Korábban írtunk róla, hogy Spanyolországban már büntetik a traffipaxokat előre jelző applikációk használatát, és most kiderült, hogy a magyar rendőrség sem nézi jó szemmel, hogy a Waze alkalmazásban egyesek előre jelzik a sebességmérők helyeit.
Bár a hatóságok nem tudnak sokat tenni ellene, veszélyesnek tartják ezt a gyakorlatot – ismerte el Berzai Zsolt alezredes, az ORFK baleset-megelőzési osztályvezetője.
A rendőrség évekkel ezelőtt éppen azért szüntette be a sebességmérések helyének előre bejelentését, mert azt tapasztalták, hogy a megjelölt helyek előtt az autósok hirtelen lelassítottak, majd továbbhaladva ismét túllépték a megengedett sebességet. Ez a viselkedés balesetveszélyessé tette a rendszert, mivel az ismerős helyeken hirtelen fékező járművek miatt sokszor balesetek történtek – legalábbis ezt állítja az alezredes.
Ez a helyzet a Waze használatával is előfordulhat, amikor a sofőr értesítést kap a sebességmérésről. A rendőrség számára az is problémát jelent, hogy a sofőrök nem a vezetésre figyelnek, amikor bejelentik a sebességmérő helyét az alkalmazásban. A rendőrök szerint nem életszerű, hogy valaki megálljon csak azért, hogy értesítse a többieket a sebességmérésről.
Berzai arra is felhívta a figyelmet, hogy a Waze ma már hamis biztonságérzetet ad azoknak az autósoknak, akik szeretnek gyorsan közlekedni.
A rendőrség ma már nemcsak a fix sebességmérő kapuknál és rendőrségi autókból méri a sebességet, hanem a legmodernebb eszközöket használva civil járművekből is, amelyek akár kamionok is lehetnek!
Előfordulhat, hogy a Waze szerint az adott úton nincs sebességmérés, de valójában egy civil járműben elrejtett radar méri a gyorshajtókat.
Az USA több államában is törvény tiltja az ilyen applikációk használatát, és igyekeznek betartatni a rendelkezéseket. Európában a német, francia és osztrák jogszabályok szintén tiltják a rendőrségi ellenőrzésekkel kapcsolatos információk megosztását, és büntetik a szabályszegőket.
Az Egyesült Királyságban nincsenek egyértelmű törvények az ilyen applikációk használatának tiltására, de a hatóságok nem támogatják ezt a gyakorlatot. Kampányokkal próbálják csökkenteni az alkalmazások és közösségi médiafelületek használatát, mert ezek nagyobb kockázatot jelentenek a közlekedésbiztonságra.
Az Európai Unió baleseti statisztikái alapján ezek az applikációk bár segíthetnek elkerülni a traffipaxokat, összességében ártanak a közlekedésbiztonságnak.