Már a nyár elején felröppentek a találgatások azzal kapcsolatban, hogy az új motorszabályokat hozó, 2026-os idénytől a Mercedes erőforrásaira válthat az Alpine csapata, ami azonban egyet jelentene a Renault Forma-1-es szerepvállalásának végével. Erre a 2015-ös szezonban már volt példa, amikor a csapat jogelődje, a Lotus ugyancsak a németek motorját használta.

Habár a hivatalos bejelentés még várat magára, úgy tudni, máris nagy port kavartak a sajtóértesülések a Renault Viry-Chatillon-i motorgyártó üzemében, ahonnan az ott dolgozókat más projektekre csoportosíthatják át. Francia lapértesülések arról számoltak be, hogy a döbbenet lett úrrá a Renault dolgozóin a hír hallattán – olyan szinten, hogy árulást emelgetnek a fejlemények kapcsán.

„Erre egyáltalán nem számítottunk” – nyilatkozta a L’Equipe-nek Karine Dubreucq, a szakszervezet képviselője. „Ez egy hátba szúrás, egy árulás. Olyan motorokat fejlesztettünk itt, amik tizenkétszer nyertek F1-es világbajnokságot, és most már nem tehetjük meg? Azt sem várták meg, hogy sor kerüljön az első próbapados tesztre.”

A francia lap tudomása szerint az elmúlt hónapokban több baljós jelre figyeltek fel az Alpine, illetve a Renault motorrészlegén. Ezek egyike, hogy lecserélték a személyzet munkaruházatát, amin immáron nem találhatók meg a franciák sportmárkájára utaló kék, fehér és piros sávok.

Örökre eltűnik a Renault a Forma-1-ből? 2

A következő szezon végén búcsúzik a Renault? (Fotó: Bryn Lennon/Formula 1/Getty Images)

Több névtelen viszont arról beszélt, hogy még zajlik a munka a 2026-os hajtásláncon, ami eddig – például a teljesítmény tekintetében – nemcsak elérte, hanem felül is múlta a korábbi célkitűzéseket. „Szerintünk egyszinten vagyunk a Mercedes motorjával” – jelentette ki az egyik szakember. „A legrosszabb esetben is 15 lóerő a hátrányunk. Mindent újraterveztünk a turbóban.”

Sok még a tisztázatlan kérdés az Alpine-nál tervezett átszervezéseket illetően, a nevük elhallgatását kérő dolgozók attól tartanak, hogy végzetes következményei lehetnek annak, ha a Renault most a kiszállás mellett dönt. „Ha most abbahagyjuk, soha többé nem fogunk Renault-motorral hallani a Forma-1-ben” – figyelmeztetett az egyikük.

Bruno Famin, az Alpine leköszönő csapatfőnöke – akinek helyét Oliver Oakes veszi át – sem tagadta, hogy javaslatot tettek a Viry-Chatillon-i személyzet átcsoportosítására.

„Bemutattunk egy projektet, ami nem az erőforrásról szól” – nyilatkozta a PlanetF1.com-nak. „A projekt ennél sokkal nagyobb. Ez egy átalakítás lenne az Alpine márka szintjén. Az Alpine hatalmas projektként fejlődik, hét új, csúcstechnológiával felszerelt modellel készülünk a következő években. Ambiciózusok vagyunk az új sportmárka felépítésében, valamint abban, hogy világszerte ismertté tegyük.”

Famin elmondta, hogy ehhez helyeznék át a Viry-Chatillon-i erőforrásaikat, ám ennek egyik következménye lenne a gyári F1-es motorprojekt megszüntetése. Ha erre sor kerül, a királykategóriában kisebb-nagyobb kihagyásokkal 1977 óta jelen lévő Renault több mint 35 év után (újra) felszámolhatja a motorbeszállítói tevékenységét.