Már évi több mint 200 ezer tonna bioüzemanyag előállítására képes a Mol résztulajdonában álló Rossi Biofuel Zrt. – közölte a biodízel nemzetközi napja alkalmából a Mol az MTI-vel.
A Mol-csoport „shape tomorrow” nevű, hosszú távú stratégiája révén egyre nagyobb hangsúlyt fektet az olyan megújuló üzemanyagokra, mint a biodízel, amit növényi olajokból, állati zsírokból, használt sütőolajból vagy hulladékból állítanak elő, a körforgásos gazdaság bekapcsolása pedig fokozza a bio- és hulladék-anyagáramok hozzájárulását a termeléshez.
A bioüzemanyagok használatával nemcsak a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége csökken, hanem a bekevert komponens mennyiségének arányában enyhül a közlekedés, és ezen keresztül a gazdaság kőolajfüggősége is.
Egy tonna biodízel mintegy két-három tonna szén-dioxidot takarít meg a fosszilis gázolajhoz képest. A Mol-csoport kilenc országot lát el olyan üzemanyaggal, amibe – több százezer tonna mennyiségben – biodízelt vagy bioetanolt, adott esetben egyéb megújuló eredetű anyagokat is kever.
Egyre több használt sütőolajból gazdálkodhat a Mol
A Mol 2008 óta van jelen a biodízel-gyártásban a résztulajdonában álló Rossi Biofuel Zrt. révén, amely már évi több mint 200 ezer tonnás kapacitásával jelentősen megnövelte a Magyarországon előállított bioüzemanyagok mennyiségét. Ennek negyedét a biodízel teszi ki.
2011 óta a használt konyhai zsiradékot a kijelölt Mol-töltőállomásokon is le lehet adni, így a lakosság közreműködésével 2023 első feléig mintegy 3 ezer tonna használt sütőolaj gyűlt össze. A MOHU a koncesszió indításával azóta megtöbbszörözte ezt a mennyiséget: már 2023 második felében mintegy 6 ezer tonna használt sütőolajat gyűjtött össze, hiszen minden hulladékudvaron le lehet már adni a használt sütőolajat is.
A Mol – a Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve – 2022-ben megkezdte a fenntartható repülőgép-üzemanyag kereskedelmi tesztelését is.
Új technológiákat is tesztelnek
Közleményében a Mol rámutatott arra, hogy a világ egyre növekvő energiaigénye miatt egyre változatosabb üzemanyag-portfólióra lesz szükség, ezért a bioüzemanyagok mellett számos további technológiát tesztel.
A vállalat idén áprilisban adta át a Dunai Finomító új zöldhidrogén-üzemét, ahol évi 1600 tonnát termelnek az energiahordozóból, hogy azt az üzemanyaggyártás során használják, ezzel évente mintegy 25 ezer tonnával csökkentve a finomító szén-dioxid-kibocsátását.