A Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTB) még ebben a hónapban megkezdi a cserélhető akkumulátoros teherautók tesztjét Japánban. A cég partnere a Kiotóban működő Yamato Transport lesz, a speciális akkumulátor-modulokat valamint az ehhez szükséges állomásokat pedig az Ample biztosítja a járművekhez.

A tesztben részt vevő tisztán elektromos eCanter teherautóknak a csere idején csak be kell állniuk egy automatikus üzemmódban működő állomásra, ahol egy robot kevesebb mint 5 perc leforgása alatt kicseréli a teherautó akkumulátorát. A technológiát a 2023-as Japán Mobilitás Show-n már demonstrálták, de ez az első alkalom, amikor valós tesztüzemben tehetik próbára az innovatív megoldást.

A módszert eddig leginkább az elektromos személyautóknál alkalmazta az Ample, amely a NIO-hoz hasonló, garázsszerű állomásokat telepít, amelyekbe a személyautók könnyen be tudnak állni. A megoldás egyik leglényegesebb előnye, hogy jelentős mértékben csökkenti a töltés miatti várakozási időt. Egy haszonjármű akkor a leghasznosabb, ha mozgásban van, éppen ezért kétség nem fér hozzá ez egy olyan szegmens, ahol maximálisan kihasználható az akkumulátor-csere előnye.

Akksicsere a nagyteherautóknál

Kínában többek között a CATL alkalmazza az akkumulátor-cserés megoldást. Az energiatároló egységeket éppen ezért közvetlenül a fülke mellett helyezik el. Így jóval könnyebb őket leszerelni az alvázról. A nagy teherbírású teherautók akkumulátor-csere állomásai viszont értelemszerűen jóval nagyobbak.

Az Európában is forgalmazott Fuso eCanter minden bizonnyal vonzóbbá tehető ezzel a megoldással. A Mitsubishi szerint az akkumulátor-cserés teherautók megoldanák a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat, emellett ezzel jobban ki lehetne terjeszteni az alkalmazási lehetőségeket is. A technológia másik előnye, hogy az akkumulátor-technika folyamatos fejlődése révén a felhasználók mindig a legmodernebb energiatároló csomagokhoz férhetnének hozzá.

A japán cég és az Ample még tavaly kötött együttműködési megállapodást. Az eCanter hajtásáról 110 kw-os, vagy 129 kW-os villanymotor gondoskodik. A jármű háromféle hatótávval érhető el függően attól, hogy mekkora kapacitású lítiumion-vasfoszfát (LFP) akkumulátor-csomaggal látták el. A 41 kWh-os 70 kilométert, a 83 kWh-os 140 kilométert, míg a 124 kWh-os 200 kilométert tud megtenni egyetlen feltöltéssel.