Magasabb parkolási díjakat követel a termetesebb SUV-k számára Németország számos városában a Deutsche Umwelthilfe (DUH) környezetvédelmi szervezet. Úgy tűnik, a kezdeményezés nem is talál süket fülekre, ugyanis több település vezetése már bejelentette, hogy az SUV-tulajdonosoknak többet kell majd fizetniük a parkolásért – írja az Auto Bild.

A szervezet 2024 júniusában 150 városban nyújtotta be az erre irányuló kérelmet: állítólag több mint 21 ezren fordultak a DUH-hoz azzal a kéréssel, hogy az ő lakóhelyükön is harcolják ki a városi terepjárókra vonatkozó, borsosabb parkolási tarifákat. A több ezer levél hatására további 174 – összesen pedig 324 – városban kérvényezték a korábbiaktól eltérő díjszabást.

Az SUV-ellenes hadjárat egyelőre nem is mondható eredménytelennek, hiszen Aachen és Koblenz városában már bejelentették, hogy a járművek méretétől függően emelni fogják a lakossági parkolási engedélyek díjait. Úgy véli a környezetvédelmi szervezet,

akkor lenne eredményes az intézkedés, ha a városi terepjárók esetében legalább évi 360 euróra, vagyis – a mostani árfolyam szerint – 143 ezer forintra drágulna a parkolás.

A DUH ráadásul emellett további szigorításokért is küzd.

Párizs mintájára

Európában belül Franciaország fővárosa az élen jár abban, hogy kiszorítsa a városból az autókat. Párizsban 2025-től betiltják a környezetszennyezőbb, jobbára régi benzin- és dízelmotoros autók használatát, ám ennél sokkal nagyobb visszhangot keltett, amikor a februári népszavazáson zöld utat kapott, hogy szeptembertől háromszoros, óránként akár 7000 forintos parkolást vezessenek be az SUV-knak. Az eredeti tervek szerint erre már januárban sor került volna, de végül úgy döntöttek, hogy inkább a helyiekre hagyják a döntést. A díjszabás átalakulásáról itt írtunk részletesen:

Egyébként már akkor felmerült, hogy más európai nagyvárosok is követhetik Párizs példáját, például a németországi Hannoverben is mérlegelték ennek lehetőségét, de mostanáig nem történt változás a kérdésben.