzel szemben, a közúti halálesetek számának növekedését figyelték meg 11 országban ugyanebben az időszakban. Összességében, az EU27-ek 10 százalékos csökkenést értek el a közúti halálesetek számában 2019 óta, de a 2030-as évre vonatkozó tervek eléréséhez legalább 22%-os csökkentésre lett volna szükség.

Ha kíváncsi vagy, melyek Magyarország legveszélyesebb útszakaszai, a Vezess alábbi cikkéből kiderül: