Miután tavaly év végén engedélyt kapott a kínai kormánytól, hogy közúton tesztelje 3. szintű önvezető technológiáját, a Mercedes-Benz most a következő, 4. szintre lép fel.
Ezzel a Mercedes-Benz az első olyan nemzetközi autógyártó, amely magántulajdonú 4. szintű önvezető tesztjárműveket küldhet a forgalomba – fontos kitétel a „nemzetközi” és a magántulajdonú”, hiszen nyilván léteznek ennél fejlettebb, kísérleti technológiák, amelyek azonban kormányzati vagy kutatóintézeti (esetleg katonai) projektek keretében próbálgatják az önvezetés határait.
A tesztek első fázisában kettő speciálisan felszerel S-osztályt küldenek az utakra. Ezeket a képen látható módon sok és vélhetően igen fejlett szenzorral (lézeres, radaros, optikai érzékelőkkel) szerelik fel. Fontos kitétel a redundancia: a vezérlő és végrehajtó rendszereknek mind rendelkezniük kell egy olyan biztonsági tartalékkal, amely üzemhiba esetén átveszi a feladataikat, és biztonságosan megállítják az autót.
Az önvezetés hat szintje
Az önvezető képességet hat fázisra bontjuk. A nulladik a klasszikus autó, amiben nincs segédrendszer. Az elsőbe a tempomathoz, sávtartó automatához hasonló rendszerekkel szerelt járművek tartoznak – itt egy-egy funkcióban besegít a technika az embernek. A kettes szint – ez ma már egyre gyakoribb – egyszerre képes szabályozni a gázt, a féket és a kormányzást. Maguktól parkolnak, követik a forgalom tempóját, a sáv középvonalában tartjákt magukat a járművek. A harmadik szint az utolsó, ahol a jogszabály az autó hagyományos értelemben vett, hús-vér vezetőjét tekinti felelősnek mindazért, ami a forgalomban történik. Itt megfelelő útvonalakon magától halad az autó, de készen kell állnunk, hogy bármikor visszavegyük az irányítást – a kéz tehát végig a kormányon marad. A negyedik szint, amikor a sofőr gyakorlatilag csak biztonsági tartozék az utazás jelentős szakaszában; megfelelő környezetben az autó mindent elintéz egeydül, beleértve a vészreakciókat is. A pilóta ezért tartósan elengedheti a kormányt, becsukhatja a szemét, olvashat, filmet nézhet; az autó jó előre szól, hogy mikor fogja visszaadni az irányítást. Az ötödik szinten már sem kormány, sem pedálok nincsenek: ezek a járművek elvlleg a világ minden pontján magukat irányítják.
A kísérleti Mercedesek olyan manővereket tudnak végrehajtani, mint bárki, aki rendelkezik némi autóvezetői gyakorlattal: kanyarodás balra nagy ívben lámpa nélküli kereszteződésben, Y vagy U fordulás, parkolás, körforgalom használata; autópályán sávváltás a forgalom ritmusától függően, áthajtás fizetőkapukon, kihajtás benzinkúthoz, és így tovább.
A Mercedes‑Benz 1986 óta (közel 40 éve) foglalkozik az autonóm mobilitás kérdésével, Kínában 2007 óta végeznek ilyen irányú kutatásokat és fejlesztéseket. Az elmúlt öt évben csak ebben az országban 10,5 milliárd jüant, 532 milliárd forintot fordítottak erre a célra.